Skip to Content

De LEES-app – digitaal lezen voor vmbo en mbo

Vandaag is de LEES-app gelanceerd. Een initiatief van de online Bibliotheek dat tot doel heeft om jongeren, met name vmbo-leerlingen en mbo-studenten, te enthousiasmeren voor digitaal lezen. Deze app biedt een jaar lang gratis toegang tot een selectie van 120 e-books en luisterboeken, speciaal samengesteld voor deze doelgroep. Het hoofddoel van de app is om het leesplezier onder jongeren aan te wakkeren en hen vertrouwd te maken met de mogelijkheden van digitaal lezen en luisteren via de online Bibliotheek.

LEES-app gelanceerd, online Bibliotheek dat jongeren, met name vmbo-leerlingen en mbo-studenten, enthousiasmeren voor digitaal lezen.

LEES-app voor jongeren

Het bijzondere aan de LEES-app is dat jongeren geen lid hoeven te zijn van de Bibliotheek om er gebruik van te kunnen maken. Dit is een bewuste keuze in de ontwikkeling van de app, zoals Lieke Hoefs, coördinator van de online Bibliotheek, uitlegt: “We hechten er veel waarde aan dat meer jongeren ontdekken hoe plezierig lezen en luisteren kan zijn. Daarom hebben we alle mogelijke hindernissen weggenomen. Na het downloaden van de app kunnen ze direct beginnen met lezen of luisteren. We hopen dat deze generatie, die opgroeit met digitale media, zich hierdoor meer aangesproken voelt.”

Stimuleren van leesplezier

Het belang van het stimuleren van leesgewoonten bij jongeren wordt onderstreept door het feit dat Nederlandse jongeren de laagste scores behalen op leesvaardigheid in vergelijking met hun leeftijdsgenoten in 15 EU-landen. Een op de vier van hen loopt zelfs het risico laaggeletterd te blijven. Hoefs merkt op: “Jongeren motiveren om te lezen is een uitdaging. Uit recent onderzoek in opdracht van KVB Boekwerk blijkt dat 40% van de Nederlandse jongeren tussen 12 en 19 jaar lezen als saai beschouwt. 26% geeft aan moeite te hebben met het vinden van geschikte boeken. Daarom hebben we zorgvuldig gekeken naar de samenstelling van de 120 gratis titels in de LEES-app. Van sportbiografieën tot spannende thrillers en van boeken van komieken tot young adult-romans. Om jongeren aan het lezen te krijgen, moet het aanbod laagdrempelig zijn en goed aansluiten bij hun interesses.”

Laaggeletterdheid?

Laaggeletterdheid verwijst naar het gebrek aan lees- en schrijfvaardigheden bij volwassenen. Zij zijn niet in staat om op een adequaat niveau te lezen en schrijven om effectief te kunnen functioneren in de samenleving. Laaggeletterdheid gaat verder dan alleen het niet kunnen lezen en schrijven. Het omvat ook een beperkte beheersing van basale taal- en rekenvaardigheden. Laaggeletterde individuen hebben moeite met het begrijpen van geschreven tekst, het invullen van formulieren, het lezen van instructies. Daardoor kunnen zij problemen ondervinden bij dagelijkse taken zoals het lezen van medicijnlabels, boodschappenlijstjes maken, en solliciteren naar banen.

Laaggeletterdheid kan ernstige gevolgen hebben voor het dagelijks leven van mensen. Het kan leiden tot beperkte toegang tot onderwijs, belemmeringen op de arbeidsmarkt, problemen met gezondheidszorg, en sociaal isolement. Het is belangrijk op te merken dat laaggeletterdheid niet altijd direct zichtbaar is, omdat veel mensen die hiermee te maken hebben zich schamen en hun probleem proberen te verbergen.

Overheidsinstanties en non-profitorganisaties over de hele wereld zetten zich in om laaggeletterdheid te bestrijden door alfabetiseringsprogramma’s en educatieve initiatieven aan te bieden om volwassenen te helpen hun lees- en schrijfvaardigheden te verbeteren. Het vergroten van geletterdheid is van cruciaal belang om de deelname van individuen aan de samenleving te verbeteren en hen in staat te stellen hun volledige potentieel te benutten.

zes seconden

Nieuwe verhalen op de LEES-app

Speciaal voor de LEES-app hebben twee schrijvers, Joost Oomen en Khalid Boudou, nieuwe verhalen geschreven. Oomen schreef “Hoog Catharijne” en Boudou “Snel geld.” Boudou, een voormalig docent Nederlands in het middelbaar onderwijs, ondersteunt het initiatief van de LEES-app van harte: “Lezen biedt de mogelijkheid om buiten je eigen wereld te treden en je horizon te verbreden, maar niet alle jongeren vinden de weg naar de wereld van boeken. Daarom is deze app een fantastisch initiatief. Je hebt altijd en overal toegang tot een rijke leeswereld en je mag zelf kiezen wat je wilt lezen. Dit stimuleert het leesplezier.”

Boekenweek van Jongeren

De lancering van de LEES-app valt samen met de Boekenweek van Jongeren. Deze vindt plaats van 15 tot en met 24 september. Traditiegetrouw wordt tijdens deze periode het fysieke boekenweekgeschenk 3PAK uitgegeven. Met ditmaal verhalen van Nydia van Voorthuizen, Marie Lotte Hagen, Rima Orie en Philip Huff. Deze verhalen zullen ook beschikbaar zijn als e-books en luisterboeken in de LEES-app.

LEES-app pilot tot september 2024

De LEES-app wordt als pilot gelanceerd en zal gedurende één jaar, tot september 2024, actief zijn. Gedurende deze tijd kunnen de titels in de app gratis worden aangeboden. Tegelijk wordt onderzocht welke impact de app heeft op het leesgedrag van jongeren. Tijdens de pilotperiode zullen leesconsulenten van bibliotheken, samen met docenten van vmbo en mbo, actief de LEES-app onder de aandacht van jongeren brengen. Jongeren die enthousiast zijn, kunnen ook na afloop van de pilotperiode digitaal blijven lezen en luisteren. Met een jeugdlidmaatschap van de bibliotheek hebben jongeren tot 18 jaar ook na de pilotperiode gratis toegang tot de e-books en luisterboeken van de online Bibliotheek.

LEES-app gelanceerd, online Bibliotheek dat jongeren, met name vmbo-leerlingen en mbo-studenten, enthousiasmeren voor digitaal lezen.

Gett it on google play
Download on the App Store

Lees ook deze blogs

30 tips om lezen leuker te maken
Een luie zondag
Pubercoach nodig

ellen
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.