Monkey platter tips, een uitleg en inspiratie blog

Tijd voor weer een fijne inspiratie blog voor gezonde, simpele en lekkere voeding! We zitten veel thuis dus we moeten aan elke maaltijd denken, naast het huishouden, lesgeven en zelf werken. Voor thuislunchtips kan je mijn eerdere blog lezen. Vandaag geef ik monkey platter tips, oftewel een goed gevulde hapjesschaal. Wat doe je erop en wanneer geef je dit?

Een monkey wat? Laat ik beginnen met uitleggen wat het idee achter een monkey platter is: Je bied eten aan en een kind kan zelf kiezen en bepalen wat het eet. Uit onderzoek komt veelal naar voren dat als kinderen zelf mogen kiezen wat ze eten, ze helemaal niet eenzijdig eten. Het mooie met dit is dat het als een vrije keuze aanvoelt voor een kind. Maar jij als ouder maakt weer een selectie waaruit een kind kan kiezen. Kortom het is een prettige eet ervaring voor kinderen, en een goede manier om smaken te ontwikkelen. Ik geef monkey platter tips voor wat en wanneer je dit kan aanbieden.

monkey platter gezond fruit groente

Wanneer geef je een monkey platter?

Eigenlijk is dit aan jou. Meestal wordt een monkey platter als een snackmoment gebruikt. Maar hier thuis gebruiken we het ook als ontbijt of avondeten. Een monkey platter is niks meer en niks minder dan een goed gevuld bord met allerlei diverse items om te eten. Dit kan gezond tot ongezond zijn, of een mooie mix. Het fijne van deze manier van eten aanbieden is dat de smaken meestal los van elkaar liggen en ze “puur” geproefd kunnen worden. De voorkeur is wel gezond, maar soms leg ik wel eens iets van snoep of chips erbij.

gezond fruit monkey platter
Links een ontbijt monkey platter met divers fruit en rauwe noten

De meeste mensen dienen hun monkey platter namelijk op, waarbij alle items bij elkaar in groepjes liggen. Er zijn zelfs speciale borden voor. Dit is wat kinderen vaak fijn vinden. Ik als BSO juf, deed vaak de items door elkaar. En dat deed ik heel bewust. Kinderen zijn namelijk geneigd tot kiezen wat ze kennen. Een andere regel van mijn monkey platter op de BSO was dat kinderen niet mochten “graven”. Je pakt iets te eten wat gewoon makkelijk te pakken is. Zo werden ze uit hun comfortzone geduwd en moesten ze wel eens een andere keuze maken.

Daarbij vond ik het juist een voordeel als er een product een beetje een smaak van iets anders had. Zo kregen de kinderen toch een nieuw smaakje binnen. Kinderen moeten vaak iets meermaals proeven willen ze het lekker kunnen vinden. Mijn eerste van monkey platter tips. Want bij mij aan tafel had ik altijd kinderen die heel veel wilden proeven en met smaak aten!

monkey platter groente fruit gezond

Volwaardige maaltijd

Zo zag ik eerst de monkey platter als snackmoment, maar tegenwoordig vind ik het een prima volwaardige maaltijd. En dan kom ik bij mijn tweede van deze monkey platter tips: Als het gezond is en een divers aanbod, dan is het een volwaardige maaltijd! Als jij zeker 5 gezonde dingen aanbied, waarom zou dit geen volwaardige maaltijd zijn? Niet voor elke avond of ochtend maar het is beter dan een patatje halen bijvoorbeeld. De truc is om een goede afwisseling aan te bieden van voedingsproducten.

Daarbij is het ook goed om smaken af te wisselen. Kies dingen uit in de verschillende smaken die onze tong rijk is: zoet, zuur, zout, bitter en umami. Bitter is natuurlijk niet zo populair en kan je voor de ervaring erbij doen. Hieronder zet ik tips achter de verschillende smaken. Ook kan je kiezen uit gekookte items of rauwe dingen. Rauwe bloemkool is hier bijvoorbeeld heel populair maar hebben de kinderen wel moeten leren eten. Veel groente kan rauw en is gezond. Maar je kan het ook koken. Wederom een variatie mogelijkheid en een keuze voor jou om te maken.

monkey platter gezond groente fruit
Gekookte courgette zijn een goede aanvulling

1. Bitter in monkey platter tips

Ik begin met de minst populaire smaak: bitter. Deze smaak vinden de meesten kinderen en volwassenen niet zo lekker. Lof is misschien het meest bekend in deze smaak. Dit kan je gekookt als rauw eten. Het is interessant om dit rauw eens erbij te leggen als smaakervaring. Maar er zijn meer bekende producten die bitter door de tong worden waargenomen.
Monkey platter tips in bitter: gember, rucola, dille, kurkuma, kardemom, grapefruit, koriander, andijvie, spruitjes. Het is wel aan te raden om wat van deze producten erbij te leggen want bittere producten zijn onwijs gezond. Bitter zorgt namelijk voor gal aanmaak en dat zorgt weer voor een gezonde spijsvertering. En dus een gezond gewicht!

spruitjes groente

2. Zoet in monkey platter tips

Zoet is waarschijnlijk de meest populaire smaak. Het is dus niet zo moeilijk om producten te vinden met deze smaak en die kinderen lekker vinden. Monkey platter tips in zoet: mais, suikerbiet, tomaat, banaan, druiven, peren, rozijnen, wortel, pompoen, gedroogd fruit, en nog meer soorten fruit.

snoep fruit

3. Umami

U wat? Umami is de nieuwst erkende smaak die onze tong rijk is. De vertaling is hartig. Het verhoogt de speekselafscheiding en versterkt de hartige zoute en zoete smaken. Verwar het niet met zout, het zijn hartige smaakmakers. Enkele voorbeelden van umami monkey platter tips: rijpe tomaten, sardientjes, oude kaas, kombu, truffels, paddenstoelen, olijven, ansjovis, knoflook, sojasauzen, vissaus en gebakken ui, erwten, gerookte zalm, gedroogd vlees, manchego, parmezaan, wasabi en balsamico.

monkey platter gezond groente fruit pasta

4. Zout

Naast zoet is denk ik zout een goede opvolger in favoriete smaak. Zout heeft wel enkele overlappingen met umami. Zo zijn er ook olijven en kaas als zoute monkey platter tips. Verder kan je denken aan noten, gedroogd vlees, bepaalde vis, vleeswaren. zeekraal, haring, ansjovis en dingen die je zelf zout natuurlijk. Pas op met teveel zout. Buiten dat het ongezond is, zorgt het ook voor gewenning en heb je steeds meer nodig.

druiven pinda dadels gezond monkeyplatter

5. Zuur in monkey platter tips

Zuur heb ik zelf moeten leren en nu vind ik het heerlijk. Het bevordert de spijsvertering, bevochtigd en werkt dorstlessend. Als monkey platter tips in de zure smaak kan je denken aan: yoghurt, karnemelk, tomaat, azijn, zuur fruit, citroen, limoen, ananas, bessen, balsamico, augurk, zilver uitjes, kappertjes en rolmops.

avocado citroen fruit groente gezond

Variatie tips

Wat mij betreft kan een monkey platter dus op elk moment van de dag. Belangrijk is een variatie van het aanbod. Meestal gezond, en soms kan er best iets snoeperigs erbij. Maar weet dat kinderen lekker fruit of gedroogd fruit ook al als een traktatie zien. Hoe vaker je suikergoed geeft, hoe meer ze hier behoefte aan krijgen. Verder raad ik een diversiteit aan in de bovengenoemde smaken. Maar dit hoeft echt niet altijd perfect in balans te zijn. Ik kies vaak ook meer van een bepaalde smaak uit.

Een monkey platter is ook ideaal om restjes op te maken. Denk aan kaas, gekookte groente (kan prima koud), een pasta van de dag ervoor of wat je maar hebt liggen. Het is aan jouw of je alles op een bord mixt, het los van elkaar legt of zelfs een speciaal bord hiervoor koopt. Klaar voor een lijst met inspiratie? Hieronder ga ik alles wat ik maar kan bedenken noteren. Ik hou geen rekening met leeftijden maar jullie weten zelf wel dat je geen rauwe noten aan hele jongen kinderen moet aanbieden.

monkey platter gezond groente fruit worst hapjes

Monkey platter tips

Groente kan dus gekookt en dan warm, lauw of koud. Veel kan ook ongekookt. Broccoli, bloemkool, wortelpeterselie, courgette en lof kunnen prima koud. Wel even goed wassen! Noten zijn het gezondst als ze rauw en ongezouten zijn. Gedroogd fruit zijn ook de pure soorten het beste, waar geen suikers aan toegevoegd zijn. Soms kan je ook koekjes kiezen die laag in suiker zijn en leg hierbij dan nog wat extra items. De opties zijn eindeloos. Jouw feestje! Let op met champignons, enkele rauw zijn prima maar teveel is niet goed.

  • Groente; boontjes, broccoli, bloemkool, wortel, komkommer, courgette, pastinaak, tomaat, lof, pompoen, spruitjes, avocado, etc
  • Fruit; banaan, appel, peer, aardbei, framboos, druiven, mango, kaki, besjes, bramen, meloen, etc
  • Gedroogd fruit; dadels, abrikoos, krenten, rozijnen, vijgen, cranberries, moerbeien
  • Worst, kaas, olijven, zalm, tonijn, kappertjes, augurken, zilver uitjes, crackers, noten, gekookte pasta, gnocchi, soepstengels, gekookt ei, zelf gemaakte gezonde pancakes/ mini pannenkoekjes, vleesvervangers zoals vega nuggets, vlees, vis, etc.

Ik vergeet voor mijn gevoel heel veel maar ik denk dat de mogelijkheden wel duidelijk zijn. Delen jullie de monkey platters die jullie bedenken? Dat vinden we leuk! En hoe en wanneer eten jullie dit graag?

monkey platter
Footer1
Delen is enorm lief

Selena

Hoi ik ben Selena en met veel liefde deel ik mijn blogs en recepten op Good Mood Mama. Mijn digitale thuis vol happy vibes voor een good mood. Ik ben een mama van 2 meiden, werk met kinderen en heb 1001 interesses. Ik noem mezelf bewust omdat ik nadenk over alle keuzes die ik maak. Dat betekend soms wel en soms ergens niet ergens voor kiezen. Leuk om nu onderdeel te zijn als gastblogger hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.