Help mijn kind lust geen groente! Krijgt hij wel genoeg binnen?

Lust jouw kind geen groenten? Dan ben je niet de enige ouder die hiermee worstelt. Veel kinderen zijn niet gek op broccoli, sperzieboontjes, spinazie en ander ‘groenvoer’. Begrijpelijk dat je je afvraagt of je kind wel genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. In groenten zitten immers belangrijke vezels, vitamines en mineralen.

Of je kind wel voldoende binnenkrijgt als hij geen groenten eet, hangt af van de rest van zijn eetpatroon. De vitamines en mineralen in groenten zijn namelijk ook te vinden in veel andere voedingsmiddelen. Denk aan de volgende producten:

  • Vers fruit
  • Volle granen
  • Bonen
  • Noten
  • Zuivel (naturel)
  • Vers vlees
  • Verse vis

Als je kind enkel groenten weigert en andere voedingsmiddelen uit dit rijtje wél eet, kan hij nog steeds alle vitamines en mineralen binnenkrijgen die hij nodig heeft om te groeien en gezond te blijven.

Vooral fruit is hierbij een belangrijke leverancier van vitamines. Als je kind naast groenten ook niet van fruit houdt, kan het een idee zijn om een diëtiste in de arm te nemen. Met hem of haar kun je bespreken hoe je kind toch aan belangrijke vitamines in groenten en fruit kan komen. Denk hierbij aan vitamine A en C. In dit artikel vind je groenten die rijk zijn aan deze laatste vitamine.

kind lust geen groente

Moet ik mijn kind groenten blijven voorschotelen?

Ja. Hoewel je kind de vitamines en mineralen in groenten ook uit andere voedingsmiddelen kan halen, bevatten groenten unieke fytonutriënten en antioxidanten die belangrijk zijn voor zijn gezondheid op latere leeftijd.

Zo blijkt uit onderzoek dat mensen die meer groenten (en fruit) eten minder hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en sommige soorten kanker hebben. Daarom is het van belang dat je je kind groenten blijft aanbieden.

In het begin zal je kind de groenten op zijn bord misschien niet aanraken. Blijf echter volhouden, want op een dag zal je kind er misschien eens aan ruiken of de groenten beetpakken. Later probeert hij misschien een hapje. Dan kan hij merken dat hij groenten eigenlijk best lekker vindt.

Maak er vooral geen strijd van, want dat maakt een maaltijd een onplezierige ervaring voor je kind. Hierdoor kan je kind zich juist gaat verzetten tegen het eten van groenten.

Je kunt groenten wel proberen te verstoppen, zoals je hier kunt lezen. Wat ook kan helpen, is kinderen verleiden met vrolijkheid. Vooral belangrijk is het om zelf het goede voorbeeld te geven, want daar leren kinderen het meeste van.

Als jij je bord voor de helft met groenten vult, is de kans groter dat je kinderen je voorbeeld zullen volgen. Dat is bovendien gunstig voor jouw eigen gezondheid en gewicht, dus sowieso een goed idee.

kind lust geen groente

Neem de hele levensstijl van je kind mee

Als je kind geen groente lust is het belangrijk om de focus niet op voedsel alleen te leggen. Bekijk het hele plaatje als het om de gezondheid van je kind gaat. Voeding is namelijk slechts één factor. Ook lichaamsbeweging, slaap en voldoende vocht tellen mee.

Slaapt je kind voldoende, krijgt hij genoeg vocht binnen en beweegt hij iedere dag, dan draagt dat allemaal bij aan zijn gezondheid en welbevinden. In dit artikel vind je tips om kinderen met slaapproblemen beter te laten slapen.

Mijn kind lust geen groente – Wanneer moet ik me zorgen maken?

Als je kind geen groente lust en bijna uitsluitend bewerkte voedingsmiddelen eet, dan kan hij een tekort aan vitaminen, mineralen en vezels krijgen. Bewerkte voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld:

  • Kant- en klare pizza
  • Patat uit de snackbar of supermarkt
  • Snoep
  • Witbrood
  • Koekrepen
  • Ontbijtgranen, zoals muesli, cornflakes en cruesli
  • Vleeswaren, zoals ham en worst
  • Zuiveldrankjes

Naast het risico op voedingstoftekorten kan een eetpatroon dat vooral bestaat uit bewerkte voeding leiden tot verstopping en spijsverteringsproblemen. Je kind krijgt dan namelijk te veel suiker en zout en te weinig vezels en andere gezonde stoffen binnen.

Zorg dus zoveel mogelijk voor verse voedingsmiddelen en beperk bewerkte voedingsmiddelen tot verjaardagen en andere feestelijke gelegenheden. Dan leer je je kind een gezond voedingspatroon aan en draag je bij aan zijn gezondheid en welbevinden.

Bronnen

1. Dauchet, L. et al. (2006). Fruit and vegetable consumption and risk of coronary heart disease: a meta-analysis of cohort studies. Journal of Nutrition; 136(10):2588-93.

2. He, F.J. et al. (2007) Increased consumption of fruit and vegetables is related to a reduced risk of coronary heart disease: meta-analysis of cohort studies. Journal of Human Hypertension; 21(9):717-28.

3. Hartley, L. et al. (2013). Increased consumption of fruit and vegetables for the primary prevention of cardiovascular diseases. Cochrane Database of Systematic Reviews; 6:CD009874.

4. Dauchet, L. et al. (2005). Fruit and vegetable consumption and risk of stroke: a meta-analysis of cohort studies. Neurology; 65(8):1193-7.

5. He, F.J. et al. (2006). Fruit and vegetable consumption and stroke: meta-analysis of cohort studies. Lancet; 367(9507):320-6.

6. Boeing, H. et al. (2021). Critical review: vegetables and fruit in the prevention of chronic diseases. European Journal of Nutrition; 51(6):637-63.

Footer3
Delen is enorm lief

Gastblog

Share

1 Response

  1. Verstop het altijd, dus pureer veel groentes, ook bv een portie knolselderij door de aardappelpuree. En groente soepen worden ook altijd gepureerd met daarna pasta erin wat wel een hit is. Je word behoorlijk creatief 🙂

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.