Geef je gezondheid een boost met superfoods

Er zijn in de natuur heel veel producten te vinden die voor ons als mens heel gezond zijn. Echte superfoods, boordevol vitaminen en mineralen die onze weerstand ondersteunen. Er wordt gelukkig ook steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan om dit te ondersteunen. Want hoe gezond ze ook zijn, het is ook met superfoods niet de bedoeling om het te eenzijdig in je eetpatroon toe te passen. Gevarieerde voeding is vooral belangrijk. Maar er zijn een aantal voedingsmiddelen die aantoonbaar goed voor onze gezondheid zijn. Een overzichtje dus met een aantal gezonde superfoods die niet in je voorraadkast mogen ontbreken!

gembershot
Gember-kurkuma-citroen shot

Natuurlijke voedingsmiddelen

Superfoods – een populaire benaming voor voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vitaminen, mineralen, antioxidanten en vetzuren. Het lijkt alsof we dat recent pas hebben bedacht. Maar veelal zijn dit producten die al sinds de oudheid gebruikt worden. Niet alleen om te eten, maar ook om te smeren of als medicijn te gebruiken. Neem bijvoorbeeld bijenproducten zoals honing en propolis. Klassieke beschavingen zoals de Romeinen, Egyptenaren en Grieken gebruikten dit natuurproduct al voor verschillende doeleinden. Zoals voor de behandeling van wonden.

En ook veel kruiden en specerijen worden al eeuwenlang gebruikt. Niet alleen heel smaakvol in gerechten, maar ook goed voor de gezondheid. Tijm bijvoorbeeld kennen we allemaal als veel voorkomend ingrediënt in hoestdrank. Het is interessant om je te verdiepen in de kracht van natuurlijke voedingsmiddelen. En als het vers niet goed verkrijgbaar is, is er natuurlijk ook volop keuze in supplementen. Dat is tegenwoordig ook wel zo makkelijk!

Maar wat zijn dan een aantal makkelijke, lekkere en gezonde superfoods die je regelmatig zou moeten eten? We geven een klein overzichtje met tips!

superfoods pexels-suraj-mali
Afbeelding Pexels Suraj-mali

Superfoods voor een sterker immuunsysteem

  • Bijenproducten. Honing bestaat in de basis natuurlijk uit suiker, maar heeft daarnaast ook antibacteriële eigenschappen. Ook in huidcrèmes zit vaak honing. Want het heeft een verzachtende werking. Naast honing maken bijen ook propolis, dat is de waxachtige substantie waarmee de bijenkorf afgesloten wordt. Het heeft een sterke antibacteriële werking en wordt dan ook vaak een natuurlijke antibiotica genoemd. Het kan zelfs een gunstig effect hebben op allergische symptomen zoals bij hooikoorts en eczeem. Dus naast hun belangrijke bijdrage voor de natuur leveren bijen ook echte superfoods.
  • Citroen. Deze citrusvrucht is een belangrijke bron van vitamine C en natuurlijk een heerlijke smaakmaker in gerechten. Daarnaast blijkt dat citroenen mogelijk bijdragen aan gewichtsverlies en ook bescherming bieden tegen verschillende klachten of ziekten. Zoals bloedarmoede, nierstenen en spijsverteringsproblemen.
  • Knoflook. Deze krachtige smaakmaker staat ook bekend om antibacteriële eigenschappen. Er zijn aanwijzingen voor positieve effecten van knoflook op bijvoorbeeld hart- en bloedvaten. Ook kan het schimmelinfecties op de huid tegengaan.
  • Gember. Dat is één van de meest gebruikte specerijen ter wereld en staat hoog in het lijstje superfoods. Natuurlijk een populaire theesoort en ook in gerechten een smaakvolle toevoeging. Als kruidengeneesmiddel is het bekend vanwege pijn- en ontstekingsremmende eigenschappen. Het bevordert de spijsvertering en opname van voedingsstoffen.
  • Tijm. Net als vele andere kruiden en specerijen heeft ook tijm medicinale toepassingen. Het is een ingrediënt in hoestdranken vanwege de sterke antiseptische, antibacteriële en schimmeldodende werking. Ook wel zo praktisch dat je met tijm makkelijk een eigen voorraadje kunt kweken. En dat het ook nog eens een mooie tuinplant is!
  • Kurkuma. Dit gele wortelkruid heeft ontstekingsremmende eigenschappen en een zuiverende werking. Het kan schadelijke stoffen tegengaan en wordt in verband gebracht met het vernietigen van kankercellen. Hier wordt steeds meer onderzoek naar gedaan.
superfoods pexels-pixabay-56876
Afbeelding pexels-pixabay-56876

Meer tips voor een boost voor je gezondheid

Eigenlijk bevatten alle groenten, fruit, kruiden en specerijen belangrijke bestanddelen die onze gezondheid ondersteunen. Dus het lijstje met superfoods zou eindeloos lang kunnen worden! Denk bijvoorbeeld ook aan groene thee, blauwe bessen, spinazie en noten. Maar te eenzijdig in je dieet toepassen of zomaar uitgaan van gezondheidsclaims is ook niet de bedoeling. Gevarieerd eten is natuurlijk het belangrijkste advies. En zeker met jonge kinderen is dit belangrijk, die voor een gezonde groei veel vitaminen en mineralen nodig hebben. Een mooi streven is het om waar het kan zoveel mogelijk onbewerkt voedsel te kiezen. En zo min mogelijk met pakjes en kunstmatige toevoegingen te koken!

Behalve gezonde voeding zijn er natuurlijk nog een aantal belangrijke tips die helpen om gezond te blijven. Bewegen en een gezond slaappatroon bijvoorbeeld. Als je dit combineert met een aantal superfoods in je eetpatroon, dan zorg je goed voor jezelf en houd je je weerstand hopelijk op peil!

Footer3
Lianne
Delen is enorm lief

Lianne

Ik ben Lianne, 40 jaar oud en moeder van drie hele lieve jongens. Opgeleid als orthopedagoog en geïnteresseerd in alles rondom opvoeding en ontwikkeling. Hoe kun je als ouder mindful te werk gaan, hoe zorg je voor jezelf en hoe hou je het een beetje leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.