Skip to Content

PRISCILLA, een eenzijdig beeld van de werkelijkheid

De vrouw naast Elvis, PRISCILLA, heb ik altijd bewonderd. Niet alleen om haar schoonheid, maar vooral door het sprookjesleven waar zij in binnenstapte, vanaf het moment dat zij Elvis ontmoet. Na alles gezien te hebben vanuit het perspectief van Elvis vind ik het fijn hun relatie eens vanuit het oogpunt van Priscilla te zien.

16 augustus 1977, ik werd vier jaar, maar de wereld rouwt om Elvis Presley. Die dag werd hij levenloos aangetroffen in zijn badkamer op zijn landgoed in Graceland. Medische hulp mocht niet meer baten. Een hartstilstand, werd toen nog verteld, zou hem fataal zijn geworden.
Dagenlang was het op het nieuws, werden zijn films vertoond en zijn muziek gedraaid. Het was op dat moment dat mijn liefde voor Elvis en zijn muziek geboren werd. Er is weinig wat ik niet gezien of gelezen over hem heb. Ik bezocht zelfs Graceland.

Filmposter
filmposter van de film Priscilla

Hier gaat de film PRISCILLA over

Wanneer de tiener Priscilla Beaulieu op een feestje Elvis Presley ontmoet, verandert de internationale rock-‘n-roll superster op intieme momenten onverwachts in iemand anders: een meeslepende liefde, een steun in eenzame dagen, een kwetsbare beste vriend.
De film volgt Priscilla van de Duitste legerbasis in Wiesbaden, waar haar vader en Elvis gelegerd zijn, tot aan haar leven op Elvis’ landgoed ‘Graceland’. De film van Cineart is gebaseerd het boek ‘Elvis and me’.

Trailer film PRISCILLA

Regisseur Sofia Coppola

Sofia Coppola werd geboren in 1971, te New York. Ze is de dochter van de wereldberoemde regisseur Francis Ford Coppola die wereldberoemd is geworden met de legendarische film serie ‘The Godfather’. Sofia speelt daar op 1-jarige leeftijd al haar eerste rol in, namelijk de baby tijdens de doopscène. In de Godfather deel drie, vervangt ze actrice Winona Ryder.

In 1998 heeft Sofia Coppala haar eerste debuut als regisseur. Ze maakte ‘Lick the Star’, een korte film die zich afspeelt op een middelbare school.  Met haar eerste lange speelfilm, “the Virgin Suicides, uit 1999 kreeg ze internationale bekendheid. ‘Lost in Translation’ was de volgende film en kreeg vier Oscarnominaties. In 2006 maakte ze een film over Marie Antoinette. Een kostuumdrama over de echtgenote van de Lodewijk XV van Frankrijk.

Alle films van Sofia Coppola hebben gemeen dat ze gaan over vrouwen die worstelen met de moeilijke combinatie van rijkdom, bekendheid en het verliezen van je persoonlijke vrijheid. Vrouwen die zich, ondanks al hun weelde, opgesloten voelen in hun luxeleventje. Dat is precies het verhaal wat Sofia Coppola nu ook weer heeft verfilmd in de film PRISCILLA.

Priscilla
Priscilla is slechts 14 als ze Elvis voor het eerst ontmoet

De film is gemaakt vanuit het perspectief van PRISCILLA

De inmiddels al achtste film van Sofia Coppola – PRISCILLA – is gebaseerd op de memoires van Priscilla Presley die in 1985 werd gepubliceerd, ‘Elvis and me’. Het vertelt haar kant van hun relatie. Vanaf de eerste ontmoeting tot de liefde die ze voor elkaar bleven voelen, ook nog na de scheiding. Opvallend is dat de film niet naar het boek is vernoemd maar PRISCILLA is gaan heten.

Priscilla was co-producer voor deze film. Wellicht heeft ze dit keer iets meer de nadruk willen leggen op haar eigen ervaringen en ontwikkeling naar volwassenheid. Want deze film geeft echt wel een eenzijdig beeld, waar Elvis niet altijd op zijn best naar voren komt. Wat mij bij het kijken eigenlijk best wel verbaasd heeft want het was juist Priscilla die nog nooit eerder een onvertogen woord over Elvis gezegd heeft.

Priscilla

Je voelt al dat dit niet goed af zal lopen

De film begint met de allereerste ontmoeting en eigenlijk wordt het meteen wel duidelijk dat Elvis koste wat het kost Priscilla voor zichzelf wil hebben. Priscilla, zelf nog een beginnende puber, adoreert haar idool en weet haar ouders constant te bespelen dat ze Elvis kan blijven ontmoeten. Iedereen ziet van verre al waar dit naar toe moet leiden, maar niemand grijpt in. Zelfs haar eigen vader zet haar persoonlijk bij Graceland af. Dat vond ik persoonlijk een heftig moment, want je weet wat de zestienjarige Priscilla daar te wachten staat.

Priscilla

Het filmen van de ‘eenzame’ stilte is de specialiteit van Sofia Coppola

Sofia Coppola heeft een aparte manier van filmen. Ze laat veel stiltes in scènes vallen en de camera blijft vaak lang in een moment hangen. Zo duurt een scène waarbij Priscilla voor het raam staat, en de camera uitzoomt, bijna een minuut. Het zijn dit soort opnames waarbij Coppola de eenzaamheid van Priscilla probeert weer te geven. Net zoals het filmen van de lege vertrekken van het huis op Graceland. Deze geven de leegte aan tijdens het ellenlange wachten, totdat Elvis weer thuiskwam. Dat is één of twee keer speciaal en doeltreffend, maar de keren dat het in de film PRISCILLA zat was, naar mijn mening, iets te veel.

Actrice Cailee Speany
Priscilla, alleen in Graceland, wachtend op Elvis

Verslaafd aan elkaar en aan de nodige middelen

Vanaf het begin wordt duidelijk dat Elvis een medicatie verslaving heeft. Maar daar doet Priscilla eigenlijk net zo hard aan mee. Simpelweg omdat ze aan elkaar overgeleverd zijn. Ze voelen zich allebei eenzaam, Elvis wanneer hij op toer is en Priscilla wanneer ze alleen thuis is. Eenmaal samen begint het feesten, met vrienden, waarbij de drank en drugs rijkelijk vloeit.

Iedere keer als Elvis terugkeert van een tournee is hij er slechter aan toe. Zijn verslaving aan pillen verergert, hij wordt veeleisender, ongeduldiger en agressiever. Priscilla onderwerpt zichzelf elke keer weer aan zijn wensen en vergeeft hem zijn gedrag. Maar langzaam aan komt dan toch het besef dat ze ook zelf nog een persoonlijkheid is buiten haar huwelijk om.

Priscilla

Actrice Cailee Spaeny wint prijs voor de rol van PRISCILLA

Cailee Speany werd geboren in 1997 in Tenessee en heeft al verschillende rollen gespeeld. Voor haar rol in de film PRISCILLA won ze de prijs voor beste Actrice, bij het Filmfestival van Venetië. Hun onderbouwing was dat Speany de melancholie van Priscilla, in slow-motion, zo krachtig wist weer te geven. Juist die slow motion begon mij op een gegeven moment juist wat tegen te staan. In al die jaren dat ik bijna wel alles van Elvis en Priscilla wel heb gezien of gelezen komt ze namelijk helemaal niet zo blue over. Zo kon wel degelijk tegen Elvis en gebeurtenissen in gaan.

Waarom ze zichzelf in deze film dan als een soort van slachtoffer neerzet is mij een raadsel. Dat had niet nodig geweest. Ze waren allebei namelijk slachtoffer van hun bekendheid. En er werd van beide misbruik gemaakt door elkaar en anderen. Niemand die het voor hem of haar opnam, want iedereen om hun heen profiteerde van hun rijkdom.

Daarnaast is het juist Elvis die verscheidene keren al aangeeft een pauze te willen in hun relatie. Het is Priscilla die dit steeds tegenhoudt. Tot dat ene moment. Maar wat nu precies de bekende druppel was die de emmer deed over lopen zodat ze wou scheiden, komt in de film PRISCILLA niet naar boven.

Priscilla

De film ademt de sfeer Graceland

De sfeerbeelden van Graceland, de kleding, de inrichting van het huis en de perfecte make-up en haarstijlen zijn grandioos mooi in beeld gebracht. Complimenten hiervoor aan Sofia Coppola. Het is echt een feestje om naar te kijken. Als psychologisch drama komt de film PRISCLLA wat minder goed uit de verf. Er gebeurd eigenlijk niet veel meer dan dat het verhaal chronologisch opnieuw vertelt wordt. Op het einde weet je namelijk nog net zo weinig over het personages Priscilla als aan het begin.

Er komen geen nieuwe dingen aan het licht. Behalve dan misschien dat Elvis een grotere invloed op haar bleek te hebben dan we als kijker dachten. Wat dat betreft komt hij er niet zo goed vanaf. Hij kleineert haar, wil haar bezitten, eist dat ze altijd beschikbaar voor hem is en isoleert haar volledig van de buitenwereld. Maar dit is natuurlijk wel de kant van Priscilla die spreekt.

Baby Lisa Marie Presley
Elvis en Priscilla krijgen een dochter, Lisa Marie Presley

Als ik toch eens PRISCILLA kon zijn

De acteurs Cailee en Jacob ervaar ikzelf als te licht bevonden, om deze rollen goed te kunnen dragen. Alle scènes worden met dezelfde gezichtsexpressie en lichaamshouding door hun uitgebeeld. Dat is jammer want qua verhaal is er zoveel aanwezig en dus zoveel mogelijk.

Tenzij Sofia Coppala de bedoeling heeft gehad om aan de kijker duidelijk te maken dat we naar een sprookje zitten te kijken. Helaas een sprookje zonder ‘ze leefde nog lang en gelukkig’. Vanaf het moment dat Elvis en Priscilla elkaar ontmoeten zijn ze verloren. En ik moet eerlijk zeggen: wellicht had ik me net zo verloren gevoeld en gedaan wat zij had gedaan. Het is en blijft ten slotte Elvis Presley die voor je staat. Sofia Coppola laat goed het ‘kind’ in Priscilla zien. Dagdromend na de eerste ontmoeting en later elke dag dromend dat het uiteindelijk wel goed zal komen.

Op het acteerwerk na, en ook het feit dat er eigenlijk niets nieuws aan bod, komt heb ik toch ruim anderhalf uur van de film PRISCILLA genoten. En ik geef eerlijk toe, bij het idee dat ik Priscilla zou mogen zijn, had ik misschien wel net zo naïef had geweest.

Details over de film Priscilla

  • Speeldatum: Speelt reed in de Nederlandse bioscopen en filmtheaters
  • Speelduur: 113 minuten
  • Taal: Engels, Nederlands ondertiteld
  • Classificatie: 12
  • Genre: Drama
  • Regie: Sofia Coppola
  • Acteurs: Cailee Spaeny, Jacob Elordi, Ari Cohen, Dagmara Dominczyk

Bekijk ook deze blogs over films op MamaSrapelle

footer-7
Noelle
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.