Skip to Content

Een weekje puur geluk op vakantie in een natuurhuisje

Het is weer die tijd van het jaar waar we met ons gezin reikhalzend naar uitkijken – onze jaarlijkse ontsnapping naar de rust en schoonheid van de natuur. Dit jaar hebben we gekozen voor een idyllisch natuurhuisje in het prachtige Limburg. Laat me jullie meenemen op onze reis vol ontdekkingen, ontspanning en gezinsgeluk. Want dat is waar op vakantie in een natuurhuisje gaan voor staat!

lammetjes in Limburg

Aankomst in het Groene Hart van Limburg

Wij gingen op vakantie in een natuurhuisje. Bij aankomst werden we verwelkomd door de frisse lucht en het vredige landschap. Het natuurhuisje, verscholen tussen de bomen, bood een oase van rust. De kinderen renden meteen het groen in, opgewonden over wat de week ons zou brengen. Snel de auto uitladen en ons settelen. De kinderen riepen oe en aa. De schapen in de nabijgelegen weide werden gevoerd met vers gras aan de andere kant van het hek en de trampoline was ook al snel ontdekt.
Met de oudste twee kinderen maakten we direct de afspraak dat ze op het terrein van het huisje moesten blijven en dat ze moesten vertellen waar ze waren.

Later op de dag deden we met het hele gezin een kleine wandeling om het huisje heen. Wat genoten de kinderen van al het groen, de kriebelbeestjes, de bloemetjes en de ruimte en veiligheid om heerlijk buiten te spelen. Een vakantiehuisje Nederland huren voor het hele gezin was nu al een goede beslissing!

Op vakantie in een natuurhuisjeNatuurlijke avonturen

Zoals altijd in een nieuwe omgeving sliep ik de eerste nacht slecht. Ik was gewend om stadse geluiden te horen, maar nu hoorde ik vogels, uilen, en in de ochtend al vroeg de hanen die ons wekten. Op vakantie in een natuurhuisje brengt je echt volledig naar de natuur.

De eerste ochtend begonnen we met een wandeling door de nabijgelegen bossen. Het geluid van ritselende bladeren en zingende vogels vulde de lucht. We ontdekten verborgen beekjes en genoten van de geur van naaldbomen. De natuur bracht ons dichter bij elkaar terwijl we samen de wonderen verkenden die Limburg te bieden heeft. We sprokkelden hout voor de houtkachel en genoten van de frisse lucht. De kinderen vroegen niet 1 keer om een schermpje!

picknicken met kinderen Lees over onze ervaringen van ons weekje puur geluk in de natuur. Wij gingen op vakantie in een natuurhuisje met het gezin. GENIETEN!

Lokale lekkernijen

Na twee dagen op vakantie in een natuurhuisje besloten we dat het tijd was om met de auto wat meer van Limburg te ontdekken. Een bezoek aan de lokale markt bracht ons in contact met de vriendelijke Limburgse bevolking en hun heerlijke streekproducten. Verse groenten, ambachtelijke kazen en natuurlijk de beroemde Limburgse vlaai. De auto was volgeladen toen we weer terug reden naar onze vakantie accommodatie en de kinderen stelden voor om lekker samen te gaan picknicken. Rondom het huisje hebben we een mooi groot grasveld.

We namen een paar grote lakens, mijn dochter plukte zelfs wat bloemetjes en deed die in een drinkbeker met water. Manlief haalde een lekkere fles Rosé uit de koelkast en zoonlief besloot dat snoepjes ook best bij een picknick pasten.

Ach wat maakte het ook allemaal uit. Wat waren we aan het genieten met elkaar. Terwijl manlief en ik nog lekker zaten te genieten van de natuur, het eten en de rust gingen de kinderen al lekker samen spelen op het grasveld. De kleine baby kroop vol verbazing in het gras en bestudeerde alles vol grote ogen.

Maasduinen Lees over onze ervaringen van ons weekje puur geluk in de natuur. Wij gingen op vakantie in een natuurhuisje met het gezin. GENIETEN!
Image by Alfred Derks from Pixabay – Maaiduinen

Op vakantie in een natuurhuisjeVerbinding met de natuur

Vandaag kozen we weer voor een dag vol buitenactiviteiten tijdens onze vakantie in een natuurhuisje. We huurden fietsen en gingen op pad door de bossen. We keken naar weilanden vol koeien en schapen. Stopten onderweg voor een vers roomijsje bij de boer en speelden ik zie ik zie wat jij niet ziet. Fietsen door glooiende heuvels en velden gaf ons een gevoel van vrijheid. In de avond genoten we van een kampvuur onder een prachtige sterrenhemel en roosterden marshmallows. Had ik al gezegd dat deze week puur geluk was?

Op vakantie in een natuurhuisje – puur genieten

Op vakantie in een natuurhuisje staat garant voor puur genieten. We hebben ontelbare spelletjes gespeeld, hebben genoten van de rust en natuur van het prachtige Limburg. We zijn dagjes weggeweest om de omgeving te ontdekken en de kinderen zaten vol energie en appelrode wangetjes van de buitenlucht. Limburg had ons niet alleen een adembenemende natuur en lokale lekkernijen geboden, maar vooral kostbare momenten van verbinding en liefde als gezin.

Een huisje huren in de natuur is zeker voor herhaling vatbaar!

Kinderen spelen in gras

Vermaken kinderen zich wel in een vakantiehuisje zonder entertainment?

Van te voren kreeg ik van vrienden de vraag of kinderen zich wel vermaken in een vakantiehuisje zonder entertainment. Zij gingen al jaren naar grote vakantieparken waar de kinderen bijna de hele dag door vermaakt konden worden. Maar wij hebben tijdens onze vakantie in een natuurhuisje ervaren dat kinderen die activiteitenprogramma’s helemaal niet nodig hebben. Kinderen hebben zo’n grote fantasie dat ze eigenlijk hun eigen entertainers zijn.

Wat mij opviel tijdens onze vakantie:

Natuurlijke ontdekking: De natuur biedt een schat aan ontdekkingsmogelijkheden. Van het speuren naar interessante insecten tot het verzamelen van verschillende bladeren, kinderen kunnen zich vermaken door simpelweg de natuur te verkennen. Er werden door dochterlief prachtige kunstwerken gemaakt van gevonden schatten in de natuur en zoonlief probeerde dingen te bouwen.

Creatief buitenspelen: Kinderen bedenken hun eigen spellen en spelen ook met meegebracht buitenspeelgoed. Het stoepkrijt hadden we beter thuis kunnen laten. Maar de ballen zijn veelvuldig gebruikt en ook kunnen mijn oudste twee kinderen nu badmintonnen. Zoals ik al zei hebben ze met de natuurschatten ook heerlijk gespeeld en geknutseld. We hadden 1 dag regen en toen zijn we met verf aan de slag gegaan en hebben we onder andere gevonden dennenappels versierd.

Quality time met familie: Juist doordat we geen entertainment programma hadden, hebben we als gezin heel veel samen gedaan. Samen wandelen, fietsen of gewoon ontspannen in de natuur. Het was zo fijn met elkaar!

Digitale detox: De kinderen hebben geen 1 keer gevraagd om de televisie. In de ochtend wilden ze soms al in hun pyjama buiten gaan spelen en de schapen gaan begroeten. Waar ze normaal thuis als eerste de televisie aanzetten. Zelfs ik heb 3 boeken kunnen lezen deze vakantie en manlief was heerlijk in de tuin aan het wroeten en vond zijn kooklusten weer terug in de keuken.

Lees ook deze blogs

Footer3
Delen is enorm lief

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.