Het aanleren van de vermenigvuldigingstafels is een essentiële stap in de wiskundige ontwikkeling van kinderen in groep 4. Zowel thuis als op school kunnen ouders en leerkrachten verschillende strategieën gebruiken om dit leerproces te ondersteunen. Tafels oefenen in groep 4 is een belangrijk onderdeel van het rekenonderwijs. Hier volgen gedetailleerde methoden met concrete voorbeelden om kinderen te helpen bij het beheersen van de tafels:
1. Gebruik visuele hulpmiddelen:
- Tafelkaarten: Maak eenvoudige tafelkaarten met vermenigvuldigingsfeiten die kinderen kunnen raadplegen tijdens het oefenen. Bijvoorbeeld, een kaart met de tafel van 2: 2×1=2, 2×2=4, enzovoort.
- Grafieken en Diagrammen: Maak kleurrijke grafieken of diagrammen waarin de vermenigvuldigingstabellen visueel worden weergegeven. Gebruik bijvoorbeeld kleuren om patronen te benadrukken, zoals de herhalende cijfers in de tafel van 9.
Lees ook:
2. tafels oefenen groep 4 – Spelenderwijs leren:
- Tafelspelletjes: Maak gebruik van bordspellen zoals keersommen*: Met dit spel leer je vermenigvuldigen terwijl je een leuke tijd hebt. Zo kun je dit spel samen spelen om er een wedstrijd van te maken!
- Online apps en spelletjes: Introduceer educatieve apps zoals ‘Tafelmonsters’. Of ga naar de website tafelsoefenen.nl . Hier zijn vele spelletjes te spelen om spelenderwijs te oefenen.
3. Praktische toepassing:
- Koken als oefening: Betrek kinderen bij het koken door recepten te gebruiken waarin vermenigvuldigen nodig is. Vraag bijvoorbeeld hoeveel eieren nodig zijn als een recept vraagt om 4 eieren en je wilt de hoeveelheid verdubbelen.
- Verhaaltjes en probleemoplossing: Creëer verhaaltjes waarin kinderen vermenigvuldiging moeten toepassen. Bijvoorbeeld, “Als Tim 3 appels per dag eet, hoeveel heeft hij dan na 4 dagen gegeten?”
Voorbeeldverhaal tafels oefenen groep 4:
Tim is een enthousiaste tuinier die zijn eigen groentetuin begint. Hij heeft zaadjes gekocht om verschillende groenten te planten. Op een zonnige ochtend besluit Tim zijn groentetuin te beginnen. Hij plant 5 rijen met wortelen. Elke rij heeft 4 zaadjes. Tim staat in zijn tuin en telt de zaadjes terwijl hij de wortelen in de grond stopt. Plotseling komt zijn vriendin Lisa langs om hem te helpen. Ze ziet Tim bezig en stelt nieuwsgierig een vraag: “Tim, hoeveel wortelzaadjes heb je in totaal geplant?” Tim denkt even na en antwoordt: “Nou, elke rij heeft 4 zaadjes en ik heb 5 rijen geplant. Dus, 4 keer 5 is…” Hij pakt snel een stokje en tekent een korte berekening in de aarde. “Dat is 20 zaadjes!” Lisa knikt goedkeurend en samen gaan ze verder met het planten van andere groenten in de tuin. Tim is blij dat hij zijn vermenigvuldigingstafels zo goed kan gebruiken om zijn tuin te laten groeien.
4. Herhaling en consistentie:
- Dagelijkse oefening: Plan een korte dagelijkse sessie voor tafeloefeningen. Gebruik flashcards* of vraag willekeurig naar vermenigvuldigingsfeiten.
- Gebruik van routines: Maak tafeloefeningen een vast onderdeel van de dagelijkse routine, zowel thuis als in de klas, om consistentie te waarborgen.
5. Tafels oefenen groep 4 – Positieve ondersteuning:
- Aanmoediging en beloningen: Moedig kinderen aan en beloon hun inzet. Geef stickers voor elke tafel die is behaald, een extra verhaaltje voorlezen of een speciale activiteit als beloning voor goed oefenen.
- Geduld en begrip: Toon begrip voor verschillende leerstijlen en geef de tijd die elk kind nodig heeft om de tafels te leren. Loof inzet en vooruitgang in plaats van enkel perfecte antwoorden.
- Tafelposter: Hang een tafelposter* op het toilet zodat je kind uitgebreid kan oefenen tijdens bezoeken aan het kleinste kamertje in huis.
Door het combineren van deze strategieën, waarbij rekening wordt gehouden met individuele behoeften en interesses, kunnen ouders en leerkrachten de tafels voor groep 4 kinderen op een gevarieerde en boeiende manier versterken. Zo leggen ze een stevige basis voor verdere wiskundige ontwikkeling.
Welke tafels oefenen in groep 4?
In groep 4 is het belangrijk om de volgende tafels te oefenen: 1, 2, 3, 4, 5 en 10.
In groep 5 is het belangrijk om de resterende tafels te oefenen: 6, 7, 8 en 9.
Daarnaast worden vaak ook de tafel van 11 en 12 geoefend.
In groep 6 moeten kinderen alle tafels geautomatiseerd hebben, wat betekent dat ze de de antwoorden snel moeten kunnen opzeggen zonder trucjes als : uhm, wat zei je? of de som herhalen (dat geeft ze extra denktijd namelijk!).
Hierna komt de volgende uitdaging: Deelsommen!
Lees ook deze blogs
- Keersommen oefenen
- 60 lesideeën met Duplo
- 100 (online) activiteiten met kinderen
- 30 activiteiten om te doen tijdens een scholensluiting
- 30 tips om thuis lezen leuk te maken
- heel veel tips voor 10 minuten dozen
- spel stimuleren
- buitenspelen in de winter
- gewetensontwikkeling van je kind
- Veilig buiten spelen
- Spelen op de vloer
- Speel een creatief boek
- 25 tips om te spelen in de sneeuw
- Spelen met poppen
- Maria Montessori film – een prachtige verfilming - 25/04/2024
- Visolie voor kinderen en volwassenen – een omega-3 bron - 24/04/2024
- Wednesday S1 nu ook thuis te kijken op DVD en Blu-ray - 22/04/2024