Een koolhydraatarme maaltijd kiezen. Voorjaarssalade of roerbakspinazie met courgette

De lente is weer begonnen! Dat betekent voor mij: even op dieet, zodat ik mijn korte broeken van vorig jaar weer aan kan. Met een koolhydraatarme maaltijd als deze hou ik het diëten aantrekkelijk. Bij mijn steak á la minute eet ik een heerlijke voorjaarssalade met avocado, mango en aardbeien. Of zal ik toch kiezen voor de roerbakspinazie met courgette? Allebei erg lekker en vol met vitamientjes. In deze blog vind je de recepten!

Koolhydraatarme maaltijd recept 1: Voorjaarssalade met avocado, mango en aardbeien

Ingrediënten voor deze koolhydraatarme maaltijd:

  • 1 limoen
  • 1 tl gemalen komijn
  • 2 el zonnebloemolie
  • 1 verse mango (of 125 gram mangostukjes uit de diepvries)
  • 125 g verse aardbei
  • 1 eetrijpe avocado (of 125 gram stukjes avocado uit de diepvries)
  • 1 krop Little Gem sla (of 1 zak á 100 gram voorgesneden sla naar keuze)
  • 15 gram verse koriander (of 1 tl korianderblad uit een potje)
  • naar smaak een halve rode peper

Hoe maak je deze koolhydraatarme maaltijd?

Rasp de schil van de limoen en pers daarna de vrucht uit.

Klop het limoensap met de geraspte schil, komijn en olie tot een dressing. Voor een variant met iets meer pit: verwijder de zaadjes uit een halve peper en snijd het vruchtvlees fijn. Roer deze goed door de dressing.

Schil dan de mango en snijd het vruchtvlees ervan in blokjes. Verwijder de kroontjes van de aardbeien en snijd ze in kwarten. Snijd de avocado doormidden over de lengte. Verwijder de pit en schep het vruchtvlees met een lepel uit de schil en snijd het in blokjes. Doe de gesneden mango, aardbeien en avocado in een kom. Schep de dressing door de vruchten. En laat het ongeveer 10 min marineren.

Snijd de sla in repen. En snijd de korianderblaadjes. Schep vlak voor het serveren de sla door de fruitsalade en bestrooi met koriander.

Tip bij deze koolhydraatarme maaltijd: zorg ervoor dat je mango, aardbeien en avocado in de diepvries hebt. Die zijn in doosjes te koop in de supermarkt. Ik heb het zelf namelijk al een paar keer gehad dat ik deze salade wilde maken en… die avocado nét iets te lang was blijven liggen… Of de aardbeien heel duur waren. En handig voor als de mango nog niet rijp is.

Lees ook: aardbeienland

Deze voorjaarssalade is niet alleen lekker bij een steak á la minute, maar ook heerlijk bij oosters gekruide gerechten.

Groenten en Fruit

Wat is een steak á la minute?

Dit onderdeel van mijn koolhydraatarme maaltijd, een steak á la minute, is dungesneden steak, die meestal van de rug of bil van de koe komt. Waar ook de entrecôte uitgesneden wordt. Omdat steak á la minute dun is, hoeft het maar even gebakken te worden: een minuutje aan beide kanten is meer dan voldoende. Vandaar dus die naam.

De steak á la minute bakken

  • Leg het vlees een half uur voor het bakken buiten de verpakking op een bord. Zo kan het vlees voor mijn koolhydraatarme maaltijd rustig op kamertemperatuur komen.
  • Smeer de stukken vlees daarna in met een beetje olie en strooi wat peper op beide kanten van de biefstukken.
  • Zet een koekenpan dan op hoog vuur. Doe dan een klontje boter in de pan en wacht tot de boter gesmolten is.
  • Leg het vlees in de pan en schroei het vlees dicht: bak ze slechts een halve minuut aan beide kanten tot ze bruin zijn. Zo behoud je de sappen in het vlees.
  • Zet het vuur nu middelhoog. (Je zet het iets lager om de boter niet te verbranden. Maar niet té laag, anders kan het vlees niet goed bakken.)
  • Voeg nog een klontje roomboter toe en schep de gesmolten boter over het vlees.
  • Bak beide zijden dan naar keuze nog even door:
    • rare: alleen dichtschroeien
    • medium rare: circa 1 minuut per kant
    • medium: circa 2 minuten per kant
    • doorbakken: circa 3 minuten per kant
  • Haal de steak daarna uit de pan en pak ze losjes in in aluminiumfolie. Laat 5 minuten rusten voordat je ze opdient bij je koolhydraatarme maaltijd.

Koolhydraatarme maaltijd recept nummer 2: Roerbakspinazie met courgette

Ook lekker als koolhydraatarme maaltijd bij de steak á la minute is roergebakken spinazie met courgette.

koolhydraatarme maaltijd

Ingrediënten voor deze koolhydraatarme maaltijd:

Hoe maak je het?

Verhit 1 el olie in een wok. Voeg de spinazie omscheppend in delen toe. Maak je voor het eerst een maaltijd met spinazie? Geloof me, het gaat allemaal echt passen! Spinazie slinkt namelijk. Voeg ondertussen de nootmuskaat toe. Laat de spinazie daarna uitlekken in een zeef. Duw er zo veel mogelijk vocht uit met de bolle kant van een lepel.

Terwijl de spinazie verder uitlekt, snijd je de courgette in stukjes. Rasp ook de schil van de citroen, halveer de vrucht en pers 1 helft uit. Snijd de knoflook fijn. Verhit de rest van de olie dan in de wok. Bak daarin de courgette met de knoflook en het citroenrasp 3 min. op hoog vuur, terwijl je het steeds omschept.

Voeg dan de spinazie toe en breng het geheel op smaak met 2 el citroensap. Verwarm het daarna nog 2 minuten. En klaar is je koolhydraatarme maaltijd; een fris, licht en slank bijgerecht met lekker veel groenten.

koolhydraatarme maaltijd

En wat kies jij als koolhydraatarme maaltijd?

whatsapp
Footer1
Delicia
Delen is enorm lief

Delicia

Ik ben Delicia en in het dagelijks leven werk ik in de zorg. Sinds eind 2016 ben ik moeder van mijn zoontje. Op de dagen dat ik vrij ben, ben ik vaak samen met hem buiten te vinden. Bijvoorbeeld hardlopend naast mijn zoontje, want sinds deze zomer kan hij zonder zijwieltjes fietsen! In de avonduren maak ik, na het voorleesritueel bij mijn zoontje, graag tijd om te schrijven. Al een aantal jaar zit ik in het blogteam van StoerLeesVoer en MamaScrapelle. Ik schrijf niet alleen graag reviews van peuterboeken, maar ik vind het ook erg leuk om mijn visie en ervaringen te delen over gezondheid, interieur en (actieve) uitstapjes.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.