Skip to Content

Machi Koro – Een tactisch dobbelspel van White goblin games

Dobbelen is altijd goed, hier in huis dan. Machi Koro is een van de favorieten als ik met mijn vrienden speel omdat het snel is, afwisselend blijft en eigenlijk altijd gezellig is. Dobbelstenen rollen, kaarten verzamelen en tactisch spelen zijn de hoofdaspecten van dit spel van White Goblin Games. Er zijn vanwege het succes allerlei uitbreidingen en wat verschillende soorten van het spel. De basis editie blijft echter op zichzelf ook heel leuk. Te spelen met twee tot vier spelers. Ik vertel je meer in de blog.

Spel Machi Koro en uitbreiding
Spel Machi Koro en uitbreiding

Machi Koro samenvatting

Welkom in de stad van Machi Koro, het Japanse dobbelspel dat de wereld aan het veroveren is.

Met een beetje geld en je dobbelsteen ga je jouw stad uitbreiden. Verdien geld met nieuwe gebouwen, maar probeer ook je medespelers wat geld afhandig te maken.
Laat jouw stad de grootste worden in de regio.

Je bent zojuist verkozen tot burgemeester. Gefeliciteerd! Helaas hebben je burgers een aantal grote eisen: ze willen banen, een pretpark, een paar kaas fabrieken en misschien zelfs wel een radiotoren. Aai, dat wordt een lastige opdracht omdat je stad momenteel slechts uit een tarweveld, een bakkerij en één dobbelsteen bestaat.

Gewapend met een dobbelsteen en je droom, moet je Machi Koro laten uitgroeien tot de grootste stad in de regio. Je moet inkomsten zien te verkrijgen uit ontwikkelingen, openbare werken bouwen en stelen van de schatkist van je buren. Maar zorg ervoor dat ze niet hetzelfde doen bij jou!

Eerste keer Machi Koro

Het is spellendag en een vriendin van mij komt aan met Machi Koro. Dit spel heb ik eerder gezien, de doos ziet er leuk uit maar ik heb niet direct een beeld bij het spel. Iets met een stad ja?
Dit is vrij simpel geleerd en uitgelegd dus we kunnen bijna direct spelen. Het boekje is erg kort en in principe heb je niet meer nodig. Zolang je onthoud dat je nooit kaarten op hand neemt en dat de voorraad aan gebouwkaarten in zijn geheel op tafel ligt, komt het helemaal goed en spreekt Machi Koro voor zich.

Echt weer zo’n tactisch spel. Ik heb de smaak te pakken en wil andere tactieken uitproberen, kijken wat er sneller, beter kan. Heel verslavend dit spelletje. Simpel, heel leuk met een gezin maar ook met groep vrienden. Inmiddels heb ik ook allerlei verschillende varianten gespeeld.

Inhoud en praktische informatie

  • 108 kaarten
    Startgebouwen, bezienswaardigheden en voorraadkaarten
  • 54 munten
  • 2 dubbelstenen
  • Aantal spelers: 2-4
  • Speeltijd: 30 minuten
  • Leeftijd: vanaf 7 jaar

Verder het spel in

Iedereen begint Machi Koro met zes basiskaarten. Dit zijn twee startgebouwen en vier bezienswaardigheden. De bezienswaardigheden moet je bouwen, wie deze als eerst alle vier bouwt wint het spel. Deze bouwen is dus belangrijk, maar inkomen kunnen blijven genereren ook. Je moet dus continu afwegingen maken. Sparen heeft ook niet altijd zin, je mag maar één gebouw bijbouwen per beurt én je kunt geld aan elkaar moeten betalen. Natuurlijk is een deel ook geluk. Welke kaarten er activeren is afhankelijk van het cijfer dat je rolt op de dobbelsteen. Als je eenmaal enkele rondjes gespeeld hebt en een beetje gepland hebt wat je wil doen gaat Machi Koro ook op rap tempo. Heerlijk zo’n verslavend maar toch simpel spelletje.

Tip voor veelspelers: je kunt met de eigen regel spelen dat er een gelimiteerde roulatie aan gebouwen ligt op tafel, om te voorkomen dat dezelfde tactiek altijd mogelijk is.

Kleuren gebouwen

  • Blauw – Goederen
    Ontvang inkomen van de bank ongeacht wiens beurt het is
  • Groen – Commercieel gebouw
    Ontvang inkomen van de bank als het jouw beurt is
  • Rood – Horeca
    Ontvang munten van de speler die de dobbelsteen heeft gegooid
  • Paars – Groot gebouw
    Ontvang inkomen van alle andere spelers als het jouw beurt is

Andere versies

Wij vonden Machi Koro dus erg leuk om af en toe op tafel te laten komen. Zodoende probeerden we ook Machi Koro Legacy. Ken je legacy spellen? Dit is een andere variant van het spel waarbij je een soort campagne speelt. Deze variant duurt langer (je kunt tussendoor stoppen, dat is heel normaal) en word steeds uitgebreider en lastiger. Ook dit was erg leuk, dus daarna was het tijd voor uitbreidingen testen.
Op de foto zag je wellicht al Machi Koro Metropool. Dit is de uitbreiding die ik heb. Verder speelden we nog de Haven uitbreiding en Machi Koro Nacht. Deze laatste is een volledig nieuwe stijl basiseditie.

Er zijn meer uitbreidingen en versies, die ik misschien vanzelf nog ga spelen. Zo is er bijvoorbeeld een Machi Koro Voetbal! Machi Koro Nacht is op zich hetzelfde spel in een ander jasje. Het is erg mooi om te zien. Wel zitten hier al enkele extra kaarten bij uit de uitbreidingen. Het enige dat anders speelt is dat het aanbod van kaarten wisselt. Dit was een leuke afwisseling. De uitbreidingen Metropool en Haven vond ik beide erg leuk en zorgen gewoon voor meer opties. Hierdoor ontstaan allerlei nieuwe variaties en strategieën. De uitbreiding Haven voegt naast nieuwe gebouwen ook nieuwe startkaarten toe.

Tips passend bij Machi Koro

Footer1
Jasmijn
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.