Hoe lang buiten voor vitamine D? Een duidelijke uitleg

Al van kleins af aan wordt ons geleerd om onze kinderen extra vitamines toe te dienen. 1 daarvan is vitamine D. Ook wordt er aan volwassenen aangeraden om in herfst- en wintermaanden extra vitamine D te nemen. Waarom is dat? En wat is het nou precies? En hoelang buiten voor vitamine D? Want het wordt ook wel vitamine zonnestraal genoemd.

wolken

Hoe lang buiten voor vitamine D?

Vitamine zonnestraal wordt niet voor niets zo genoemd. We weten allemaal dat de zon schijnt en dat er verschillende soorten zonnestralen zijn. De UVA- en UVB-straling. Uv staat voor; Ultra Violette en de A voor aging (veroudering) en B voor burn (verbranden) Er bestaat ook UVC straling maar deze wordt al door de ozonlaag afgebroken en is dus niet van effect op ons. UVA zorgt dus voor onder andere pigmentatie en huidveroudering. UVB zorgt voor de verbranding die zon kan doen. Maar dat is nog geen antwoord op hoe lang buiten voor vitamine D?

Hoe lang buiten voor vitamine D?

Opname vitamine D

Zonlicht is de belangrijkste bron. Onder invloed van de zonnestralen kan je lichaam zelf vitamine D aanmaken. De zon moet dan je huid bereiken. Door voeding krijg je een klein deel binnen. Zoals door het eten van vette vis of sommige bakboters en smeerboters, hier is het aan toegevoegd. Maar dit is minimaal en het meeste gebeurd onder invloed van zonnestralen. Maar hoelang moet je dan buiten voor vitamine D opname zijn?

Daarin kan ik duidelijk zijn en hou ik de officiële adviezen aan: elke dag een kwartier tot een half uur buiten tussen 11:00 en 15:00. En dan wel met je hoofd en handen onbedekt. Want we weten inmiddels dat de zonnestralen de blote huid moeten bereiken wil de aanmaak van vitamine D geactiveerd worden. Ook is de tijd belangrijk want dan staat de zon op het hoogst. Om die reden wordt er in de zomer aangeraden om juist niet in die tijden in de volle zon te gaan. Dus dit advies is voornamelijk voor de donkere seizoenen. In de zomer en lente red je dit makkelijk namelijk.

zon schiijnt door bomen

Voorraadje

Er wordt wel gezegd dat we in de zomer een klein voorraadje vitamine D aanmaken. Maar dat betekend niet dat je in de herfst en winter niet naar buiten hoeft. Het is sowieso goed om om elke dag 15 tot 30 minuten even naar buiten te gaan. Zeker nu we zoveel thuis zitten, thuiswerken, thuis leven en ja alles thuis doen. Stap even lekker naar buiten, zoek een zonnig plekje op en geniet eventjes minimaal 15 minuutjes.

Ook als er wolken zijn komen er UV stralen doorheen. Dit is natuurlijk wel minder dan directe zonnestralen maar toch komt er wat doorheen. Dit is ook waarom mensen soms verbranden in de zomer. Door wolken en bepaalde schaduwmakers komen toch minuscule straaltjes waardoor je toch kan verbranden.

Hoe lang buiten voor vitamine D?

Hoe lang buiten voor vitamine D?

Hoe lang buiten voor vitamine D? Op die vraag hebben we inmiddels antwoord. Maar toch zijn er veel onderzoeken die elkaar tegenspreken. Er zijn bijvoorbeeld testen gedaan in poolgebieden waar relatief weinig zon is, en daar bleken mensen geen tekort te hebben. Terwijl mensen in zonnige gebieden dit wel hadden. Iets wat wel duidelijk is dat de zon op de blote huid bevorderlijk is voor vitamine D aanmaak. En elke dag even buiten een wandeling maken met je hoofd in de frisse lucht en zon is ook een goed idee.

Als je twijfelt of je genoeg vitamine D hebt kan je altijd nog een bloedonderzoek aanvragen bij de huisarts. Door middel van een onderzoek weet je dan snel hoe het gesteld is met jouw vitamine D en kan je eventueel extra innemen. Ik ben zelf altijd voorzichtig met extra vitamines innemen zonder dat je weet of je een tekort hebt. Mijn huisarts(en) hebben ooit tegen mij gezegd dat een vitamine overschot schadelijker is dan een tekort. Dus ga niet zomaar zelf wat doen en laat eerst je bloed voor de zekerheid checken! Vitamine D is relatief onschuldig en tijdelijk extra innemen is niet gevaarlijk maar als je dit serieus en voor langere tijd wilt doen is overleg met een arts altijd het beste.

Hoe lang buiten voor vitamine D?

Linkjes

  • Het voedingscentrum heeft een fijn artikel over wat Vitamine D is, waar het voor nodig is en wat meer informatie. Klik op deze link om te lezen.
  • Verder hou ik van meukvrij en heb ik een voorkeur voor de vitamine D van bijvoorbeeld Laveen. Dit is pure vitamine met als basis olijfolie. Wist je dat veel vitamine pillen en druppels toegevoegde suikers en/of zoetstoffen bevatten? In mijn ogen onnodig. En zeker voor kinderen, al kan je deze druppels ook innemen als volwassenen. Kleine tip van mijn kraamverzorgster, na een bevalling neem je gewoon een druppeltje mee tijdelijk.
Delen is enorm lief

Selena

Hoi ik ben Selena en met veel liefde deel ik mijn blogs en recepten op Good Mood Mama. Mijn digitale thuis vol happy vibes voor een good mood. Ik ben een mama van 2 meiden, werk met kinderen en heb 1001 interesses. Ik noem mezelf bewust omdat ik nadenk over alle keuzes die ik maak. Dat betekend soms wel en soms ergens niet ergens voor kiezen. Leuk om nu onderdeel te zijn als gastblogger hier.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.