Programmeren voor kinderen – met een SuperDoc robot van Clementoni

De laatste jaren hoor je steeds meer over 21-eeuwse vaardigheden aanleren bij kinderen. Het is belangrijk om kinderen voor te bereiden op de toekomst, en ze zoveel mogelijk vaardigheden mee te geven. Programmeren voor kinderen is daarom iets wat je ook op steeds meer basisscholen terug ziet. Wij hebben hier thuis SuperDoc mogen uitproberen. Een robot die jonge kinderen helemaal zelf stapsgewijs kunnen gaan programmeren.

superdoc

Het nut van programmeren voor kinderen

Waarom zie je op steeds meer basisscholen lessen in programmeren terug? Programmeren an sich is geen doel om te leren, maar dit kun je plaatsen in een groter geheel. Toen ik zelf nog op de basisschool zat, was er vooral veel aandacht voor het basisprogramma. Dat is er nu natuurlijk nog steeds, maar er is ook bedacht dat het verstandig is om kinderen voor te bereiden op een gedigitaliseerde toekomst. De banen van nu zien er weer heel anders uit dan de banen van 30 jaar geleden. En de banen in de toekomst, zullen wellicht weer heel wat anders vragen van de opleiding, kennis en vaardigheden die we aan kinderen meegeven. Daar proberen scholen op in te springen. Er is daarom een hele lijst van 21-eeuwse vaardigheden bedacht, de ’21st century skills’. Dat zijn 11 competenties die in het onderwijsprogramma dus steeds vaker terug te vinden zijn.

De 21st century skills in het kort

Doordat de samenleving steeds blijft veranderen, onder andere door technologie en digitalisering, wordt er gedacht dat het voor kinderen belangrijk is om meer aanbod te krijgen op een aantal gebieden. Zoals bijvoorbeeld mediawijsheid (hoe ga ik om met de media) en ICT-basisvaardigheden. Maar verder is er ook aandacht voor kritisch denken, creatief denken, samenwerken en communiceren. Basisvaardigheden die heel erg nuttig zijn.
Daarnaast zijn er nog wat ’technische vaardigheden’, zoals bijvoorbeeld computational thinking (stap voor stap een proces kunnen analyseren, generaliseren en zo dus toepassen op komende problemen en processen). Hoe handig is het bijvoorbeeld om te leren om data te verzamelen, stapsgewijs te denken en dit zelf toe te kunnen passen op een nieuw vraagstuk?

robotje

Programmeren voor kinderen met een robot

En zo komt de term programmeren dus om de hoek kijken. Hier zit van alles in wat met 21-eeuwse vaardigheden te maken heeft: creatief en probleemoplossend denken, ICT, computational thinking en vaak ook samenwerken. Door te oefenen met programmeren, werk je aan een hele hoop vaardigheden. Op sommige scholen wordt er met kleine robotjes gewerkt, zoals bijvoorbeeld een Bee-Bot of robotjes die over een lijn kunnen lopen en reageren op kleurcodes. Ik heb hier thuis SuperDoc uit mogen testen: een hele coole robot, die jonge kinderen al zelf kunnen programmeren!

Aan de slag met SuperDoc van Clementoni

Mijn dochter stond juichend in de huiskamer toen de doos met daarin SuperDoc tevoorschijn kwam. Waar ik vaak als een berg op zie tegen alles wat maar met techniek of elektronica te maken heeft, was zij meteen razend enthousiast. SuperDoc heeft 2 verschillende standen en voor elke stand een ander speelbord. Dat spelbord is bijgeleverd in de doos. Het zijn grote puzzelstukken, die je eenvoudig in elkaar legt. Met het grijze speelbord ga je aan de slag met oefenen met SuperDoc. Het programmeren ging eigenlijk razend eenvoudig. Zo zie je maar dat kinderen dat programmeren snel onder de knie krijgen. Je kunt er in de spelmodus ook een mee samenwerken, door een spel te spelen en elkaar opdrachten te geven. Het spelbord op de achterzijde is een sprookjeslandschap, waarbij je de robot verschillende missies moet laten voltooien. En die worden steeds uitdagender!

Wat vinden wij van SuperDoc?

Als juf was ik al wel bekend met bijvoorbeeld de Bee-Bot en andere varianten van robotjes. Maar SuperDoc kende ik nog niet. En ik moet zeggen dat ik heel enthousiast ben! Hij is eenvoudig te programmeren, ook door jonge kinderen. De bediening spreekt echt voor zich en SuperDoc neemt je stap voor stap mee in hoe je ermee moet werken. Daarnaast ziet hij er ook nog eens heel aantrekkelijk uit, kinderen willen er meteen mee aan de slag!
Ik vind dat er een hele mooie opbouw zit in de moeilijkheidsgraad én er zijn veel verschillende spelvarianten, waardoor kinderen niet snel zijn uitgespeeld. De bijgeleverde kartonnen omhulsels, om van je robotje een ander personage te maken zijn wel grappig, maar niet persé noodzakelijk. Mijn dochter vond ze trouwens wel geweldig, maar als je het vaker gebruikt en gaat opruimen is dit niet heel handig. De challenges zijn heel leuk en uitdagend en de stemmetjes elke keer anders. Het gaat zeker niet snel vervelen.

SuperDoc werkt op speelveldjes van 15 x 15 cm. En dat is heel handig, want Bee-Bot werkt op precies dezelfde afmeting qua mat. Zo kun je deze dus onderling combineren qua speelveld. SuperDoc loopt net wat sneller en soepeler, heeft hier ook minder storingen. Dus ik weet zeker dat ik SuperDoc ook regelmatig in mijn kleuterklas ga inzetten. Tenminste… als mijn eigen kids ermee zijn uitgespeeld!

Lees ook deze blogs

Footer4 nieuw
Kelly
Delen is enorm lief

Kelly

Ik ben Kelly en ben moeder van 2 dochters uit 2011 en 2014. Ik ben getrouwd en woon in Den Bosch, waar ik ben geboren en getogen. Inmiddels ben ik alweer ruim 18 jaar werkzaam in het onderwijs, waar ik juf van de kleuters ben. Dit is iets waar ik elke dag enorm van geniet! Daarnaast ben ik samen met mijn man de trotse eigenaar van Mini & More, een webshop in outlet merkkleding. Deze 2 banen naast elkaar is eigenlijk een meer dan fulltime baan, maar ik vind het echt superleuk om te doen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.