Denkend aan de vakantie: parelcouscous, kikkererwten, tomaat, feta en chorizo

Zoals eerder aangegeven zal ik starten met een wekelijkse blog. Een blog gericht op ouders met kinderen die een druk werkend en sociaal leven hebben. Hoe zorg je ervoor dat je dan toch enige structuur hebt en bijvoorbeeld een snelle, maar wel gezonde maaltijd op tafel hebt. In deze blog een recept met parelcouscous in de hoofdrol.

Vakantiegevoel

Onze vakantie hebben we achter de rug. Het normale leven begint zo zoetjes aan weer. Welkom terug allemaal! Meestal zien we deze periodes artikelen verschijnen om ervoor te zorgen dat we dat heerlijke vakantiegevoel behouden. Meestal gericht op warme landen, maar ik richt me op een minder warm land, namelijk het Verenigd Koninkrijk.  Daar at ik een heerlijk gerecht in een pub. Het klopte niet helemaal, maar de basis was lekker: kikkererwten met tomaat en chorizo. Daarbij werd heekfilet en een stuk geroosterd soda bread geserveerd. Ik miste iets, maar wat? Het gerecht bleef in mijn hoofd hangen. Wat kan je daar nog meer mee doen?

Kikkererwten, feta, tomaten en parelcouscous

parelcouscous

Op de website van HelloFresh kwam ik een gerecht tegen met kikkererwten, feta, tomaten en parelcouscous. Ik proefde het gerecht al in mijn mond voordat ik het had klaargemaakt. Bovendien bracht de parelcouscous me terug naar een andere vakantie, in Duitsland. Daar kocht ik parelgort in de supermarkt. Had er nog nooit mee gewerkt, maar het smaakte goed. Vandaar dit gerecht, een combinatie van het vakantiegevoel uit Engeland en Duitsland, samengevoegd door een bestaand recept als inspiratie te gebruiken. Alle ingrediënten zijn in de supermarkt te verkrijgen.

Tip van L

Voor de chorizo ben ik wel naar de speciaalzaak gegaan. Dan wil ik toch wel een stukje bijzondere worst, maar dat is ieder zijn eigen keuze. Ennehh, als je gebruik maakt van gedroogde kikkererwten… die moet je eerst koken voordat je ze uiteindelijk krokant uit de oven wil hebben. Anders krijgt het erwtje wel een erge bite. Stommiteitje van een kok die toch al wat langer rondloopt (het rook overigens wel hééél lekker in ons huis). Voor het gemak dus maar een blik / pot kikkererwten bij de ingrediënten gezet.

My secret tomato sauce

Ik heb rekening gehouden met de kinderen. Die houden meestal niet zo van erg pittig. Ik heb de chorizo er apart bij gegeven. Uiteindelijk bleek die redelijk mild. Het gerecht is voldoende voor een gezin met 2 kinderen. Alle gezinsleden hebben er smakelijk van gegeten. Vooral de combinatie van de zachte parelcouscous met de crunchy kikkererwten is erg lekker.  Omdat de bereiding van de parelcouscous mij deed denken aan risotto heb ik er een scheutje witte wijn bij gedaan. Misschien ‘not done’, maar wel lekker. Ik deel hierbij meteen mijn recept voor ‘my secret tomato sauce’ . Die kan je uiteraard ook gebruiken voor bij de pasta. Dan gebruik ik wel oregano ipv tijm.

Hou je van koken en / of vind je het ook leuk om samen met je kinderen te koken.

Parelcouscous met kikkererwten tomaat en chorizo

parelcouscous kikkererwten tomaten chorizo en feta

Aantal personen: 4

Tijd: 45 minuten

Kosten: 2,50 – 3,00 p.p.

Ingrediënten

  • Pak parelcouscous (350 gram)
  • Chorizo (150 gram)
  • Blik/pot kikkererwten (350 gram)
  • Groentebouillon (350 ml)
  • Knoflook, 2 teentjes (of meer als je dat lekker vindt)
  • Feta (200 gram)
  • Paprikapoeder,  halve theelepel
  • Gedroogde Tijm, 1 theelepel
  • Olijfolie

Voor de tomatensaus (duurt ong. 20 – 30 minuten):

  • Trostomaten, 6 stuks
  • Gedroogde Tijm, 1 theelepel
  • (room)Boter, 10 gram
  • teentje knoflook
  • Olie
  • Zout en peper
  • Suiker, 1 theelepel
  • Kaneelstokje

Bereidingswijze Parelcouscous met kikkererwten tomaat en chorizo

  • Leg de tomaten enkele minuten in gekookt water. Haal ze eruit en laat afkoelen.
  • Lek de kikkererwten uit in een zeef.
  • Verwarm de oven voor op 220 graden.
  • Als de tomaten afgekoeld zijn haal je het velletje eraf en snij de tomaat in stukjes.
  • Doe wat boter met  olie in de pan, op middelhoog vuur. De tomaten kunnen er meteen bij. 
  • Pers de knoflook uit en doe deze erbij, samen met zout, suiker, peper, tijm en een kaneelstokje. Laat op een laag vuur 20 tot 30 minuten sudderen.  (Na ongeveer 10 minuten stamp ik de tomaten altijd een beetje plat met een aardappelstamper).
  • De kikkererwten zijn inmiddels voldoende uitgelekt en de oven voorverwarmd.  Dep deze droog, doe er paprikapoeder en een beetje olijfolie op. Breng op smaak met peper en zout en schep dit door elkaar.
  • Leg een stuk bakpapier op een bakplaat.
  • Schep daarna de kikkererwten op de bakplaat.
  • De kikkererwten gaan in totaal 15 – 20 minuten in de oven.  Tussendoor even omscheppen.
  • Verhit olie in een pan, pers de knoflook uit en voeg parelcouscous toe (ong 300 gram) en tijm  toe.  Laat op middelhoog vuur, al roerend even bakken.
  • Voeg een scheutje wijn toe (kan je er ook uitlaten).
  • Kort daarna voeg je de bouillon toe. Laat de parelcouscous 12 – 14 minuten zachtjes koken. Als de parelcouscous te droog wordt kan je wat extra water toevoegen.
  • Snijd de chorizo in kleine stukjes en bak deze kort, op niet te hoog vuur, even aan. Het hoeft alleen een beetje warm te zijn.
  • Voeg als de tomatensaus gereed is op het laatst de feta toe. Voordat je dat doet, check even of de saus dik genoeg is, Mocht de saus te dun zijn kan je er maïzena of rijstmeel aan toevoegen. Dat doet niks af aan de smaak, kleurt wellicht iets lichter, maar de saus wordt dikker.
  • Je kan dit gerecht serveren zoals jij het wil. Ik heb alles in één pan geserveerd en de chorizo apart. Je kan ook alles als aparte gerechtjes op tafel zetten. Ook erg feestelijk.
Parelcouscous met kikkererwten tomaat en chorizo

Geniet ervan!

Er staan wat leuke blogs online bij MamaScrapelle over Food.

L weet het wel
Delen is enorm lief

L weet het wel

Mijn naam is Elles. Onder de rubriek Lweethetwel plaats ik iedere zaterdag een blog over onderwerpen die te maken hebben met (h)eerlijke producten; gezond leven en eten. Met ook aandacht voor jezelf. De meeste mensen hebben een druk leven. Ik probeer het huishouden zo gestructureerd mogelijk te doen. Het huis is meestal een troepje, maar er zijn wel een aantal dingen die ik geregeld wil hebben, dat is boodschappen, (af)was en eten. Dit ook om rust te brengen in een hectisch leven. Ik kook graag, probeer graag nieuwe recepten uit. Recent minder vlees gaan eten. Vandaar deze vaste rubriek. En zo af en toe zal ook een van mijn collega-bloggers een blog plaatsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.