Belangrijke vitamines voor kinderen – een selectie van 4

We weten allemaal dat baby’s extra vitamine K nodig hebben en dat je je kinderen tot hun vierde jaar extra vitamine D geeft. Hoe zit het eigenlijk met andere vitamines? Welke belangrijke vitamines hebben kinderen vooral nodig? Dit is de top vier vitamines voor een gezonde groei van je kind.

Deze belangrijke vitamines zijn voor de groei van kinderen

Alle vitamines spelen een belangrijke rol in de ontwikkeling van je kind. Voor zijn groei is je kindje daarom afhankelijk van een evenwichtige toevoer van deze voedingsstoffen. Van alle vitamines zijn er een aantal die van cruciaal belang zijn voor opgroeiende kinderen:

  • A hebben kinderen nodig voor hun groei en ontwikkeling, de opbouw van weefsel en botten en voor een gezonde huid, ogen en weerstand.
  • D bevordert de vorming van botten en tanden en helpt het lichaam calcium op te nemen.
  • B ondersteunt bij de stofwisseling, de energieproductie, een gezonde bloedsomloop en een gezond zenuwstelsel.
  • C  helpt het lichaam van je kind om infecties te bestrijden en het draagt bij aan de aanmaak van collageen. Dit eiwit is behulpzaam als je kind is gevallen en een wondje heeft. Het helpt het wondje te sluiten en het goed te laten genezen. Onder invloed van vitamine C neemt het lichaam van je kind het mineraal ijzer gemakkelijker op. Dit mineraal is uiterst belangrijk voor de groei van je kind.
belangrijke vitamines

In welke voedsel vind je deze belangrijke vitamines?

Vrijwel alle vitamines die essentieel zijn voor kinderen, kun je vinden in verse voedingsmiddelen.

Vitamine A

Als eerste belangrijke vitamine noem ik Vitamine A. Dat is een vetoplosbare vitamine, die voorkomt in zowel dierlijke als plantaardige producten. In dierlijke producten komt de vitamine voor als retinol. Ons lichaam kan deze stof direct opnemen en gebruiken.

In plantaardige voeding is de vitamine aanwezig als bètacaroteen. Deze voorloper van vitamine A moet ons lichaam eerst nog omzetten in bruikbare retinol. Voor 1 milligram vitamine A heeft ons 12 milligram bètacaroteen nodig.

Je hebt dus meer bètacaroteen nodig dan retinol om over dezelfde hoeveelheid vitamine A te beschikken. Veel groenten, zoals wortels, bevatten enorme hoeveelheden bètacaroteen. Daarmee doen ze niet onder voor dierlijke bronnen van vitamine A. Dit zijn nog meer goede bronnen:

  • Abrikozen
  • Andijvie
  • Boerenkool
  • Boter
  • Eieren
  • Geitenkaas
  • Kaas
  • Lever
  • Mango
  • Paksoi
  • Pompoen
  • Raapstelen
  • Rundvlees
  • Spinazie
  • Veldsla
  • Volle melk
  • Waterkers
  • Zoete aardappels

Belangrijke Vitamine D

De beste bron van vitamine D is zonlicht. In dit artikel lees je hoe lang je kind naar buiten moet voor voldoende van deze vitamine. Verder vind je deze belangrijke vitamine in kleine hoeveelheden in voeding. Hier lees je in welke voedingsmiddelen je deze vitamine vooral vindt.

avocado citroen fruit groente gezond

Vitamine B

Vitamine B omvat een heel scala aan B-vitamines, die vooral voorkomen in dierlijke producten en daarnaast in noten, zaden, pitten en peulvruchten. Goede plantaardige bronnen zijn:

  • Asperges
  • Avocado
  • Bananen
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Champignons
  • Havermout
  • Kool
  • Linzen
  • Rode bieten
  • Spinazie
  • Spruitjes
  • Tomaten
  • Zilvervliesrijst

Belangrijke Vitamine C

Vitamine C vind je in groenten en fruit. Verrassend is misschien dat niet citrusvruchten maar paprika’s het meeste vitamine C bevatten. Dit zijn alle goede bronnen voor deze belangrijke vitamine:

  • Aardbeien
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Citrusvruchten
  • Kiwi
  • Paprika
  • Peterselie
  • Peultjes
  • Rode kool
  • Spinazie
  • Spruitjes
  • Tomaten
  • Waterkers
  • Zwarte bessen
belangrijke vitamines op een snackplate

Wat betekent dit voor jou?

Zet vooral verse voedingsmiddelen op het menu van je kind, zoals verse groeten en fruit, onbewerkt vlees en vis en volle zuivel. Varieer zoveel mogelijk, zodat je kind verschillende soorten belangrijke vitamines binnenkrijgt.

Als je kind geen groenten lust, kun je hier lezen of hij voldoende binnenkrijgt. In dit artikel lees je hoe je voldoende vitamine C binnenkrijgt ondanks dat je geen fruit eet.

Footer3
Delen is enorm lief

Gastblog

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.