Skip to Content

Tafels oefenen groep 4 – een overzicht met tips keertafels

Het aanleren van de vermenigvuldigingstafels is een essentiële stap in de wiskundige ontwikkeling van kinderen in groep 4. Zowel thuis als op school kunnen ouders en leerkrachten verschillende strategieën gebruiken om dit leerproces te ondersteunen. Tafels oefenen in groep 4 is een belangrijk onderdeel van het rekenonderwijs. Hier volgen gedetailleerde methoden met concrete voorbeelden om kinderen te helpen bij het beheersen van de tafels:

tafels oefenen groep 4 maximaal maaltafels

1. Gebruik visuele hulpmiddelen:

  • Tafelkaarten: Maak eenvoudige tafelkaarten met vermenigvuldigingsfeiten die kinderen kunnen raadplegen tijdens het oefenen. Bijvoorbeeld, een kaart met de tafel van 2: 2×1=2, 2×2=4, enzovoort.
  • Grafieken en Diagrammen: Maak kleurrijke grafieken of diagrammen waarin de vermenigvuldigingstabellen visueel worden weergegeven. Gebruik bijvoorbeeld kleuren om patronen te benadrukken, zoals de herhalende cijfers in de tafel van 9.

Lees ook:

26 tips om thuis tafels te oefenen

2. tafels oefenen groep 4 – Spelenderwijs leren:

  • Tafelspelletjes: Maak gebruik van bordspellen zoals keersommen*: Met dit spel leer je vermenigvuldigen terwijl je een leuke tijd hebt. Zo kun je dit spel samen spelen om er een wedstrijd van te maken!
  • Online apps en spelletjes: Introduceer educatieve apps zoals ‘Tafelmonsters’. Of ga naar de website tafelsoefenen.nl . Hier zijn vele spelletjes te spelen om spelenderwijs te oefenen.

3. Praktische toepassing:

  • Koken als oefening: Betrek kinderen bij het koken door recepten te gebruiken waarin vermenigvuldigen nodig is. Vraag bijvoorbeeld hoeveel eieren nodig zijn als een recept vraagt om 4 eieren en je wilt de hoeveelheid verdubbelen.
  • Verhaaltjes en probleemoplossing: Creëer verhaaltjes waarin kinderen vermenigvuldiging moeten toepassen. Bijvoorbeeld, “Als Tim 3 appels per dag eet, hoeveel heeft hij dan na 4 dagen gegeten?”

Voorbeeldverhaal tafels oefenen groep 4:

4. Herhaling en consistentie:

  • Dagelijkse oefening: Plan een korte dagelijkse sessie voor tafeloefeningen. Gebruik flashcards* of vraag willekeurig naar vermenigvuldigingsfeiten.
  • Gebruik van routines: Maak tafeloefeningen een vast onderdeel van de dagelijkse routine, zowel thuis als in de klas, om consistentie te waarborgen.
tafels oefenen groep 4

5. Tafels oefenen groep 4 – Positieve ondersteuning:

  • Aanmoediging en beloningen: Moedig kinderen aan en beloon hun inzet. Geef stickers voor elke tafel die is behaald, een extra verhaaltje voorlezen of een speciale activiteit als beloning voor goed oefenen.
  • Geduld en begrip: Toon begrip voor verschillende leerstijlen en geef de tijd die elk kind nodig heeft om de tafels te leren. Loof inzet en vooruitgang in plaats van enkel perfecte antwoorden.
  • Tafelposter: Hang een tafelposter* op het toilet zodat je kind uitgebreid kan oefenen tijdens bezoeken aan het kleinste kamertje in huis.

Door het combineren van deze strategieën, waarbij rekening wordt gehouden met individuele behoeften en interesses, kunnen ouders en leerkrachten de tafels voor groep 4 kinderen op een gevarieerde en boeiende manier versterken. Zo leggen ze een stevige basis voor verdere wiskundige ontwikkeling.

Welke tafels oefenen in groep 4?

In groep 4 is het belangrijk om de volgende tafels te oefenen: 1, 2, 3, 4, 5 en 10.
In groep 5 is het belangrijk om de resterende tafels te oefenen: 6, 7, 8 en 9.

Daarnaast worden vaak ook de tafel van 11 en 12 geoefend.
In groep 6 moeten kinderen alle tafels geautomatiseerd hebben, wat betekent dat ze de de antwoorden snel moeten kunnen opzeggen zonder trucjes als : uhm, wat zei je? of de som herhalen (dat geeft ze extra denktijd namelijk!).

Hierna komt de volgende uitdaging: Deelsommen!

Lees ook deze blogs

Footer1
ellen
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.