Ergonomisch thuiswerken, een belangrijke vraag; Let jij op je werkhouding?

Er is een deel van Nederland wat heel blij is nu er meer vanuit huis gewerkt wordt. En een deel wat de dagen aftelt totdat ze weer de slappe koffie en kwebbelende collega’s om zich heen kunnen hebben. Het heeft voor- en nadelen maar er is 1 belangrijk iets wat voor beide groepen geldt. Ergonomisch thuiswerken! Zeker nu het einde nog niet in zicht lijkt is het heel belangrijk om aandacht aan je werkhouding te besteden.

ergonomisch thuiswerken

Ergonomisch thuiswerken

Hoofdpijn van een te klein scherm, een bonzend hoofd van teveel schermuren. Rugpijn van een verkeerde werkhouding, pijn aan je armen en polsen.. Herkenbaar? Van amper thuiswerken naar bijna fulltime thuiswerken, niemand was hier op voorbereid. Waar onze werkgevers zich aan strenge eisen hebben te houden volgens de ARBO-wet, zo weinig tot geen toezicht is er thuis. Tijd om zelf, of in samenwerking met je werkgever goed te gaan kijken naar ergonomisch thuiswerken.

Betekenis ergonomisch thuiswerken

Ergonomisch werken houdt in dat u een juiste werkhouding aanneemt en voldoende mentale en fysieke herstelmomenten inplant tijdens de werkuren. … Ergonomie zorgt ervoor dat de veiligheid en de gezondheid van werknemers gewaarborgd worden.

Dit is wettelijk bepaald en staat in je werkcontract en dat is niet zonder reden. Iedereen is gebaat bij gezonde werknemers. Gezond zowel in lichaam als in geest. Maar nu de controle een beetje weg is, is het tijd om zelf actie te ondernemen!

laptop

Ga in gesprek met je werkgever

Al dan niet per beeldbellen of mail, maar ga in gesprek en kijk naar mogelijkheden. Werk je thuis vanaf een kleine ipad? En maak je hier vele werkuren op? Dan is het niet zo gek dat je hoofdpijn hebt. Bespreek met je werkgever de mogelijkheden tot materiaal. Zelfs een nieuw bureau met goede bureaustoel voor ergonomisch thuiswerken zijn dingen die bespreekbaar zijn. Vraag je niks, en geef je geen klachten aan dan is het niet zichtbaar en kan er ook niks aan gedaan worden!

ergonomisch thuiswerken

Eigen werkplek inrichten

Neem je eigen werkplek onder de loep. Probeer zo veel mogelijk in een goede houding ergonomisch thuiswerken op te pakken. Dus aan tafel met een goede stoel. Een stoel waarbij jij je voeten op de grond kan zetten en waarbij je knieën in een rechte hoek komen. Wat daglicht en frisse lucht zijn ook echt wel belangrijk en pauzes tussendoor. Even bewegen, even lopen en je ogen van het scherm af.

En denk ook eens aan hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld een rug brace. Met een rug-brace werk je toe naar een rechte rug. Dit kan dus als voorkoming of als het al te laat is. Het corrigeert je houding op een aangename manier waardoor je op den duur weer een houding krijgt die rechter is. Aan dit kan je ook denken als je werkt aan ergonomisch thuiswerken.

Wacht niet te lang

Wacht niet te lang en probeer klachten voor te blijven. We moeten nog wel even thuiswerken namelijk. En zelfs als de corona weg is zal er meer vanuit huis gewerkt gaan worden denk ik. Wat ook echt voordelen kan hebben. Zolang je let op jezelf en ergonomische thuiswerken gaat het helemaal goed komen!

ergonomisch thuiswerken
Footer3

Delen is enorm lief

Selena

Hoi ik ben Selena en met veel liefde deel ik mijn blogs en recepten op Good Mood Mama. Mijn digitale thuis vol happy vibes voor een good mood. Ik ben een mama van 2 meiden, werk met kinderen en heb 1001 interesses. Ik noem mezelf bewust omdat ik nadenk over alle keuzes die ik maak. Dat betekend soms wel en soms ergens niet ergens voor kiezen. Leuk om nu onderdeel te zijn als gastblogger hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.