Skip to Content

Autostoeltjes – de regels, een handigheid en de veiligheid

Vanaf 1 september veranderd er weer wat in autostoeltjesland. Oude autostoeltjes met het keurmerk ECE-R44 mogen vanaf dan namelijk niet meer verkocht worden. Maar wat houdt dit precies in? Waarin verschilt dit met ECE-R129? Wat houdt ISO fix in en hoe lang mogen kinderen eigenlijk in een maxi-cosi zitten? Daar vertel ik je alles over in dit blogartikel.

maxi cosi i size

Autostoeltjes verplicht in Nederland

Binnen Nederland geldt een wettelijke verplichting om kinderen met een lengte tot 1.35 meter te vervoeren in een goedgekeurd autostoeltje wanneer ze in de auto reizen. Het is van groot belang dat het kinderzitje correct past, om zo optimale bescherming te waarborgen. Autostoeltjes moeten voorzien zijn van een van de twee Europese keurmerken om deze bescherming te certificeren: de nieuwe i-Size goedkeuring ECE-R129 of de ‘oudere’ norm ECE-R44. Maar wat houden deze nu precies in?

ECE-R44 keurmerk

Het ECE-R44 keurmerk verwijst naar een Europese veiligheidsnorm die is opgesteld voor kinderautostoeltjes. Het staat voor “Economic Commission for Europe – Regulation 44” en wordt vaak afgekort als ECE-R44/04 of gewoon R44. Deze norm stelt specifieke veiligheidseisen vast waaraan autostoeltjes voor kinderen moeten voldoen om op de Europese markt te worden verkocht en gebruikt. Hier zijn enkele belangrijke aspecten van de ECE-R44 norm:

  1. Classificatie op basis van gewicht: De ECE-R44 norm classificeert autostoeltjes op basis van het gewicht van het kind. Er zijn verschillende categorieën, zoals Groep 0, Groep 0+, Groep 1, Groep 2 en Groep 3. Elk van deze groepen is bedoeld voor kinderen van een bepaald gewichtsbereik, en de specificaties voor elk type autostoeltje variëren afhankelijk van de groep.
  2. Veiligheidstests: Autostoeltjes die voldoen aan de ECE-R44 norm moeten voldoen aan strenge veiligheidstests om te zorgen voor bescherming bij frontale en zijdelingse botsingen. Deze tests omvatten onder andere het simuleren van crashes en impactscenario’s om de effectiviteit van het autostoeltje bij het beschermen van het kind te evalueren.
  3. Installatie: De norm schrijft ook installatie-eisen voor om ervoor te zorgen dat autostoeltjes correct en veilig kunnen worden bevestigd in verschillende soorten auto’s. Dit omvat zowel het bevestigen van het autostoeltje met de autogordel als met behulp van Isofix-bevestigingssystemen.
  4. Labeling en documentatie: Autostoeltjes die voldoen aan de ECE-R44 norm moeten duidelijk gelabeld zijn met informatie over de groep waarvoor ze geschikt zijn, installatie-instructies en andere belangrijke details. Dit zorgt ervoor dat ouders en verzorgers gemakkelijk de juiste autostoeltjes voor hun kinderen kunnen kiezen en correct kunnen installeren.
ECE-R129 is de nieuwe norm voor autostoeltjes en vervangt de R44. Wat is IsoFix en hoe lang mag je kind in een autostoeltje? I-size norm

ECE-R129 norm sinds 2013

De ECE-R129 is een Europese veiligheidsnorm voor kinderautostoeltjes die ook wel bekend staat als de i-Size norm. Deze norm is geïntroduceerd als een aanvulling op de bestaande ECE-R44 norm en heeft als doel de veiligheid van kinderen in auto’s verder te verbeteren. Hier zijn de belangrijkste kenmerken en aspecten van de ECE-R129 (i-Size) norm:

  1. Gebaseerd op lengte in plaats van gewicht: In tegenstelling tot de ECE-R44 norm, die autostoeltjes classificeert op basis van gewichtscategorieën, classificeert de ECE-R129 norm autostoeltjes op basis van de lengte van het kind. Dit is bedoeld om een nauwkeurigere match tussen het kind en het autostoeltje te garanderen.
  2. Achterwaarts gericht reizen: De ECE-R129 norm legt de nadruk op het achterwaarts gericht reizen voor kinderen tot een bepaalde lengte, meestal tot ongeveer 15 maanden. Dit is omdat achterwaarts gerichte autostoeltjes betere bescherming bieden voor het hoofd en de nek van jonge kinderen, vooral bij frontale botsingen.
  3. Verbeterde zijdelingse bescherming: De ECE-R129 norm stelt strengere eisen aan zijdelingse botsproeven om ervoor te zorgen dat autostoeltjes ook in geval van een zijwaartse impact voldoende bescherming bieden.
  4. Isofix-verankeringssysteem: De i-Size norm vereist het gebruik van het Isofix-verankeringssysteem voor het installeren van autostoeltjes. Dit systeem maakt de installatie gemakkelijker en vermindert de kans op fouten bij het bevestigen van het autostoeltje.
  5. Rijrichting op basis van lengte: De ECE-R129 norm bepaalt de toegestane rijrichting van het kind op basis van de lengte, in plaats van het gewicht. Kinderen moeten bijvoorbeeld achterwaarts gericht reizen tot ze een bepaalde lengte hebben bereikt, ongeacht hun leeftijd.
  6. Betere zijdelingse bescherming: De i-Size norm legt ook de nadruk op verbeterde zijdelingse bescherming om kinderen veiliger te maken in geval van een zijdelingse botsing.

Veiligheid van kinderen onderweg

De introductie van de ECE-R129 (i-Size) norm is bedoeld om de veiligheid van kinderen in auto’s te vergroten door strengere normen voor autostoeltjes en verbeterde installatiemethoden. Het is belangrijk om bij het kopen van een autostoeltje te controleren of het voldoet aan de ECE-R129 norm en geschikt is voor de lengte van je kind.

Het nummer 129 of 44 is te vinden op een sticker op het autostoeltje, wat aangeeft welke norm van toepassing is.

Verkoop R44 autostoeltje gestopt – Kies nieuw!

Vanaf september 2023 zal de verkoop van autostoeltjes conform de R44-norm gestaakt worden, al geldt er een overgangsperiode voor bestaande voorraden. Verkopers krijgen een jaar de tijd om hun huidige voorraad te verkopen. Vanaf september 2024 zullen er geen autostoeltjes meer volgens de R44-norm beschikbaar zijn in winkels.

Voor ouders die reeds in het bezit zijn van een autostoeltje, verandert er niets met de invoering van de nieuwe richtlijn. De R44-autostoeltjes mogen nog steeds langdurig gebruikt worden, aangezien er geen plannen zijn om het gebruik van deze stoeltjes te verbieden.

Het is moeilijk om de geschiedenis van een tweedehands autostoeltje te kennen. Het kan bij een ongeval betrokken zijn geweest, schade hebben opgelopen of onzichtbare interne problemen hebben. Een nieuw autostoeltje biedt de garantie dat het nooit is blootgesteld aan onbekende omstandigheden die de veiligheid ervan zouden kunnen beïnvloeden. Wil je een tweedehands autostoel kopen wees dan echt zeker dat deze nooit bij een ongeval is betroken.

Nieuwe autostoeltjes worden vaak geleverd met garanties van de fabrikant. Dit biedt gemoedsrust en ondersteuning in het geval van problemen of defecten met het autostoeltje.

isofix i-size autostoeltje maxicosi

Hoe werkt Isofix bij een autostoeltje?

Isofix is een gestandaardiseerd bevestigingssysteem voor autostoeltjes dat ontworpen is om het installeren van kinderzitjes in auto’s veiliger en eenvoudiger te maken. Het doel van Isofix is om de kans op foutieve installatie te verminderen en daarmee de algehele veiligheid van kinderen in de auto te verbeteren.

Hier is hoe het Isofix-systeem werkt:

  1. Bevestigingspunten in de auto. In de meeste moderne auto’s zijn er specifieke bevestigingspunten ingebouwd tussen de rugleuning en de zitting van de achterbank. Deze bevestigingspunten zijn stevige metalen haken of stangen die bedoeld zijn om het kinderzitje veilig vast te maken.
  2. Isofix-connectoren op het autostoeltje: Het autostoeltje dat compatibel is met Isofix heeft twee Isofix-connectoren aan de achterkant van het zitje. Deze connectoren kunnen bestaan uit stangen, haken of een combinatie daarvan. De connectoren passen precies in de Isofix-bevestigingspunten van de auto.
  3. Installatie: Om het autostoeltje te installeren, plaats je het zitje met de Isofix-connectoren in de juiste positie op de achterbank van de auto. Zorg ervoor dat de connectoren stevig vastklikken in de bevestigingspunten van de auto. Meestal kun je een hoorbare klik of indicator zien waarmee wordt aangegeven dat het zitje correct is bevestigd.
  4. Stabilisatie: Naast de Isofix-connectoren heeft het autostoeltje vaak ook een steunpoot of een top tether-bevestigingssysteem. Een steunpoot is een verstelbare poot die de stabiliteit van het zitje verbetert door te rusten op de vloer van de auto. Een top tether is een band die aan de bovenkant van het autostoeltje wordt bevestigd en aan een daarvoor bestemd ankerpunt in de auto wordt vastgemaakt. Beide systemen helpen om het zitje stevig op zijn plaats te houden en te voorkomen dat het bij een ongeval beweegt.
ECE-R129 is de nieuwe norm voor autostoeltjes en vervangt de R44. Wat is IsoFix en hoe lang mag je kind in een autostoeltje? I-size norm maxi cosi

Je kindje veilig vervoeren in de auto

Zodra het autostoeltje is bevestigd, is het belangrijk om te controleren of het stevig en correct is geïnstalleerd. Dit kun je doen door aan het zitje te trekken en te duwen om te zien of er minimale beweging is. Raadpleeg ook de handleiding van zowel het autostoeltje als de auto voor specifieke installatie-instructies.

Isofix is over het algemeen als veiliger en gebruiksvriendelijker beschouwd dan het traditionele bevestigen van kinderzitjes met autogordels. Het verkleint menselijke fouten bij het installeren en vermindert het risico op onjuiste bevestiging. Dit komt de algehele veiligheid van kinderen in auto’s ten goede.

Hoe lang mag een baby in een Maxi-Cosi?

De tijd dat een baby in een Maxi-Cosi of ander soort baby-autostoeltje mag blijven zitten, hangt af van verschillende factoren. Waaronder het gewicht, de lengte en de ontwikkeling van het kind, evenals de specificaties van het specifieke autostoeltje. Over het algemeen gelden de volgende richtlijnen:

  1. Gewichtslimiet: De meeste Maxi-Cosi’s en baby-autostoeltjes zijn ontworpen om baby’s tot een bepaald gewicht te kunnen dragen. Dit gewicht varieert per model en fabrikant, maar ligt meestal tussen de 9 en 13 kilogram. Zodra een baby het aangegeven gewichtslimiet bereikt, moet je overstappen naar een ander type autostoeltje dat geschikt is voor een groter kind.
  2. Lengtelimiet: Sommige autostoeltjes hebben ook een lengtelimiet naast de gewichtslimiet. Dit is meestal gebaseerd op de lengte van het kind, gemeten van de bovenkant van het hoofd tot de zitting van het autostoeltje. De lengtelimiet kan variëren, maar ligt meestal tussen de 70 en 85 centimeter.
  3. Hoofdcontrole: Naast de gewichts- en lengtelimieten is het belangrijk om te controleren of je baby voldoende hoofdcontrole heeft om rechtop te zitten. Dit is essentieel voor de veiligheid. Baby’s die nog niet in staat zijn hun hoofdje zelfstandig rechtop te houden lopen mogelijk meer risico op letsel als gevolg van een te rechtopstaande positie in het autostoeltje.
  4. Ontwikkeling van de baby: Baby’s ontwikkelen zich snel, en wat aanvankelijk een comfortabele en veilige pasvorm lijkt, kan na verloop van tijd ongeschikt worden. Als je baby te groot begint te worden voor het autostoeltje, is het tijd om over te stappen naar een groter autostoeltje.

Je koopt de nieuwe i-size autostoeltjes onder andere bij

Babypark
Prenatal
Van Asten babysuperstore

Lees ook deze blogs

Footer1
ellen
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.