Wat doet een leerkracht in het basisonderwijs?

We staan weer aan het begin van een nieuw schooljaar. Dit voelt voor kinderen en voor ouders vaak echt als een nieuw begin, zeker als je kind een nieuwe leerkracht krijgt. Maar wist je dat het ook altijd een spannend moment is voor de leerkracht? In deze blog vertel ik je iets meer over de juf of meester. Wat doet een leerkracht in het basisonderwijs? Wat mag je van hem of haar verwachten?

Wat doet een leerkracht de hele dag en wat mag je als ouder verwachten van een leerkracht? Een inkijkje in dit geweldige vak.
Afbeelding van Skynesher via proeflicentie Istock

Onderwijs, elke dag anders

Al jaren wordt dit regelmatig gezegd. ‘Werken in het onderwijs, elke dag anders’. Dat is precies waarom ik zo blij wordt van in het onderwijs werken. Zelf heb ik geen groep, ik ben directeur van een basisschool, maar ik zie wel elke dag leerkrachten hard werken en omgaan met die verwachte en onverwachte momenten die het werk juist zo leuk maken. Natuurlijk werkt een leerkracht in het basisonderwijs vaak met dezelfde groep gedurende de week, maar dit betekent echt niet dat het elke dag hetzelfde is.

Kinderen komen met wisselende stemmingen, gevoed door emoties van gebeurtenissen thuis en op school, de klas in. Daar heb je mee om te gaan als leerkracht, je wilt hier zo goed mogelijk op inspelen. Je kunt pas echt goed leren als kind als je je veilig voelt en je gezien voelt. Dit is de taak van de leerkracht. Dat is best een flinke klus, want als je pech hebt zitten er wel 30 kinderen in de klas die je als leerkracht in het basisonderwijs allemaal echt wilt zien.

Naast het kind zorgt ook het rooster en de overige activiteiten voor afwisseling. Dit is op elke school weer anders. Op sommige scholen geven ze alle vakken ‘los’ en staan aardrijkskunde en geschiedenis bijvoorbeeld eens per week op het rooster. Op andere scholen zijn dit meer geïntegreerde vakken, waardoor je thematisch werkt. Niet alleen ouders maken een bewuste keuze voor een school, leerkrachten doen dit ook. Elke werkwijze en vorm van onderwijs vraagt andere leerkrachtvaardigheden.

Wat doet een leerkracht de hele dag en wat mag je als ouder verwachten van een leerkracht? Een inkijkje in dit geweldige vak.
Afbeelding van Max Fisscher via www.pexels.com

Wat doet een leerkracht na schooltijd?

“Oh wat heerlijk, elke dag om 15.00 uur vrij en zoveel vakantie!” Hoe vaak ik dit niet gehoord heb in mijn carrière in het basisonderwijs. De meeste leerkrachten bij mij op school zijn ’s morgens ruim een half uur voor school opent aan het werk en vertrekken na 17.00 uur. Ze hebben dan weinig pauze gehad, want onder schooltijd is het erg ingewikkeld om de pauze goed te regelen. In de teamkamer wordt er tijdens de lunchpauze meestal ook druk vergadert. Wat doet een leerkracht allemaal voor en na schooltijd?

’s Morgens is het belangrijk dat je lokaal er weer opgeruimd en netjes uitziet. Meestal is de schoonmaak geweest aan het eind van de vorige dag en moeten er nog tafels recht gezet worden en stoelen klaargezet. Veel leerkrachten werken parttime en het is belangrijk dat de overdracht van de collega goed wordt doorgelezen voordat de dag begint. Bij de start van de dag zorg je als leerkracht dat het dagprogramma op het bord staat en dat alle benodigde materialen klaarliggen. Een kwartier voordat de school start verschijnen de eerste kinderen op school. Je zorgt ervoor dat je iedereen welkom heet en dat je direct inschat hoe het met de kinderen gaat. Met de één maak je een praatje over een voetbalwedstrijd, aan de ander vraag je hoe het met het zieke konijn gaat.

Na schooltijd zorg je er als leerkracht voor dat je lokaal weer netjes is. Het programma is voor de middagen erg afwisselend. Vergaderingen, netwerkbijeenkomsten met andere scholen, nakijken, voorbereiden voor de volgende dag, overleg met je duo-leerkracht of de onderwijsassistent zijn veelvoorkomende werkzaamheden. Daarnaast moet er ook heel wat administratie bijgehouden worden. Korte notities in het systeem over wat er is voorgevallen op het plein, een plan voor extra ondersteuning aan een kind, het invoeren van resultaten. Als leerkracht in het basisonderwijs heb je na schooltijd ook een zeer afwisselende baan.

Wat mag je als ouder verwachten van een leerkracht?

Er zijn al heel wat taken voorbijgekomen, maar ouders heb ik nog niet genoemd. Natuurlijk zijn ouders ontzettend belangrijk in het basisonderwijs. Ouders kennen hun kind het allerbeste en een samenwerking is heel erg helpend voor het kind. Als ouders ben je ‘advocaat van je kind’ zeg ik wel eens, en dat is een belangrijke taak. De leerkracht dient dat echt serieus te nemen, maar heeft ook een groter belang namelijk dat van ‘de hele klas’. In de meeste gevallen gaat dat gelukkig heel soepel. Het is voor leerkrachten heel prettig om goed op de hoogte te zijn van wat er speelt in de thuissituatie.

Soms heb je als ouder het gevoel dat de leerkracht te weinig naar je luistert of te weinig tijd voor je heeft. Dit is een heel vervelend gevoel, waarbij je direct voelt dat jouw kind misschien niet zo belangrijk is voor de juf of meester. In 99% van de gevallen willen de leerkracht en de ouders hetzelfde, namelijk dat het kind zich veilig voelt en goed tot ontwikkeling kan komen in de klas. Het is belangrijk om dat gezamenlijke belang te bespreken, dan weet je dat je niet ’tegenover’ elkaar zit maar naast elkaar.

Hoe krijg ik contact met de leerkracht van mijn kind?

Wat is nou de beste manier om in contact te komen met de leerkracht van jouw kind? Mijn eerste tip is om niet te lang te wachten met vragen stellen of ontevredenheid te uiten. Soms wachten ouders op een 10 minuten gesprek, wat natuurlijk veel te kort is om echt goed met elkaar in gesprek te komen. Andere ouders wachten tot ze zo boos zijn dat ze op een niet-respectvolle manier reageren naar de leerkracht. Dit is niet handig voor jullie gezamenlijke belang: zorgen dat jouw kind het fijn heeft in de klas.

De tweede tip is om een afspraak te maken in plaats van zomaar binnen te lopen. De ochtend is niet het beste moment om iets aan te geven bij de leerkracht. Als je een afspraak maakt weet je dat de leerkracht echt tijd heeft om naar jou te luisteren. Dit hangt natuurlijk wel af van de vraag die je hebt. Steeds vaker gebruiken scholen een digitaal platform waar informatie uitgewisseld wordt (meestal een app zoals Social Schools of Schoudercom). Korte vragen kun je daar stellen of je stuurt een mail.

Een laatste tip om contact te krijgen met de leerkracht van je kind is om ook neutrale en positieve contacten op te zoeken. Loop dus ook eens bij de leerkracht langs om te vragen hoe het gaat met je kind, terwijl daar geen specifieke aanleiding voor is. Geef eens een compliment, bijvoorbeeld over een leuke activiteit die de leerkracht met de groep heeft gedaan. Weet je dat ook leerkrachten dat leuk vinden om te horen? In onze schoolapp kunnen ouders reacties en ’toppies’ geven op een bericht. Dat doet leerkrachten goed, het zijn net mensen.

Veel vakantie

Ja, we hebben veel vakanties. Veel meer dan mensen in andere beroepsgroepen. Ik ben daar blij mee en dankbaar voor, want het geeft mij veel mogelijkheden om op te laden. Er zijn leerkrachten die veel werken in de vakantie en waarvan hun hoofd nooit ‘stil’ staat. Weet dat dit echt niet per se noodzakelijk is, je kunt echt vakantie vieren. Maar, vakanties voor de kinderen zijn niet allemaal vakanties voor de leerkrachten. Zo hebben we, officieel volgens de CAO, echt geen twee weken meivakantie of zes weken zomervakantie. Het is dan ook een keuze die je als team maakt hoe je hiermee omgaat.

In ons team spreken we af dat we twee weken meivakantie ‘nemen’. Dit betekent wel dat we in andere weken niet mopperen als we eens wat langer moeten doorwerken of een ouderavond hebben. Er zijn ook scholen die juist studiedagen plannen in die week, zodat het wel werkdagen zijn. Dit geldt ook voor de zomervakantie, die kun je met je team invullen zoals dat prettig is (binnen de richtlijnen van de CAO).

In de zomervakantie is het wel noodzakelijk dat de school weer startklaar is. Alle leerkrachten maken meerdere werkdagen in de vakantie, meestal in de laatste vakantieweek. Bij ons op school hebben we ook een startbijeenkomst in de vakantie, tijdens die bijeenkomst vergaderen we een hele dag over praktische en beleidszaken. De zomervakantie zorgt vaak ook voor nieuwe bruisende ideeën. Rust zorgt voor ruimte in je hoofd. Veel leerkrachten richten hun lokaal opnieuw in en bedenken vernieuwende activiteiten die ze met de kinderen kunnen doen.

Ik wens je kind, jou als ouder en de leerkracht van je kind ontzettend veel plezier en samenwerking toe in het nieuwe schooljaar! Heeft jouw kind een nieuwe leerkracht gekregen? Wat neem jij je voor in het contact met deze leerkracht?

Lees ook deze blogs

Linda
Delen is enorm lief

Linda

Ik ben Linda. Samen met mijn man, twee dochters (2013 en 2015) en onze zoon (2017) woon ik in Meppel. Vier dagen per week werk ik als directeur en orthopedagoog in het basisonderwijs. In mijn vrije tijd yoga en dans ik graag en lees ik veel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.