30 dagen mindful met je kind

Omdat ik geïnteresseerd ben in persoonlijke groei en ook in het onderwerp opvoeding, volg ik regelmatig diverse online masterclasses. En zo kwam ik uiteindelijk terecht bij het programma ’30 dagen mindful met je kind’. Dat leek mij een mooie combinatie van de twee onderwerpen waarin ik mezelf wil blijven ontwikkelen. Maar wat houdt het precies in en wat doet het met je? Ik zal het je vertellen.

30 dagen mindful met je kind
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Voorafgaand aan de 30 dagen mindful met je kind

Het enige voordeel van al die cookies op internet is dat je op die manier van alles voorbij ziet komen wat relateert aan hetgeen je eens op hebt geklikt. En de laatste maanden klik ik dus vooral op online masterclasses die met persoonlijke ontwikkeling te maken hebben. Of met bepaalde opvoedstijlen van je kind. Ineens kwam er de ‘Lieve Moeder Wandel Challenge’ voorbij in juni en daar deed ik graag aan mee. Elke dag een kwartiertje wandelen met de prettige stem van Marjolein van LieveMoeders.nl in mijn oor. Op het werk in mijn pauze, want ik had geen idee wanneer ik daar anders tijd voor zou hebben.

Waarom meedoen aan het programma 30 dagen mindful met je kind?

Na afloop van de Lieve Moeder Wandel Challenge, stuurde Marjolein een aanbod. Ik twijfelde of ik mee zou moeten doen aan de 30 dagen mindful met je kind, omdat ik het gevoel heb dat ik al erg verbonden bén met mijn zoontje. En ook omdat ik zeker al trots ben op mijn moederschap. Bovendien zat ik er niet op te wachten om tijdens mijn aankomende vakantie iets te “moeten”. Maar doordat de wandelchallenge een goed effect op mij had – de audio’s gaven mij écht ontspanning en frisse zin om weer door te gaan met waar ik mee bezig was – ben ik toch overstag gegaan. En zo besloot ik mee te doen met het programma. Als het uiteindelijk meer rust op zou gaan leveren, kan het nooit kwaad om gewoon eens te kijken wat het te bieden heeft.

Te veel to do’s en/of een kort lontje?

30 dagen mindful met je kind
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De 30 dagen mindful met je kind is er om je als moeder te laten ontdekken wat je nodig hebt om de tijd met je kind nog waardevoller te maken. Je leert om de to do’s te parkeren en je korte lontje om te buigen naar meer geduld. Wanneer je weinig rust ervaart en als je het idee hebt dat je niet genoeg geniet van deze mooie tijd, of het gevoel hebt dat je op elk gebied ergens in te kort schiet, dan is het zeker de moeite waard om met het programma mee te doen. Ook als je meer strijd ervaart met je kind (of partner) dan je zou willen of zo nu en dan ontploft wanneer je je best doet om het gezellig te maken.

Voor iedereen en direct toepasbaar

De technieken en inzichten die Marjolein geeft tijdens de 30 dagen mindful met je kind, gebruikt zij zelf thuis ook elke dag. En zij merkt dat ze niet alleen zelf, maar ook haar kinderen hier blij van worden. Natuurlijk is iedere moeder anders, maar je ontdekt vanzelf wat er bij jou past en wat goed is voor jou op dit moment.

Iedere ochtend mail tijdens 30 dagen mindful met je kind

Tijdens de 30 dagen mindful met je kind, krijg je iedere ochtend een mail van Marjolein. Dat kan een audio zijn, een video of gewoon een stukje tekst. Het kost hooguit 4 á 5 minuten van je tijd, dus je hoeft er niet een half uur eerder voor op te staan of allerlei ingewikkelde opdrachten uit te voeren. En ook niet in allerlei lenige yoga-standjes voor te gaan zitten/liggen/staan op de vroege ochtend. Of je moet dat graag willen natuurlijk. Want alles mag. Je hoeft dan ook niet per sé de mail meteen te lezen. Of elke dag alles te doen wat er verteld wordt.

Wat voor soort opdrachten krijg je dan?

30 dagen mindful met je kind
Afbeelding van John Hain via Pixabay

In de eerste week

Op dag 1 van 30 dagen mindful met je kind vertelde Marjolein in een video dat we beginnen met een zogenaamde stilte-week. Ze legt uit wat ze daarmee bedoelt en hoe je je automatische piloot kunt uitdagen. In de eerste week wordt er vooral geoefend met het uitstellen van reageren op je kind. In de loop der dagen krijg je verschillende opdrachten, of beter gezegd tips. Van al die tips kijk je wat er het beste bij jou past. Ik had er bijvoorbeeld wat aan om af en toe vóórdat ik reageerde bewust mijn lijf eerst checkte met de vraag: “Wat denk ik ?” Maar eigenlijk besefte ik me pas achteraf, ergens aan het einde van de tweede week.

In de tweede week

In week 2 wordt er veel aandacht besteedt aan driftbuien en boosheid. En de angst die daaruit voortkomt. Mijn zoontje heeft niet erg veel last van dit soort buien (nooit gehad eigenlijk). Misschien omdat ik zijn emoties altijd al makkelijk toelaat en ze van kleins af aan al “omarm” (wat ook één van de oefeningen is). Dankzij de woorden en teksten van Marjolein, ga je in deze week ook zelf terug in de tijd. Want hoe jij als kind hebt geleerd om met boosheid om te gaan, heeft veel invloed op hoe jij als moeder hiermee omgaat.

In de derde week van de training 30 dagen mindful met je kind

Vanaf dag 15 komt het thema plezier in beeld. Marjolein maakt je ervan bewust hoe vaak je eigenlijk nee zegt. En of dat vanuit je hoofd (angst) of vanuit je hart (liefde) komt. In deze week kom je erachter hoe je kind erop reageert wanneer je wat vaker ja zegt. Het leek erop dat mijn zoontje na een aantal dagen al dácht dat ik ja zou zeggen, want hij was zelfs al een keer uit mijn zicht verdwenen, terwijl hij normaal altijd netjes op de hoek van de galerij op me wacht. Dat kan natuurlijk ook toeval zijn. Op dag 20 was er een live-groepscoaching-sessie waarin alle deelnemers hun vragen kwijt konden. En toen heb ik dit met Marjolein kunnen bespreken. Er kwamen ook vragen voorbij van andere moeders en we hebben allemaal weer van elkaar kunnen leren tijdens het uur online die avond.

In de vierde week

Deze laatste week leer je om één stap terug te doen voor meer verbinding. Vaker met je kind te spelen. “Daar heb ik geen tijd voor…” hoorde ik voorheen mijn zoontje wel eens zeggen als hij speelt dat hij mij is. Tja, soms is het best lastig om een speelkwartiertje in te plannen wanneer je er alleen voor staat. Ik heb nu geleerd dat het niet per sé lang hoeft te duren dat je meespeelt.

plezier met je kind maken
Afbeelding van Tim Kraaijvanger via Pixabay

De afsluiting van de 30 dagen mindful met je kind, was precies op mijn verjaardag. En in deze laatste video gaf Marjolein het voorbeeld van de veiligheidsinstructies in een vliegtuig: zorg eerst voor je eigen zuurstofmasker en dan voor dat van je kind. Dat wist ik natuurlijk wel, maar door de 30 dagen mindful met je kind ben ik me daar weer bewust van geworden.

Ik ben trots op mezelf, omdat ik er ben voor mijn kind! En jij?

Delicia
Delen is enorm lief

Delicia

Ik ben Delicia en in het dagelijks leven werk ik in de zorg. Sinds eind 2016 ben ik moeder van mijn zoontje. Op de dagen dat ik vrij ben, ben ik vaak samen met hem buiten te vinden. Bijvoorbeeld hardlopend naast mijn zoontje, want sinds deze zomer kan hij zonder zijwieltjes fietsen! In de avonduren maak ik, na het voorleesritueel bij mijn zoontje, graag tijd om te schrijven. Al een aantal jaar zit ik in het blogteam van StoerLeesVoer en MamaScrapelle. Ik schrijf niet alleen graag reviews van peuterboeken, maar ik vind het ook erg leuk om mijn visie en ervaringen te delen over gezondheid, interieur en (actieve) uitstapjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.