Skip to Content

Leuke activiteiten in de klas – een blog met tips

In een klasomgeving is het belangrijk om het leren leuk te maken. Door leuke activiteiten in de klas te integreren, kunnen leraren een positieve sfeer creëren die de betrokkenheid en het enthousiasme van de leerlingen vergroot. Maar wat zijn nou leuke activiteiten om het groepsgevoel te vergroten? En wat als je dag eens anders loopt en je creatief aan de slag wil gaan? Of muzikaal of met rollenspellen? En hoe zit dat met digitale geletterdheid? Ik geef je tips met groepsspellen, creativiteit, rollenspellen en nog veel meer!

Sociale vaardigheid en groepsvorming

De eerste weken van het schooljaar zijn leerkrachten vooral bezig met het groepsgevoel kweken in een klas. De leuke activiteiten in de klas gaan over samenwerken, schoolregels, afspraken met de klas en elkaar leren kennen. Soms zijn er nieuwe kinderen in de klas die verhuisd zijn of uit een andere bouw komen. Een belangrijke periode om sociale interactie en communicatievaardigheden te ontwikkelen.

groepsspellen cooperatief

Groepsspellen coöperatief

  1. Stoelendans, maar dan anders. Elke keer als de muziek stopt, haal je een stoel weg. Maar het kind wat nu geen stoel heeft, is nu niet af. Het is de bedoeling dat je samen zorgt dat iedereen een zitplek heeft. Dit vergroot het groepsgevoel en de verantwoordelijkheid voor elkaar. En zorgt meteen voor een goede sfeer en veel hilariteit! 
  2. De meeste kleutergroepen hebben wel een parachute in de speelzaal. Ook voor de oudere kinderen is deze activiteit nog leuk, want je moet hier goed bij samenwerken. Trek het koord in het midden van de parachute aan. Leg een balletje op de parachute, en noem een naam waar de bal naartoe moet. Lukt het de kinderen (met beleid) de bal naar dit kind te krijgen? Als dit goed lukt, kun je ook het koord open maken, en zo een gat maken in het midden van de parachute. Hoe snel lukt het de kinderen om de bal door het gat te laten vallen? 
  3. Samen tot 20 tellen. Dit spelletje lijkt heel makkelijk, maar is het absoluut niet…. Er mag namelijk maar één persoon tegelijk praten. Iemand begint dus door ‘1’ te zeggen. Daarna zegt iemand anders ‘2’ , dan iemand ‘3’ en ga zo maar door. Maar op een moment dat 2 kinderen gelijk praten, moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Lukt het om zo samen tot de 20 te komen?
  4. Voer groepsbrainstormsessies uit waarbij leerlingen samen ideeën genereren en creatieve oplossingen bedenken voor specifieke problemen of uitdagingen. Dit stimuleert creatief denken en helpt bij het ontwikkelen van teamwork- en communicatievaardigheden.

Vooruit nog een paar

  1. Maak een happertje met allerlei onderwerpen en ga elkaar in de klas interviewen.
  2. Zoek iemand die…. maak een invulblad en loop door de klas rond en ga op zoek naar iemand die bijvoorbeeld een bril draagt, op vakantie is geweest naar Frankrijk en ga zo maar door.
  3. Zoek de overeenkomsten! Zorg dat elk kind een paar speelkaarten heeft. Neem plaats in het midden ( of als dat eng is vanaf je plek) Vertel bijvoorbeeld iets over je favoriete boeken. Herkent iemand dat? Dan neemt dit kind de beurt over en verteld op zijn/haar beurt iets waar een ander kind een gelijkenis mee kan hebben.

Groepsspellen tegen elkaar

  1. Levend ‘wie is het’? Dit spel kent vast iedereen. Maar hoe leuk is het om dit spel te doen met de kinderen uit de klas? Er wordt één kind in gedachten genomen. Andere kinderen mogen vragen stellen, die alleen met ja of nee te beantwoorden zijn. De kinderen die afvallen bij die vraag, mogen gaan zitten, zodat er steeds minder kinderen blijven staan. Kunnen ze erachter komen wie het is? 
  2. De ‘Weerwolven van Wakkerdam’ is een geweldig spel om in de oudere groepen te spelen. Dit spelen ze op de school van mijn dochter regelmatig, en ze is hier elke keer heel enthousiast over. Goed voor de groepsvorming én het vertrouwen in elkaar. Te spelen vanaf 8 personen.
  3. Commando… begin met trommelen met je vingers. Zeg dan commando pinkelen. Vervolgens ga je met je pinken trommelen. Iedereen volgt vanzelf. Zeg dan commando klappen en klap in je handen. Doe telkens een commando gevolg door een beweging. Totdat je het woord commando niet zegt en wie je dan toch nadoet is af. 
  4. De energizer Raven en Ratten is een tof verhaal waarin kinderen elkaar moeten tikken. Wanneer er in het verhaal de Raven worden genoemd mogen zij de Ratten tikken en andersom.
  5. Laat leerlingen rollenspellen spelen waarin ze specifieke situaties of scenario’s nabootsen. Ze kunnen bijvoorbeeld een klantenservicegesprek voeren, een politieke debat voeren of een historisch evenement naspelen. Dit stimuleert communicatie en inlevingsvermogen.
  6. Voer team bouwactiviteiten uit waarbij leerlingen samenwerken om fysieke of mentale uitdagingen te overwinnen. Bijvoorbeeld het bouwen van een toren met beperkte materialen of het oplossen van een escaperoom-achtige puzzel.

Shows en Quizzen

  1. Organiseer groepsmuziekactiviteiten waarbij leerlingen samen muziek maken. Ze kunnen bijvoorbeeld een koor vormen, een band oprichten of samen muziekinstrumenten bespelen.
  2. Organiseer een spelshow-achtige activiteit waarbij teams punten kunnen verdienen door vragen te beantwoorden, uitdagingen te voltooien of opdrachten uit te voeren. Dit kan worden aangepast aan verschillende vakgebieden en leerdoelen.
  3. Organiseer een educatieve quizwedstrijd waarbij leerlingen in teams tegen elkaar strijden om vragen te beantwoorden over verschillende onderwerpen. Dit kan zowel met fysieke buzzers als met interactieve quiztools worden gedaan.
  4. Geef de leerlingen puzzels of raadsels om samen op te lossen. Dit kan variëren van woordzoekers en kruiswoordpuzzels tot breinbrekers en logische puzzels. Het bevordert teamwork en kritisch denken.
  5. Speel sportieve spellen zoals estafettes, teamcompetities of andere fysieke activiteiten waarbij samenwerking en teamwerk essentieel zijn. Dit bevordert lichamelijke activiteit en teambuilding.

Door deze leuke activiteiten in de klas met groepsspellen te implementeren, kunnen leerlingen samenwerken, communicatievaardigheden ontwikkelen, probleemoplossend vermogen stimuleren en plezier hebben!

Creatieve projecten

Creatieve projecten zoals kunst- en ambachtelijke activiteiten, diorama’s maken of zelfs het maken van korte films bieden een uitlaatklep voor de verbeelding van de leerlingen. Het stimuleert creativiteit, probleem oplossing en kritisch denken. Bovendien kunnen deze projecten de leerstof op een leuke en interactieve manier versterken. Sommige scholen hebben speciale kunstweken of creatieve activiteiten in de klas. Misschien heb je een handvaardigheidsdocent of een heel creatieve collega. Of haal je zelf veel ideeën van Pinterest af. 

Creatieve activiteiten in de klas – onderbouw

  1. Ken je de vogels van Escher die in elkaar passen? Laat de kinderen hun eigen vogel inkleuren en plak ze als een grote puzzel op het raam. 
  2. Organiseer een themaweek over een kunstenaar en maak met de kinderen kunstwerken. Keith Haring is bijvoorbeeld erg leuk om te doen met jonge kinderen
  3. Stop motion movies zijn super leuk om te maken. Zorg voor een stevige standaard waarin de ipad of een telefoon past. Leg het eerst goed aan 2 kinderen uit en maak hun mede verantwoordelijk voor het helpen van hun klasgenoten. Een leuke is bijvoorbeeld een binnen zandtafel met een bootje een walvis en water. Laat de rest van de fantasie aan de kinderen over. 
  4. Maak een mega grote kleurplaat met de hele klas. Via de website Make your own posters at home for free! – Block Posters kun je een illustratie laten verdelen in kleine onderdelen. Je kunt zelf instellen hoe groot de poster moet worden. Iedereen kleurt zo een stukje van deze gigantische groepsposter! 
  5. Maak met de klas een toffe Streetart op het plein met stoepkrijt. Eerst kun je samen bespreken wat Streetart is en waar je dit tegen komt.
  6. Organiseer een kunsttentoonstelling waarbij leerlingen hun eigen kunstwerken kunnen maken en presenteren. Ze kunnen werken met verschillende media, zoals schilderen, tekenen, collage, beeldhouwen of digitale kunst.
eigen baan actie

Leuke creatieve activiteiten in de klas – middenbouw

  1. Moedig leerlingen aan om hun verbeelding te gebruiken en creatief te schrijven. Ze kunnen verhalen, gedichten, scripts of zelfs liedteksten schrijven. Creëer een ruimte waar ze hun werk kunnen delen en feedback kunnen ontvangen.
  2. Actie reactie baan! Verzamel domino stenen, Gravitrax, Hubelino en ander materiaal en bouw samen een actie reactie baan. Zoek toffe filmpjes op voor inspiratie en film de baan van elkaar
  3. Laat leerlingen kennismaken met fotografie en laat hen hun eigen foto’s maken. Ze kunnen thema’s verkennen, composities maken en hun foto’s presenteren in een fototentoonstelling of een digitaal fotoalbum.
  4. Stimuleer leerlingen om muzikale talenten te ontwikkelen door middel van creatieve muzikale projecten. Ze kunnen individueel of in groepen liedjes schrijven, muziekinstrumenten bespelen en optredens geven voor hun klasgenoten.

Creatieve activiteiten in de klas bovenbouw – middelbare school

  1. Laat leerlingen hun creativiteit uiten door middel van mode-ontwerp. Ze kunnen hun eigen kledingstukken ontwerpen, patronen maken, naaien en een modeshow organiseren om hun creaties te presenteren.
  2. Laat leerlingen een theatervoorstelling creëren waarbij ze acteren, regisseren, decorontwerp maken en kostuums ontwerpen. Ze kunnen een bestaand toneelstuk aanpassen of hun eigen originele stukken schrijven.
  3. Laat leerlingen experimenteren met videoproductie en storytelling. Ze kunnen scenario’s schrijven, acteren, filmen en monteren om hun eigen korte films, documentaires of video-presentaties te maken.
  4. Introduceer leerlingen in de wereld van grafisch ontwerp. Ze kunnen logo’s, posters, flyers of digitale illustraties maken met behulp van grafische ontwerpsoftware of traditionele methoden.
  5. Moedig leerlingen aan om hun eigen sciencefictionverhalen, personages of werelden te creëren. Ze kunnen tekeningen, 3D-modellen, schrijfopdrachten of zelfs korte films maken om hun sciencefictionvisie tot leven te brengen.
  6. Stimuleer leerlingen om hun creativiteit te gebruiken om alledaagse voorwerpen te upcyclen en te transformeren in nieuwe en nuttige objecten. Ze kunnen bijvoorbeeld oude tijdschriften gebruiken om collages te maken, oude flessen om te toveren tot vaasjes of oude kleding om te zetten in nieuwe mode-items.

Door deze concrete creatieve projecten in de klas te implementeren, kunnen leerlingen hun verbeeldingskracht, probleemoplossend vermogen, communicatieve vaardigheden en zelfexpressie ontwikkelen. Schakel hulpouders in voor extra handjes en maak er eventueel een schoolbreed thema van!

theater met schaduw
Foto door Ron Lach : via pexels

Rollenspellen

Rollenspellen stellen leerlingen in staat om in de huid van verschillende personages te kruipen en situaties na te bootsen. Het helpt bij het ontwikkelen van empathie, communicatie en probleemoplossende vaardigheden. Of het nu gaat om het naspelen van historische gebeurtenissen, het simuleren van een debat of het improviseren van dialogen, rollenspellen maken het leren leuk en interactief. Leerlingen kunnen hun eigen ideeën en perspectieven delen, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle levensvaardigheden opdoen.

Zo hebben veel kleuterklassen een huishoek waar ze leuke activiteiten in de klas kunnen doen aangaande rollenspellen. Denk ook aan het thema van de kinderboekenweek dit jaar bij mij thuis!

Kleine rollenspellen voor de onderbouw

  1. Maak een theaterdoos. Met kleine attributen als een zonnebril, oude telefoon, een hoed, tas, portemonnee, leesboek en meer. 
  2. Maak kaartjes waarop verschillende rollen staan afgebeeld in de huishoek. Een vader, moeder, kind, grootouder, baby. Zo snappen ook kinderen die de Nederlandse taal nog niet machtig zijn welke rollen er zijn. 
  3. In de huishoek kun je het spel verrijken door themadozen te maken. Natuurlijk is de huishoek een vaste waarde in je kleuterklas, maar door een themadoos toe te voegen, ontstaat er een totaal ander spel. Denk bijvoorbeeld aan een doos met spullen rondom het thema ‘verjaardag’ (met bijvoorbeeld een taart, slingers, ballonnen, een ingepakt cadeautje, uitnodigingen) of een themadoos ‘geboorte’ met daarin allerlei materialen die bij dit thema passen. 
  4. Standbeeldenspel. Heb je even tijd over, dan is dit een leuk spelletje. De kinderen veranderen allemaal in standbeelden (dit kan bijvoorbeeld ook binnen het thema dieren of beroepen). Zie je de standbeelden bewegen, dan zijn de kinderen af. Een fijn spelletje om even wat rust te krijgen in de klas, maar ook ontzettend leuk! 
  5. Emotie spel, iedereen kiest een emotie en beeld deze overdreven uit. Goed om te zien hoe emoties eruit kunnen zien en hoe anders misschien ook bij een ander.
leuke activiteiten in de klas rollenspellen

Rollenspellen voor de middenbouw

  1. Moedig de leerlingen aan om in de huid te kruipen van personages uit boeken die ze hebben gelezen. Ze kunnen dialogen opvoeren en hun begrip van de personages en de verhaallijn demonstreren.
  2. Laat de leerlingen verschillende beroepen naspelen om inzicht te krijgen in de verantwoordelijkheden en uitdagingen van verschillende beroepsgroepen. Ze kunnen bijvoorbeeld een dokter, leraar, journalist of architect spelen.
  3. Laat de leerlingen verschillende culturen verkennen door rollenspellen waarin ze zich voorstellen dat ze in een andere cultuur leven. Ze kunnen de tradities, normen en waarden van die cultuur verkennen en begrip ontwikkelen voor diversiteit.
  4. Gebruik rollenspellen om sociale interacties te oefenen en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Leerlingen kunnen situaties nabootsen waarin ze conflicten oplossen, empathie tonen of assertief communiceren.

Uitgebreide rollenspellen voor de bovenbouw

  1. Laat leerlingen wetenschappelijke ontdekkingen of experimenten naspelen om complexe concepten te begrijpen. Ze kunnen bijvoorbeeld de rollen van wetenschappers, proefpersonen en observatoren spelen in een experiment over zwaartekracht of chemische reacties.
  2. Laat de leerlingen historische gebeurtenissen of personages uitbeelden door middel van rollenspellen. Ze kunnen zich verkleden en dialogen improviseren om de historische context tot leven te brengen.
  3. Organiseer formele debatten waarbij leerlingen verschillende standpunten innemen en argumenten uitwisselen over actuele onderwerpen of literaire thema’s. Dit helpt hen hun overtuigingskracht, onderzoeksvaardigheden en het vermogen om te luisteren naar verschillende perspectieven te ontwikkelen.
  4. Laat leerlingen toneelstukken opvoeren waarin ze verschillende rollen spelen en verhalen tot leven brengen. Ze kunnen scripts schrijven, kostuums maken en optredens geven voor hun klasgenoten of zelfs ouders.
  5. Moedig leerlingen aan om filosofische denkvragen te verkennen door middel van rollenspellen. Ze kunnen verschillende perspectieven innemen en diepgaande discussies voeren over ethische dilemma’s, rechtvaardigheid of vrije wil.

Door deze concrete activiteiten met rollenspellen in de klas te implementeren, kunnen leerlingen hun creativiteit, inlevingsvermogen, communicatieve vaardigheden en kritisch denken ontwikkelen. Het biedt hen ook een interactieve en betrokken manier om te leren en te groeien.

Wetenschappelijke experimenten – leuke activiteiten in de klas

Wetenschappelijke experimenten zijn niet alleen leuk, maar ook educatief. Leerlingen kunnen hun nieuwsgierigheid bevredigen en de basisprincipes van wetenschap en onderzoek begrijpen. Door praktische experimenten uit te voeren, zoals het maken van een vulkaanuitbarsting of het onderzoeken van chemische reacties, ervaren leerlingen de wetenschap in actie. Dit bevordert het begrip van concepten en principes op een tastbare manier. Bovendien stimuleren wetenschappelijke experimenten kritisch denken, probleemoplossing en het ontwikkelen van hypothesevorming. 

meisje doet experiment leuke activiteiten in de klas
Foto door Monstera: via pexels

Activiteiten in de klas – experimenten voor de onderbouw

  1. Magnetische kracht: Laat de leerlingen verschillende magneten gebruiken om te onderzoeken welke materialen magnetisch zijn en welke niet. Ze kunnen ook experimenteren met het effect van afstand op de magnetische aantrekkingskracht.
  2. Een fles cola en een pepermuntje geven een krachtige chemische reactie 
  3. Laat de leerlingen verschillende voorwerpen in water plaatsen en observeren welke objecten drijven en welke zinken. Ze kunnen hypothesen formuleren over het drijfvermogen en vervolgens de resultaten vergelijken.
  4. Maak je eigen lavalamp met olie en gekleurd water en wat glitters
  5. Skittles in een cirkel op een bord leggen en er een laagje water bij schenken, dan krijg je een regenboog
  6. Stuk keukenpapier dubbelvouwen als een kaart. Op de voorkant teken je met stiften een boom. Op de open zijde teken je rechts de appels voor in de boom. Weer dubbelvouwen als een kaart en alleen de boom laten zien. In een bak met water leggen en dan komen vanzelf de appels tevoorschijn.

Leuke Activiteiten in de klas – experimenten voor de middenbouw

  1. Zelfgemaakte vulkaan: Laat de leerlingen een vulkaan maken met behulp van bakpoeder, azijn en klei. Ze kunnen de chemische reactie observeren en de uitbarsting van de vulkaan ervaren.
  2. Laat de leerlingen experimenteren met het kweken van planten onder verschillende omstandigheden, zoals verschillende hoeveelheden water, licht en bodemsamenstelling. Ze kunnen de groei van de planten observeren en conclusies trekken over de factoren die plantengroei beïnvloeden.
  3. Laat de leerlingen verschillende objecten van verschillende gewichten vergelijken en onderzoeken hoe zwaartekracht hun val beïnvloedt. Ze kunnen ook experimenteren met het effect van luchtwrijving op de val van objecten.
  4. Laat de leerlingen een ballon opblazen en vervolgens zien wat er gebeurt als ze het in een fles stoppen waarin een klein beetje azijn en bakpoeder aanwezig zijn. Ze kunnen de reactie observeren en leren over de relatie tussen luchtdruk en gasvorming.
  5. Laat de leerlingen experimenteren met verschillende materialen om te zien welke wel en niet elektriciteit geleiden. Ze kunnen een eenvoudige schakeling maken en de stroomsterkte meten om conclusies te trekken over geleidbaarheid.

Activiteiten in de klas – experimenten voor de bovenbouw

  1. Laat de kinderen in tweetallen (of kleine groepjes) van 6 vellen papier een zo hoog mogelijke toren maken binnen een bepaalde tijd. Deze toren moet zelfstandig kunnen staan. Welk groepje krijgt dit voor elkaar? 
  2. Zorg voor papier, een ganzenveer, citroensap en een waxinelichtje. Schrijf een verborgen boodschap op voor de ander. Deze probeert hem door middel van de warmte van de kaars te ontcijferen. Zorg voor water in de buurt! 
  3. Laat de leerlingen verschillende materialen gebruiken om te onderzoeken hoe geluidsgolven worden geabsorbeerd of weerkaatst. Ze kunnen verschillende objecten testen en hun bevindingen presenteren.
  4. Laat de leerlingen verschillende stoffen mengen en observeren wat er gebeurt. Ze kunnen experimenteren met reacties zoals het combineren van azijn en bakpoeder of het mengen van citroensap en baking soda om chemische reacties te observeren.
  5. Laat de leerlingen optische illusies bestuderen en verklaren. Ze kunnen verschillende illusies onderzoeken, zoals de Müller-Lyer-illusie of de draaiende schijf, en leren over perceptie en visuele waarneming.
optische illusies
Foto door Ash @ModernAfflatus: via pexels

Door deze concrete activiteiten in de klas te implementeren, moedig je leerlingen aan om wetenschappelijk te denken, hypotheses te formuleren, experimenten uit te voeren en conclusies te trekken. Dit bevordert hun nieuwsgierigheid en begrip van wetenschappelijke concepten.

leuke activiteiten in de klas lezen
Foto door Karolina Grabowska: via pexels

Leesactiviteiten 

Bij MamaScrapelle zijn we allemaal dol op boeken en leesplezier vergroten bij kinderen. We bloggen namelijk ook allemaal voor StoerLeesVoer. We hebben al heel wat blogs online staan over het belang van leesplezier voor kinderen. Zie onderaan de blog voor de linkjes. Maar nu eerst verder met leuke activiteiten in de klas!

Leuke activiteiten in de klas rondom boeken

  1. Nodig een lokale auteur uit om in de klas te komen en met de leerlingen te praten over het schrijfproces, het belang van lezen en hun boeken. Leerlingen kunnen vragen stellen en inspiratie opdoen voor hun eigen schrijfprojecten.
  2. Laat de kinderen hun lievelingsboek mee naar school nemen. Gewoon, zonder boekverslag, boekbespreking of boekendoos. Maar laat ze gewoon eens over hun boek vertellen of de leerkracht een stukje voorlezen. 
  3. Laat kinderen voorlezen in andere klassen. Ontzettend leuk voor de motivatie én wat zijn die kleintjes trots op de grote kinderen die al zo goed kunnen lezen! 
  4. Nodig ouders, verzorgers of andere gasten uit om voor te lezen aan de klas. Moedig leerlingen ook aan om hun favoriete boeken of passages voor te lezen aan hun klasgenoten.
  5. Bekijk samen met de leerlingen verfilmingen van boeken en vergelijk ze met de originele teksten. Organiseer discussies over de verschillen en overeenkomsten tussen de boeken en de films, en moedig de leerlingen aan om hun eigen visie op de verhalen te delen.
  6. Deze activiteit in de klas is leuk voor tijdens de Kinderboekenweek, maar ook op een ander willekeurig moment in het jaar. Zet een mand met in cadeaupapier ingepakte boeken in de klas. Op elk boek zit een briefje met een aantal steekwoorden of een korte beschrijving. Elke dag mag een ander kind een boek uitzoeken welke jullie gaan uitpakken én waar je een stukje uit gaat voorlezen. Daarna gaat het de klassenbieb in. Wedden dat er ineens een hoop kinderen zijn die interesse hebben in dit boek? 
  7. Organiseer een leesmarathon waarbij leerlingen gedurende een bepaalde periode zoveel mogelijk boeken kunnen lezen. Stel doelen, maak een leeslogboek en beloon de lezers met certificaten of prijzen aan het einde van de marathon.
30 tips om lezen leuker te maken

Leuke activiteiten in de klas rondom leesplezier

  1. Organiseer een leesclub waarin iedereen hetzelfde boek leest en praat naderhand met elkaar over wat je hebt gelezen ( bevordering begrijpend lezen) 
  2. Ga gek lezen met de klas. Op hun tafel, onder hun tafel, op een lage kast en stripboeken zijn toegestaan. ( bevordering leesplezier en altijd een leuke activiteit in de klas) 
  3. Laat een bijzonder iemand voorlezen in de klas. Bijvoorbeeld een ouder, grote broer of zus, opa of oma óf misschien wel de directeur, die in verschillende klassen regelmatig even komt voorlezen. 
  4. Kom verkleed als je favoriete personage uit een boek en interview elkaar om zo erachter te komen
  5. Trek lootjes en laat kinderen een boek uitzoeken in de schoolbibliotheek voor een klasgenoot.
  6. Richt gezellige leeshoekjes in de klas in waar leerlingen zich kunnen terugtrekken om in stilte te lezen. Zorg voor comfortabele kussens, zachte verlichting en een selectie van boeken voor verschillende leeftijden en interesses.
  7. Laat de leerlingen een leesdagboek bijhouden waarin ze hun gedachten, reacties en favoriete citaten van de boeken die ze lezen kunnen opschrijven. Moedig hen aan om reflecties te delen en discussies te voeren over hun leeservaringen.
  8. Organiseer toneellees-sessies waarbij leerlingen in kleine groepjes scènes uit boeken kunnen lezen en opvoeren. Dit bevordert niet alleen het leesplezier, maar ook de interpretatie en expressie van teksten.
  9. Laat de leerlingen boekbesprekingen geven waarin ze een boek presenteren aan hun klasgenoten. Ze kunnen belangrijke elementen van het verhaal bespreken, personages introduceren en hun persoonlijke mening en aanbevelingen delen.
  10. Koppel leerlingen aan elkaar als leespartners, waarbij ze samenwerken om boeken te lezen en te bespreken. Ze kunnen elkaar aanmoedigen, leestips delen en zelfs leesactiviteiten organiseren.

Muzikale expressie

Muziek kan een krachtige manier zijn om het leren in de klas te verrijken. Leerlingen kunnen deelnemen aan zang- en instrumentale activiteiten, waarbij ze liedjes leren en muziekstukken spelen. Muziek bevordert niet alleen ritmegevoel en gehoortraining, maar het kan ook verbindingen leggen met andere vakken, zoals geschiedenis en taal. Het organiseren van een klasconcert of muzikale uitvoering geeft leerlingen de kans om hun talenten te tonen en het vertrouwen te vergroten.

  1. Ken je Boomwhackers al? Met de BoomWhackers Basic School set kan elke melodie gespeeld worden. Elk kind krijgt zijn eigen noot te spelen. Een leuke muzikale activiteit in de klas! 
  2. Leer een leuk liedje met de kinderen dat ze in canon kunnen zingen. Zoals vader Jacob
  3. Oefen met de kinderen de cup song 
  4. Maak met de klas een gezamenlijke Spotify lijst. Ieder kind mag bij de leerkracht zijn of haar favoriete liedje doorgeven. Tijdens tekenlessen of andere vrije momenten kan deze lijst opgezet worden als achtergrondmuziekje. Ook leuk om deze lijst te delen met ouders, zodat kinderen deze ook thuis kunnen luisteren. 
  5. Schrijf samen een klaslied!
  6. Laat de leerlingen samenwerken om een muzikale tijdlijn te maken. Ze kunnen belangrijke muziekstijlen, componisten en muzikale evenementen onderzoeken en presenteren. Hiermee leren ze over de geschiedenis en evolutie van muziek.
  7. Organiseer een instrumentenverkenningssessie waarin de leerlingen de kans krijgen om verschillende muziekinstrumenten uit te proberen. Laat ze experimenteren met het bespelen van instrumenten en ontdekken hoe verschillende geluiden worden geproduceerd.
Muziek speelgoed voor kleuters
Afbeelding van Petra via Pixabay

Nog een paar leuke activiteiten in de klas met muziek

  1. Stimuleer de leerlingen om hun emoties uit te drukken door middel van muziek. Laat ze creatieve opdrachten uitvoeren waarbij ze hun eigen muziekstukken componeren of improviseren op basis van een bepaalde stemming of gevoel.
  2. Verken verschillende muzikale tradities en culturen van over de hele wereld. Laat de leerlingen kennismaken met diverse muziekgenres, ritmes en instrumenten uit verschillende landen. Ze kunnen traditionele liedjes zingen, dansen op wereldmuziek en instrumenten van verschillende culturen onderzoeken.
  3. Combineer muziek met beweging door dansactiviteiten te organiseren. Leerlingen kunnen choreografieën maken op verschillende muziekstukken, samenwerken in groepen en optredens geven om hun creativiteit en coördinatievaardigheden te ontwikkelen.
  4. Laat de leerlingen luisteren naar verschillende muziekstukken en genres. Organiseer luistersessies waarbij ze muziek analyseren, bespreken en reflecteren op hun persoonlijke reacties en waardering voor verschillende muziekstijlen.
  5. Speel educatieve muzikale spelletjes om muziektheorie en notenlezen leuk en interactief te maken. Gebruik spelvormen zoals muziekbingo, muzikale memory of een muzikale quiz om kennis en begrip van muzikale concepten te versterken.
  6. Moedig de leerlingen aan om samen te zingen door gezamenlijke zangactiviteiten te organiseren. Leer hen liederen uit verschillende genres en culturen, en laat ze optreden tijdens speciale gelegenheden of schoolvoorstellingen.
  7. Stimuleer samenwerking door leerlingen in groepen te laten werken aan het maken van hun eigen muzikale composities. Ze kunnen melodieën, harmonieën en ritmes bedenken, instrumenten bespelen en hun muziek presenteren aan de rest van de klas.

Door deze concrete activiteiten in de klas te implementeren, geef je leerlingen de kans om muziek te verkennen, hun creativiteit te uiten en een dieper begrip van muziek te ontwikkelen. Het bevorderen van muzikale vaardigheden en waardering helpt hen bij de cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling.

digitale geletterdheid leuke activiteiten in de klas
Foto door Max Fischer: via Pexels

Digitale geletterdheid

Digitale geletterdheid maakt op veel scholen al deel uit van het curriculum. Maar wat voor activiteiten kun je daar nou mee doen? Met de huidige technologische vooruitgang kunnen leraren technologie integreren in leuke activiteiten. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld multimedia-presentaties maken, interactieve educatieve apps gebruiken of deelnemen aan virtuele excursies.

  1. Zoek via google op waar je woont
  2. Zoek dieren op via google en kies voor weergeven in 3D en plaats ze in het klaslokaal via tonen in je ruimte! Een van de leukste activiteiten in de klas!
  3. Maak een leuke quiz binnen het huidige thema in Kahoot. Kinderen kunnen in teams de vragen beantwoorden via een computer of mobiele telefoon.
  4. Leer de leerlingen effectieve internet-onderzoeksvaardigheden aan, zoals het gebruik van geavanceerde zoektechnieken, het evalueren van bronnen en het kritisch beoordelen van informatie die ze online vinden. Geef ze vervolgens een onderzoeksopdracht om deze vaardigheden in de praktijk te brengen.
  5. Laat de leerlingen digitale tools zoals Canva of Storybird gebruiken om hun eigen digitale verhalen te maken. Hiermee oefenen ze creativiteit, communicatievaardigheden en digitale presentatievaardigheden.
  6. Coding Challenges: Introduceer basisprogrammering door middel van leuke coding games of platforms zoals Scratch of Code.org. Laat de leerlingen hun eigen interactieve verhalen, games of animaties maken om logisch denken en probleemoplossende vaardigheden te ontwikkelen.
  7. Reserveer tijd voor leerlingen om te experimenteren met verschillende digitale tools en technologieën. Moedig hen aan om nieuwe apps, software of gadgets te verkennen en te presenteren aan hun klasgenoten, waarbij ze hun ervaringen en bevindingen delen. Bijvoorbeeld onder de noemer: “De app/gadget van de week”

Leuke activiteiten in de klas met online gedrag en veiligheid

  1. Fake News Detectives: Laat de leerlingen in groepjes verschillende nieuwsartikelen onderzoeken en beoordelen op betrouwbaarheid. Moedig hen aan om feiten te controleren, bronnen te verifiëren en kritisch te denken voordat ze een conclusie trekken.
  2. Online Veiligheid Quiz: Organiseer een interactieve quiz over online veiligheid en privacy. Bespreek belangrijke onderwerpen zoals wachtwoordbeveiliging, privacy-instellingen en het herkennen van online risico’s. Beloon de leerlingen met prijzen voor correcte antwoorden.
  3. Creëer een interactief spel waarin leerlingen worden blootgesteld aan verschillende scenario’s met betrekking tot cyberveiligheid. Laat ze reageren en bespreken hoe ze zichzelf en anderen kunnen beschermen tegen online bedreigingen.
  4. Bespreek met de leerlingen het belang van digitale etiquette en het respectvol omgaan met anderen online. Laat ze situaties analyseren en discussiëren over online gedrag, het delen van informatie en het reageren op berichten.

Door deze educatieve en leuke activiteiten in de klas te implementeren, geef je de leerlingen de mogelijkheid om actief te participeren in het ontwikkelen van hun digitale geletterdheid en bereid je ze voor op een succesvolle toekomst in de digitale wereld.

leuke activiteiten in de klas vaardigheden basisonderwijs
https://www.slo.nl/thema/meer/nieuwe-categorisering-vaardigheden/

Leuke activiteiten in de klas

Natuurlijk begrijp ik als geen ander dat je denkt maar al deze leuke activiteiten kan ik toch niet invoeren in de klas. Dat is veel te veel, ik heb nog meer dingen te doen als de taal- en rekenlessen. Nieuwsbegrip, Topografie, Kosmisch, Thema’s, Feestdagen en nog maar op. Natuurlijk hoef je niet alles te doen. Maar denk ook eens creatief, veel van deze lessen kun je ook door middel van leuke activiteiten implementeren.

Lees ook deze blogs

ellen
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.