Tips om kinderen beter te laten slapen

Nachtbrakers – misschien ken je ze of heb je ze? Sommige kinderen hebben van nature meer moeite met slapen dan anderen. Best slopend kan dat zijn voor jonge ouders, ook al blijk je het uiteindelijk toch heel lang vol te kunnen houden. Maar het kan soms wel een patroon worden waar je in terecht komt. Een patroon waarbij kinderen te veel van jou als ouder afhankelijk worden, en niet goed zelf leren inslapen of doorslapen. Wat zijn tips om kinderen beter te laten slapen? Waar moet je op letten? Van een fijne slaapkamer tot een vast bedritueel. In deze blog bespreken we een aantal hulpmiddelen, ideeën en aandachtspunten!

tips om kinderen beter te laten slapen
Afbeelding van Daniela Dimitrova via Pixabay

Goed slapen voor een gezonde ontwikkeling

Natuurlijk hebben de meeste kinderen wel eens dat ze moeilijk inslapen of regelmatig wakker worden. Nachtmerries, hoestbuien, bedplassen enzovoorts zijn allemaal potentiële verstoringen van de nachtrust. En het hoort er ook bij in de ontwikkeling! En in een gezin met meerdere kinderen kunnen ze elkaar ook heerlijk afwisselen. Tot de leeftijd van 5 à 6 jaar zijn de meeste slaapproblemen. Daarna wordt het veelal stabieler. Heb je kinderen die vanaf de geboorte al heerlijk doorslapen? Lucky you!

Wat zijn de gemiddelde bedtijden van kinderen?

  • 4 en 5 jaar : 12 uur per nacht
  • 6 t/m 9 jaar : 11 uur per nacht
  • 10 en 11 jaar : 10 uur per nacht
  • 12 jaar: 9 uur per nacht

Bron: Mentaal beter

Tips om kinderen beter te laten slapen

Wat kun je zoal doen om slaapproblemen te voorkomen? Het begint in ieder geval met een goed kinderbed. Een matras dat niet te hard of te zacht is, want kinderen groeien snel en dus is goede ondersteuning belangrijk. Daardoor rusten ze beter uit. Zoek dus ook voor je kinderen een kwalitatief goed bed!

Fijne en rustige slaapkamer 

Het is belangrijk dat de slaapkamer een fijne plek is waar een kind zich prettig voelt. Niet te veel rommel, goed geventileerd en de juiste temperatuur. Want een slaapkamer moet een rustige en veilige plek zijn voor een kind waar het zich kan ontspannen. Een knusse slaapplek kan een geborgen gevoel geven. Denk dan bijvoorbeeld aan een halfhoogslaper of bedhuisje. Richt de slaapkamer zo in dat het past bij jouw kind qua wensen en hobby’s.

Vast bedritueel

Kinderen hebben heel veel behoefte aan duidelijkheid. Als het bedritueel iedere dag hetzelfde verloopt, geeft dat heel veel rust. En natuurlijk zal het af en toe anders lopen, en gooien kinderen soms ineens toch hun kont tegen de krib. Maar het ouderwetse rust, reinheid en regelmaat zijn zeker ook van toepassing op de slaapkamer en het bedritueel. Een voorbeeld van een standaard bedritueel is:

  • uitkleden
  • wassen
  • pyjama aan
  • tandenpoetsen
  • verhaaltje lezen
  • knuffelen
  • afscheid nemen
  • licht uit

Zorg dat dit niet te lang duurt (ongeveer 30 minuten) en wees er vooral met bewuste aandacht bij. Neem samen rustig afscheid van de dag!

Overprikkeling voorkomen

Bij de tips om kinderen beter te laten slapen is het ook belangrijk om rekening te houden met wat ze overdag doen. Kinderen die na een drukke schooldag vervolgens nog uren naar een scherm kijken tot vlak voor bedtijd raken overprikkeld. Houd rekening met de leeftijdsadviezen van apps en filmpjes. Jonge kinderen die bijvoorbeeld veel agressie zien in filmpjes, worden daar heel onrustig en druk van. Kinderen die wat hulp nodig hebben om te ontspannen en ontprikkelen, hebben misschien baat bij een rustgevend muziekje.

Voldoende beweging en frisse lucht

Kinderen die veel buitenspelen en actief zijn, slapen over het algemeen beter. Dankzij buitenspelen kunnen indrukken en spanningen van overdag verwerkt worden. Een uitlaatklep overdag is dus zeker belangrijk bij de tips om kinderen beter te laten slapen. Kijk ook eens bij onze tips om kinderen te laten ontprikkelen na schooltijd.

Je energie als ouder

Wees je tot slot ook vooral bewust van jouw energie en uitstraling als ouder. Breng je de kinderen relaxed naar bed of ben je aan het eind van je Latijn en lichtgeraakt? Misschien is dit nog wel de belangrijkste tip om als eerste mee aan de slag te gaan als het slaappatroon van je kind niet goed loopt. Hoe kun je zelf ontspannen? Eigenlijk gelden bovenstaande tips ook voor iedereen!

Vraag hulp om kinderen beter te laten slapen

Vraag hulp als je vermoedt dat er lichamelijke of medische problemen zijn waardoor je kind wakker wordt. Vooral allergieën kunnen bijvoorbeeld leiden tot verkoudheid, darmklachten of huidklachten waardoor kinderen sneller wakker worden. Vraag ook hulp als je mede door de vermoeidheid zelf overspannen dreigt te raken. Want dan kom je in een vicieuze cirkel terecht, waarbij het je niet meer goed lukt om rustig en consequent te reageren op je kinderen.

Slaapproblemen bij oudere kinderen

En dan als je de basisschoolleeftijd hebt gehad en kinderen een beetje goed slapen, kom je vervolgens terecht in de puberleeftijd. Het slaapritme verandert, hormonen doen hun intrede en het schermgebruik neemt enorm toe. En dan hebben ze het ook nog eens veel drukker met school, huiswerk, hobby’s etc. Het risico dat het slaappatroon daaronder gaat lijden is dan ook groot. Uit onderzoek is gebleken dat maar 8% van de pubers voldoende slaap krijgt.

Dit heeft natuurlijk effect op hun schoolprestaties, maar daarnaast neemt ook het risico op bijvoorbeeld depressie of middelengebruik toe. De bovenstaande tips om kinderen beter te laten slapen zijn dus ook voor jongeren heel belangrijk. Maar kleine kinderen zijn nog enigszins te sturen. Met oudere kinderen vraagt dat meer geduld en inzet. Praat er in ieder geval goed over met je puber en stel duidelijke regels.

Ook de Hersenstichting heeft hierover aan de bel getrokken! Kijk voor meer informatie over onder andere de Slaapchallenge voor pubers op hun website!

Tips om kinderen beter te laten slapen
Afbeelding van Cottonbro via Pexels
Footer3
Lianne
Delen is enorm lief

Lianne

Ik ben Lianne, 40 jaar oud en moeder van drie hele lieve jongens. Opgeleid als orthopedagoog en geïnteresseerd in alles rondom opvoeding en ontwikkeling. Hoe kun je als ouder mindful te werk gaan, hoe zorg je voor jezelf en hoe hou je het een beetje leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.