Skip to Content

Lezen leuk maken – een leesavontuur beleven, hoe doe je dat?

Lezen is niet alleen een vaardigheid, maar een sleutel tot onbegrensde werelden van verbeelding, kennis en plezier. Voor kinderen is het ontwikkelen van een liefde voor lezen essentieel voor hun groei en ontwikkeling. Maar veel ouders, en leerkrachten, vragen zich nog altijd af hoe ze lezen leuk maken kunnen voor hun kinderen. Hier zijn enkele manieren waarop we kinderen kunnen aanmoedigen om zich te verdiepen in de magische wereld van boeken:

Lezen leuk maken door diversiteit in boeken

Het aanbieden van een breed scala aan boeken met diverse personages, culturen en verhalen is cruciaal. Door boeken te kiezen die verschillende achtergronden en ervaringen weerspiegelen, kunnen kinderen zich beter identificeren en empathie ontwikkelen voor anderen. Lezen leuk maken bereik je door diverse boeken neer te zetten waar de kinderen uit kunnen kiezen. Is een kind gevoelig voor verhalen waar geschiedenis meer centraal staat? Of willen ze een magisch avontuur* of misschien een boek over superhelden*? Hebben ze nog ondersteuning nodig van illustraties of lezen ze al dikke pillen als Harry Potter* weg? Elk kind heeft andere behoeftes en wensen. Het maakt eigenlijk niet uit wat ze lezen, als ze maar leeskilometers maken.

Hou maar eens een leeschallenge met verschillende soorten bronnen om te lezen. Prentenboek, leesboek, kookboek*, krant, tijdschrift, stripboek, graphic novel*, Engels boek en wat dacht je van een prentenboek zonder woorden? Hier gaat het dan wel niet om het lezen van woorden, maar om het zelf bedenken van een verhaal. Interpreteren van illustraties en de eigen fantasie aanzetten. Allemaal onderdelen die nodig zijn om lezen leuk te maken!

Dyslexie en nu?

Lezen kan voor kinderen met dyslexie een uitdaging zijn, maar er zijn verschillende manieren om het leuker en toegankelijker te maken:

Audioboeken: Audioboeken* zijn geweldige alternatieven voor kinderen met dyslexie. Luisteren naar verhalen terwijl ze de tekst volgen in het boek, kan helpen bij het begrijpen van de inhoud en het bevorderen van de liefde voor verhalen.

Grafische Novels en geïllustreerde boeken: Boeken met veel illustraties, grafische romans of boeken met visuele ondersteuning kunnen de leeservaring verbeteren. De combinatie van tekst en afbeeldingen kan het begrip van het verhaal vergroten en de leeservaring interessanter maken.

handboek voor superhelden

Handboek voor superhelden:

Een boekenserie die ik aanraad is handboek voor superhelden. Dit zijn dunne boekjes met spannende verhalen die eindigen met een cliffhanger waardoor kinderen enorm uitkijken naar het volgende deel. In de hoofdrol een meisje die eerst gepest wordt, maar al snel een superheld wordt dankzij een mysterieus boek. Op een gegeven moment krijgt ze hulp van 3 jongens die ook langzaam in superhelden veranderen. Er gebeurd van alles in hun dorp waar de hulp van deze speciale kinderen voor nodig is. De kleurrijke illustraties zijn pagina vullend en de tekst ligt daar als het ware bovenop. Mijn dochter van 10 vindt ze ook echt nog heerlijk om te lezen!

lezen leuk maken handboek voor superhelden

Nog meer tips voor kinderen met dyslexie

Boeken in dyslexie-vriendelijk lettertype: Sommige uitgevers bieden boeken aan in speciale lettertypen die gemakkelijker te lezen zijn voor mensen met dyslexie. Het gebruik van dyslexie-vriendelijke lettertypen zoals Dyslexie, OpenDyslexic of andere kan het lezen comfortabeler maken. Kijk hier voor kinderboeken in dyslexie uitgave*

Leeshulpmiddelen: Het gebruik van hulpmiddelen zoals gekleurde overlays of speciale linialen* kan helpen bij het verminderen van visuele stress tijdens het lezen. Deze hulpmiddelen kunnen de tekst beter leesbaar maken voor kinderen met dyslexie.

Multizintuiglijke benadering: Het integreren van verschillende zintuigen tijdens het lezen kan de betrokkenheid vergroten. Denk aan het luisteren naar het verhaal terwijl ze het volgen in het boek, het gebruik van fysieke materialen om scènes uit het verhaal na te bootsen of het bespreken van het verhaal na het lezen.

Kortere leessessies: Kinderen met dyslexie kunnen vermoeid raken tijdens het lezen. Het opsplitsen van leestijd in kortere sessies kan helpen om frustratie te verminderen en de concentratie te behouden.

Positieve benadering: Benadruk de sterke punten van het kind en focus niet alleen op de uitdagingen. Moedig succes aan en prijs de inspanningen die ze leveren bij het lezen, ongeacht de snelheid of nauwkeurigheid.

Leesbegeleiding: Individuele begeleiding of extra ondersteuning van een leerkracht of specialist in leesproblemen kan van onschatbare waarde zijn. Ze kunnen specifieke strategieën en technieken aanleren die het lezen gemakkelijker maken.

Lees ook deze blog over dyslexie zodat ook lezen voor deze kinderen leuk wordt!

Leesomgevingen creëren

Een uitnodigende en stimulerende leesomgeving is essentieel. Door knusse hoekjes in te richten met comfortabele zitplaatsen en een gevarieerde selectie boeken, kunnen we een atmosfeer creëren waarin kinderen graag tijd doorbrengen met lezen.
Veel scholen denken dat door het neerzetten van enorme boekenkasten dat daarmee een goede leesomgeving wordt neergezet. Maar lezen leuk maken, bereik je niet alleen door veel boeken. Kinderen willen knus zitten. Op lekkere kussens of zitzakken*, onder een dekentje*, opgekruld in een lekkere stoel. Er bestaan zelfs speciale leeskussens*! En ja gek lezen hoort daar ook bij. Op de tafel, onder de tafel, op de kast, in de kast, de vensterbank, kinderen houden van afwisseling.

https://nl.pinterest.com/pin/340936634304355960/

Hou maar eens een leeschallenge met verschillende plekken om te lezen.

Lezen leuk maken met ouderbetrokkenheid

De betrokkenheid van ouders speelt een cruciale rol. Ouders kunnen een voorbeeld stellen door zelf te lezen en door lezen thuis aan te moedigen. Ook kunnen ze samen met hun kinderen lezen, wat een geweldige manier is om de band te versterken en liefde voor boeken te stimuleren.

Wist je dat je eigenlijk tot 13 jaar elke avond zou moeten voorlezen? Ja zelfs ik ben toen dochterlief 8 jaar was gestopt met voorlezen. Ze wilde het liever zelf lezen. Maar we zitten wel nog regelmatig samen onder een dekentje op de bank te lezen en dan lezen we elkaar steeds 1 of 2 pagina’s voor.

Soms hoor ik ouders zeggen, ik heb een hekel aan lezen! Maar vervolgens lezen ze wel (digitaal) de krant, of scrollen ze uren rond op LinkedIn om allerlei berichten te lezen. Ok je houdt niet zo van boeken lezen, maar welke boeken las je vroeger als kind? Welk tijdschrift las je? Suske en Wiske? Donald Duck? Asterix & Obelix? Neem je kind mee in die wereld!
Er zijn zelfs educatieve tijdschriften als Quest Junior!

Lezen leuk maken door interactieve leesactiviteiten

Het organiseren van interactieve leesactiviteiten, zoals voorleessessies, boekenclubs of themaweken, vergroot de interesse en betrokkenheid van kinderen bij boeken. Door middel van spelletjes, discussies en creatieve projecten kunnen we de magie van boeken tot leven brengen. Lezen leuk maken is immers de kinderen de magie van boeken te laten ervaren. Dat ze lezen en het boek eigenlijk niet weg willen leggen!
Wist je dat MamaScrapelle ontstaan is toen ik gastouder was? En dat mijn eerste artikelen allemaal thema blogs waren waarin ik boeken centraal zette en daarmee de kinderen helemaal onder doopte in een thema? Van kinderliedjes, prentenboeken, knutselprojecten en speelgoed.

Er kwamen op een gegeven moment zelfs zoveel boekrecensies online dat ik daardoor StoerLeesVoer ben gestart en daar komen dagelijks 3 boekrecensies online voor jong en oud!

Activiteiten voor in de klas om lezen leuker te maken

Voorlezers: Nodig ouders, grootouders of andere volwassenen uit om in de klas voor te lezen. Dit kan een speciale band tussen generaties versterken en laten zien dat lezen voor iedereen leuk is. Ook leuk als je eens bekende mensen, andere leerkrachten, of auteurs/ illustratoren uitnodigt om voor te lezen!

Maak eens een boekencirkel: Elk kind pakt een boek van de stapel, krijgt 2 minuten om het boek te bekijken. Voorkant, synopsis lezen aan de achterkant en bladeren. Vertel daarna in 2x een minuut aan je linker en rechter buurman/vrouw waar het boek over ging. Het boek gaat vervolgens 3 kinderen verder naar rechts en zo heb je in een uur heel wat boeken kort gezien of over gehoord.

Pak boeken in: Pak eens een paar boeken in en schrijf steekwoorden op. Wat voor soort genre is het, is de hoofdpersoon een jongen of een meisje? Voor welke leeftijd is het? Staan er illustraties in. Uitpakken is lezen leuk maken! Het voelt als een cadeautje, ook al is het een boek van school die er al lag.

Organiseer een boekenclub: Kies een boek uit en laat iedereen die lezen. Maak duidelijke afspraken bijvoorbeeld 1 hoofdstuk per week. Of meer als je allemaal snel en veel leest. Bespreek na elk hoofdstuk waar het over ging, wat je leuk of spannend vond, wat je verwacht dat er nu gaat gebeuren.

kinderboekenweek 2021 worden wat je wilt

Kinderboekenweek: Doe mee aan de Kinderboekenweek. Hier staat altijd een thema centraal en er komen altijd veel nieuwe boeken uit in die periode. Leuk om je boekenkast aan te vullen en met de hele klas of school aan een thema te werken.

Lezen en presenteren!

Boekbespreking: Laat kinderen hun favoriete boeken presenteren aan de klas. Dit kan in de vorm van een presentatie, poster, boekendoos, of creatieve vertelling. Het stimuleert niet alleen lezen, maar ook communicatieve vaardigheden. En wie weet weten de kinderen wel andere kinderen te enthousiasmeren voor dat betreffende boek.

Elke week een boek centraal: Zet elke week een boek centraal in de klas. Zet hem mooi neer op een boekenstandaard*. Verzamel attributen die bij het boek passen en schrijf steekwoorden op kaarten die je er bij legt. Varieer met leesniveaus en lees er elke dag een stukje uit voor. Na een week kunnen nieuwsgierige kinderen zelf verder lezen omdat ze het boek leuk lijken en nieuwsgierig zijn naar de afloop!

Technologie en lezen

Naast fysieke boeken biedt de integratie van technologie, zoals e-books, audioboeken en educatieve apps, kinderen de mogelijkheid om op verschillende manieren van verhalen te genieten en hun leeservaring te verbreden. E-readers zijn een goedkope oplossing om veel boeken te kunnen lezen! Al mis ik zelf dan echt de charme van het papier.

lezen leuk maken

Beloningen en erkenning

Het erkennen van de prestaties van kinderen in lezen en hen belonen voor hun inzet kan een positieve stimulans zijn om lezen te blijven omarmen als een plezierige activiteit. Lezen leuk maken kun je bereiken door zoveel dingen. Maar laten we beginnen met de intrinsieke motivatie en beloning!
Maak eens een leeskilometer agenda. Welke boeken heb je dit jaar gelezen, hoeveel bladzijden waren dat? Lees je elke week of maand een tijdschrift? Hoeveel bladzijden zijn dat?
Maak van elk boek een kleine samenvatting. Wat vond je leuk, wat minder leuk. Welke thema’s vielen je op in het boek? Zou je het aanraden? Wie zou dit boek ook leuk vinden?

Door deze benaderingen te omarmen en een passie voor lezen aan te moedigen, kunnen we kinderen inspireren om hun eigen reis in de wereld van verhalen te beginnen. Laten we samen werken aan het koesteren van een leescultuur die de verbeelding en groei van elk kind ondersteunt.

Dus, laten we de bladzijden omslaan en ons laten meevoeren op een betoverende reis door de kracht van lezen!

Lees ook deze blogs

Footer1
ellen
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.