Waar werkt collageenpoeder het beste voor? Een blog met tips

De afgelopen jaren heeft collageen poeder zo’n beetje de halve beautywereld overgenomen. Het voedingssupplement wordt vooral door vele influencers aangeprezen als hét ultieme product voor een stevigere huid en gezondere gewrichten, om maar enkele voordelen te citeren. De veronderstelde voordelen van de beste collageen poeder supplementen zijn zelfs zo gehypet dat mensen het toevoegen aan smoothies, eiwitrepen, koekjes en zelfs roerei. Maar wat is collageenpoeder precies en zou je het aan je dieet moeten toevoegen?

collageenpoeder

Wat is collageen?

Collageen is een eiwit dat van nature door het lichaam wordt gemaakt. Het is het belangrijkste structurele bestanddeel van bindweefsel en geeft stevigheid en elasticiteit aan je huid, pezen, ligamenten, bloedvaten en darmslijmvlies.

Collageen is ook het meest dominante eiwit in je lichaam, want het maakt ongeveer 30% uit van alle eiwitten in je lichaam. Er zijn 28 soorten collageen, maar de meest voorkomende zijn:

  • Collageen Type I: Dit type is verantwoordelijk voor de sterkte en weerstand van al het bindweefsel. Het is goed voor 80 tot 90% van het collageen in de huid, maar het komt ook voor in andere weefsels zoals pezen, ligamenten, botten en het hoornvlies in het oog.
  • Collageen Type II: Dit type II bevindt zich in de gewrichten en tussenwervelschijven van je wervelkolom en biedt weerstand tegen druk.
  • Collageen Type III: Dit type maakt ongeveer 15% uit van het huidcollageen. Het is betrokken bij de eerste fasen van wondgenezing en komt voor in organen, slagaders en spieren. Type III biedt cellen een flexibele ondersteuning van gaas.
  • Collageen Type IV: Type IV is betrokken bij de aanhechting en ondersteuning binnen de lagen van je huid.

Na verloop van tijd produceert het lichaam minder collageen. Dit is een volkomen normaal onderdeel van het ouder worden, maar sommige externe factoren kunnen het verlies van collageen versnellen, waaronder het roken van sigaretten, UV-straling en milieuvervuiling. Het beperken van deze factoren kan je bestaande collageen beschermen, maar je kunt ook overwegen om collageenpoeder te nemen om je niveau te verhogen.

Wat is collageenpoeder?

Collageenpoeder bestaat uit kleine stukjes dierlijk collageen. Om het poeder te maken, gebruiken fabrikanten chemische processen om de huid, botten, longen, weefsels, pezen en andere bindweefsels van dierlijke bronnen af te breken. Het resultaat zijn kleine bouwstenen van eiwitten (peptiden), die makkelijker opneembaar zijn.

De peptiden worden vervolgens gedroogd en gemalen tot een poeder dat in capsules kan worden gedaan, aan snacks kan worden toegevoegd of als zodanig kan worden verpakt om in vloeistoffen te worden gemengd.

De meest voorkomende bron van collageenpoeder is rundvlees, maar sommige worden gemaakt van zee- en kippenvlees, waaronder eierschalen. Meer specifiek is viscollageen afkomstig van de huid, schubben en botten van vissen, zoals kabeljauw, zalm of tilapia.

Maar let op: collageenpoeders zijn, ongeacht de bron, geen complete eiwitten, wat betekent dat ze niet alle negen essentiële aminozuren bevatten die het lichaam nodig heeft – ze bevatten er meestal maar twee of drie. Collageenpoeder kan dus bijdragen aan je eiwitinname, maar het zou niet je belangrijkste eiwitbron moeten zijn.

collageenpoeder

Is vegan collageen een ding?

Nou, het is mogelijk om ‘vegan collageen’ te kopen, maar het is geen echt collageen, omdat het niet dezelfde collageeneiwitten bevat als van dieren. In plaats daarvan bevat het meestal plantaardige ingrediënten die de collageenproductie ondersteunen, zoals aminozuren, vitaminen en mineralen.

Voordelen van collageenpoeder

Eerst een disclaimer vooraf. Veel van de gezondheidsvoordelen van collageensupplementen worden namelijk nog onderzocht, dus er is nog niet genoeg bewijs om algemene beweringen te doen over hun effecten.

De veronderstelde voordelen treden ook niet op bij iedereen die ze gebruikt. Bovendien is het mogelijk dat het innemen van collageenpoeder gedurende een paar weken geen merkbare verschillen oplevert die je specifiek aan collageen kunt koppelen; langdurig gebruik is meestal nodig om voordelen te zien.

We erkennen ook dat anekdotische resultaten vaak overhyped zijn. Degenen die collageen aan hun dieet toevoegen, moeten misschien ook andere belangrijke veranderingen aanbrengen in hun eetgewoonten.

Als je deze beperkingen onderkent, kun je realistischere verwachtingen ontwikkelen over de mogelijke voordelen van collageen, die hieronder worden beschreven.

Collageen voor de huid

Als je bedenkt dat collageen zo’n grote rol speelt in de huid, is het geen verrassing dat veel van de beweerde voordelen van collageenpoeder betrekking hebben op de gezondheid van de huid. Huidonderzoek suggereert dat het kan helpen de elasticiteit, textuur en hydratatie van de huid te verbeteren, evenals het verschijnen van rimpels.

Collageen voor gewrichten

Supplementen met collageenpoeder kunnen ook de gewrichten ten goede komen. Een mogelijk mechanisme is het potentiële vermogen van collageen om ontstekingen te verminderen, zegt Schleiger. Dit effect werd waargenomen in een klein onderzoek uit 2021, waar collageenpeptiden gewrichtspijn en stijfheid bij gezonde volwassenen verminderden.

Tot slot bleek uit een overzicht van 15 onderzoeken uit 2021 dat supplementen met collageenpeptiden verband houden met een verbeterde gewrichtsfunctie en minder gewrichtspijn. Deze bevindingen zijn veelbelovend, maar er is meer onderzoek nodig om de voordelen van collageen voor de gezondheid van gewrichten volledig te begrijpen.

product

Hoe gebruik je collageenpoeder?

Als je erover denkt om collageenpoeder aan je routine toe te voegen, zul je blij zijn om te weten dat het ongelooflijk veelzijdig en gemakkelijk te gebruiken is. Je kunt het product in bijna elke drank mengen, zoals smoothies, limonade, sap, koffie, thee of zelfs gewoon water.

Je kunt het ook toevoegen aan beslag voor gebak en gebakken producten (zoals koekjes, pannenkoeken en snel brood), net als elk ander droog ingrediënt. Een andere optie is om collageenpoeder door havermout, yoghurt of soep te roeren – vooral als je op zoek bent naar een weinig inspannende optie.

Hoeveel collageen heb je precies per dag nodig?

Volgens experts hebben de meeste mensen om te beginnen geen collageenpoeder nodig, dus er is geen aanbevolen dagelijkse hoeveelheid of richtlijn. Dat gezegd hebbende, onderzoek naar collageen met voordelen voor de huid hanteerde over het algemeen een dagelijkse dosis van 2,5 tot 5 gram collageenpoeder per dag.

Sommige onderzoeken hebben meer voordelen gevonden bij hogere doseringen, tussen de 5 en 10 gram, voegt ze eraan toe. Ter referentie: de meeste supplementen op de markt leveren ongeveer 10 tot 20 gram per portie, wat ruim boven deze hoeveelheden ligt.

Je kunt het beste de instructies op de verpakking van het product volgen en, als je dat kunt, praten met een geregistreerde diëtist of andere zorgverlener die je de beste dosering voor jouw behoeften kan geven.

Collageenpoeder bijwerkingen

Hoewel de meeste mensen collageen zonder problemen kunnen gebruiken, kan het supplement bij sommigen negatieve bijwerkingen veroorzaken. De kans is wel groter dat dit gebeurt als je superhoge doses neemt, dus het is cruciaal om het langzaam aan je dieet toe te voegen. Mogelijke bijwerkingen zijn onder andere verminderde eetlust, een opgeblazen gevoel, winderigheid, constipatie of diarree.

Collageenpoeder kan ook een allergische reactie veroorzaken als je allergisch bent voor een ingrediënt in het product. Collageenpeptiden kunnen immers afkomstig zijn van verschillende dierlijke bronnen, waarvan sommige veelvoorkomende allergenen zijn, met name vis, schaaldieren en eieren. De symptomen van een voedselallergie variëren sterk, maar veel voorkomende symptomen zijn buikkrampen, moeite met slikken, piepende ademhaling, overgeven en netelroos.

Dus als je een voedselallergie hebt, doe jezelf dan een plezier en controleer de ingrediënten voordat je collageenpoeder gaat gebruiken.

gezichtsverzorging

Collageenpoeder een populair product

Dankzij de potentiële voordelen voor de gezondheid van huid, gewrichten en darmen, is collageenpoeder populair geworden in de beautywereld. En hoewel het een goed verdragen supplement is, is het mogelijk om vervelende gastro-intestinale bijwerkingen te ontwikkelen (zoals constipatie of een opgeblazen gevoel) als je te snel te veel neemt.

Met dat in gedachten is het innemen van collageenpoeder misschien niet essentieel voor iedereen. Als de gezondheid van je huid, met name elasticiteit en het verschijnen van rimpels, een primaire zorg voor je is, dan kan collageen de moeite waard zijn om aan je dieet toe te voegen.

Bronnen

National Library of Medicine

Lees ook deze blogs

Footer3
Delen is enorm lief

Gastblog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.