Makkelijke gezonde broodtrommel, dit is hoe het je gaat lukken!

Steeds meer scholen hebben een continu rooster en dat betekend lunchen op school! Fijn voor de drukke en werkende ouder, fijn voor wat rust thuis voor de thuisblijfouder maar ook voor het kind is het fijn om in het schoolse ritme te blijven. En gezellig met klasgenootjes. Veel scholen vragen wel om een gezonde lunch. En dit voor 4 a 5 dagen in de week. Ik help jullie met mijn tips voor een makkelijke gezonde broodtrommel!

Makkelijke gezonde broodtrommel

Makkelijke gezonde broodtrommel basis

Een makkelijke basis is gezond brood in je makkelijke gezonde broodtrommel! Zo simpel kan het zijn. Haal volkorenbrood en beleg dit gezond. Over elk soort beleg valt wel iets te zeggen, overal zitten voor en nadelen aan. Waar de 1 vleesbeleg als gezond ziet, zo ziet de ander dit weer als ongezond in het trommeltje. Zelfde geld voor kaas. Ik wil nu niet dieper op deze discussies ingaan en ik geloof in afwisseling van je aanbod. Kies eens voor een normale kaas, dit is zout maar zitten ook goede vetten in. Als je voor vlees gaat heeft biologisch mijn voorkeur maar kies vooral je eigen soort.

champignons mee naar school

Pindakaas of notenpasta’s van alleen gemalen noten, lees ingrediënten!, is ook een gezonde keuze. Een gekookt eitje of een stukje omelet is ook een prima afwisseling. Vaak heb ik dit over van een dag ervoor. Ik geloof ook dat bij de lunch van een kind het gezond is als er iets van zout of zoet bijzit. Dit verbranden ze toch, dus ik kies niet graag voor light varianten. Liever heb ik dan gewoon volle producten waar wel iets van suiker of zout inzit als keuze voor de makkelijke gezonde broodtrommel.

Ook kan je zelf jam maken of fruit op brood doen… Het nadeel is wel dat dit heel erg verkleurd en minder makkelijk is. Liever doe ik dan plakjes komkommer of courgette of paprika op een boterham met kaas bijvoorbeeld. Voor chocopasta’s zijn ook gezonde opties te vinden en een dadelspread is ook een prima keuze.

Makkelijke gezonde broodtrommel

Vind je pannenkoeken maken makkelijk? Dan kan je dit ook meegeven als makkelijke gezonde broodtrommel optie. Besmeer de pannenkoek met wat pindakaas, of leg er wat kaas op als een wrap. Voordeel is dat je pannenkoeken of pancakes prima per stuk kan invriezen. Dit geld ook voor zelf gebakken bananenbrood etc. Dit is een keer veel werk maar je kan het per plakje makkelijk invriezen en dus vooruit werken hiermee.

blauwe bessen en mandarijn

Aanvullen

Als je de basis simpel houdt door een goede broodkeuze te kiezen met een goed belegje dan kan je gaan aanvullen. Dit is echt een makkelijke gezonde broodtrommel manier wat ook voor variatie zorgt! Leg naast die boterham nog 2 andere dingen om lekker mee te eten bij de lunch. Denk aan een stukje komkommer, paprika, tomaat, courgette, wortel, gekookt eitje, augurk of rauwe bloemkool.

Maar denk ook eens aan gedroogd fruit! Dit zorgt voor natuurlijke suikers en goed energie. Dadels, rozijnen, krenten, abrikozen, cranberries en vijgen zijn allemaal lekkere aanvullingen. Noten is ook zo’n mooi powerfood. Een handje ongebrande noten en ongezouten is dan de makkelijke gezonde broodtrommel keuze. Maar wat olijven of gewoon een stuk vers fruit kan ook allemaal prima. Kies vooral wat voor jou makkelijk is en bied niet teveel aan. Ritme kan ook helpen in het makkelijk maken.

Makkelijke gezonde broodtrommel

Hier zijn bijvoorbeeld vier dagen een makkelijke gezonde broodtrommel nodig. Alle vier keren krijgt ze volkorenbrood mee, een keer met kaas, vlees, pindakaas en de vierde keer staat open voor wat er is. Ernaast doen we sowieso 2 keer gedroogd fruit. In huis heb ik standaard komkommer, snoeptomaatjes etc. Dit is dus zo erbij gestopt.

bananenbrood mee naar school

Soort broodtrommel

Uiteraard zijn die prachtige vakjes lunchboxen handig, mooi en praktisch. Maar ik pak het thuis wat anders aan. Ik heb van die siliconen cupcake vormpjes en die voeg ik toe aan de lunchtrommel. Deze vul ik dan met extra makkelijke gezonde broodtrommel items. Ook vul ik er 1 met een waterwipe (nat doekje). Onze dochter houdt niet van plakhanden en zo kan ze na de maaltijd zichzelf schoonmaken. Maar sommige trommels met een extra vakje erin zijn echt wel handig.

Makkelijke gezonde broodtrommel

Maak het jezelf dus niet moeilijk en ga voor een makkelijke gezonde broodtrommel met mijn tips! Hou de smaken simpel en puur, herhaal maar wissel af en vind een fijne basis voor jullie! Uiteraard kan je altijd ene keer afwisselen met een minder gezond bolletje of wij doen ook wel eens een dadel gedipt in chocola erbij. Maar dit is dan ook wel echt feest en dat mag soms ook!

Delen is enorm lief

Selena

Hoi ik ben Selena en met veel liefde deel ik mijn blogs en recepten op Good Mood Mama. Mijn digitale thuis vol happy vibes voor een good mood. Ik ben een mama van 2 meiden, werk met kinderen en heb 1001 interesses. Ik noem mezelf bewust omdat ik nadenk over alle keuzes die ik maak. Dat betekend soms wel en soms ergens niet ergens voor kiezen. Leuk om nu onderdeel te zijn als gastblogger hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.