Meer in balans? Dat is mogelijk met deze 5 aandachtspunten.

Wil jij meer in balans zijn? Dat is mogelijk. Het begint met aandacht voor jezelf. Want, ben jij ook zo’n doorpakker? Iemand waar anderen altijd van op aan kunnen? Als je minder in balans bent merk je dat door vermoeidheid en prikkelbaarheid. Juist in deze tijd is het belangrijk, en ook mogelijk, om de focus te verleggen van extern naar intern; van buiten naar binnen. Zo kom je dichter bij jezelf, wat jij belangrijk vindt. We zijn meer op onszelf aangewezen. En in een huishouden ook meer op elkaar. Daar kan je veel kracht uithalen, De basis om een goede balans te krijgen zit in jouzelf. Zoek dat niet bij een ander of bij externe krachten waar je niks aan kan veranderen.

Meer in balans

Eerste stap naar verandering

In deze tijden van corona verwachten we veel van onszelf. Dat heb ik in mijn vorige blog ook aangegeven. Daar heb ik de focus met name gelegd op het thuis zijn, samen met de kinderen. En wat dat met je kan doen. Juist nu kan je meer in balans komen omdat de emoties zo extreem zijn. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar het komt nu wel sneller boven tafel. Je bent je hierdoor meer bewust van. En dat is een eerste stap naar verandering. Die verandering zit in jou. Vaak weet je zelf heus wel wat je moet veranderen om meer in balans te komen. Alleen… doen we het vaak niet. Daar kunnen verschillende redenen voor zijn, vaak onbewust aanwezig. Bij vrouwen komt het veel voor dat ze zichzelf wegcijferen. Hierdoor raak je jezelf, en dus je balans, kwijt.

voetafdruk

Verandering begint bij jezelf

In deze blog wil ik aandacht besteden aan wat je van jezelf verwacht met werk en/of je huishouden. Misschien ben je daarin net zo verder gegaan alsof er niks veranderd is of zie je het allemaal niet meer zitten, omdat je je baan bent kwijt geraakt. Alsof corona nooit meer over gaat. En alles ertussen in. Iedereen gaat er anders mee om. En deze verschillende manieren van ermee omgaan kan je ook in je huishouden tegen komen. Je kan weinig veranderen aan hoe andere mensen ermee omgaan. Wel aan hoe jij ermee omgaat. En, corona of niet, het is belangrijk om zelf in balans te zijn, Dat begint met aandacht voor jezelf. Want, ken je de instructie van het zuurstofmasker in het vliegtuig? Eerst die van jezelf, dan pas kan je er zijn voor anderen.

Meer in balans

Verandering via coaching

Aandacht besteden aan jezelf en hierdoor meer in balans komen is geen ‘rocket science’, maar het begint ermee dat je het doet. En waarom je het dan niet doet? Tja, dat heeft voor een deel te maken met die stemmetjes in je hoofd, waar ik het in mijn vorige blog over had. Onbewust ingebracht door je (voor)ouders. Het is lastig om hier achter te komen omdat je dit soort dingen vaak onbewust doet. Via coaching kan je ondersteuning krijgen om achter je beweegredenen te komen. Dat niet alleen, een coach biedt je ook handvatten hier anders mee om te gaan. Door coaching kan je erachter komen waarom je bijvoorbeeld al jaren te hard werkt of de schuld altijd buiten jezelf zoekt. En door dit inzicht ontstaat een verandering in gedrag, waardoor je meer in balans kan komen. Het kan ook zijn dat je dat ‘gepsychologiseer’ allemaal niks vindt of geen zin hebt in al dat ‘zelfonderzoek’. Dan zijn er ook andere methodieken, zoals ‘gewoon doen’.

coaching verandering

Verandering via gewoon doen.

Tegenwoordig hoor je ook veel over het ‘reptielenbrein’. We vertonen gedrag dat al heel oud is. Dat nog uit de jagers en verzamelaarstijd stamt. Als je meer in balans wil zijn, zal je ander gedrag moeten vertonen dan je nu doet. Als je het anders gaat doen, dan zal je brein dat nieuwe gedrag overnemen en dat als ‘standaard’ gaan zien. Dat zorgt al voor een blijvende verandering binnen 60 dagen. Dat heb ik uitgeprobeerd door het boek Brain Balance van Charlotte Labee en recent bij de Powercommunity, En het werkt. Ik ben nog steeds iemand die wil weten ‘waarom’. Voor mij persoonlijk is beide belangrijk om gedragsverandering te realiseren; het inzicht in het waarom én het anders gaan doen. Het versterkt elkaar. Maar voor jou ligt dat wellicht anders en heb je een voorkeur.

Meer in balans

Meer in balans

Als het dan gaat over gedragsverandering en meer in balans zijn. Hoe kan je dat realiseren? Laten we beginnen met het allerbelangrijkste punt: wees lief voor jezelf, gun het jezelf dat je aandacht, rust en energie nodig hebt. Dat uitgangspunt zorgt al voor gedragsverandering. Daarnaast:

  1. Neem tijd voor jezelf, ‘me-time
  2. Beweeg en ga iedere dag naar buiten
  3. Pauzeren
  4. Focus en stel prioriteiten

Door bovenstaande aandachtspunten continu uit te voeren zal je meer in balans komen. Met name omdacht lichaam en geest meer in balans zijn en je meer doet wat je zelf belangrijk vindt. En wellicht denk je dat dit allemaal teveel tijd kost. Maar, je bent minder vermoeid, dus gaan werkzaamheden je ook makkelijker af.

Meer in balans

Tijd voor jezelf, me-time

Een vreselijk woord, ‘me-time’, maar wel superbelangrijk. Zeker vrouwen zijn meer gefocused op anderen dan op zichzelf. Heb jij ook het idee dat iedereen een stukje van je wil hebben? Stop ermee! Tijd voor verandering! Als jij geen grenzen stelt zal niemand anders het voor je doen. In balans zijn betekent weten wat jij wil en grenzen stellen. Begin met iedere dag een half uur tijd voor jezelf. Als is het maar even op de bank een kopje koffie drinken, de krant lezen of een moment voor mindfulness. Leer je kinderen zelfstandigheid. Fijn voor jou en fijn voor hen.

De beloning voor iemand die hard werkt is

nog meer werk

Haemin Sunim

Beweeg en ga iedere dag naar buiten

Inmiddels is het algemeen bekend, maar ik zeg het toch nog maar een keer: beweeg! In ieder geval 5 dagen per week 30 minuten per keer minimaal. Dat is ook de nationale beweegnorm. Fietsen, wandelen. Een mooie combinatie ook van voldoende pauzeren en even naar buiten gaan. Het is gezond en goed voor je brein. Zeker als je iemand bent die veel in zijn/haar hoofd zit. Tijd voor verandering! Meer in balans door een gezonde geest in een gezond lichaam.

buiten wandelen

Meer in balans door voldoende pauzeren

Veel mensen zitten bijna non-stop achter de computer of tablet. Zeker in deze tijden. Dat is slecht voor je. Slecht voor je fysieke houding en slecht voor je brein. Tijd voor verandering! Ga na ieder uur 5 minuten iets anders doen dan achter de computer of tablet zitten. Zet je lunchpauze duidelijk in je agenda en laat niets of niemand daaraan tornen. Zorg ook voor een half uur tijd tussen iedere vergadering. Als jij het niet verandert zal er nooit iets veranderen. Met een betere balans tussen ‘productie’ en ‘pauze-moment’ kan je uiteindelijk meer realiseren.

fruit

Meer balans? Focus en stel prioriteiten

Teveel te doen in de tijd die je hebt? Tijd voor verandering! Focus, en hou je eraan. Dan zal de dag minder stressvol zijn. Wat vind jij belangrijk? Als je thuis ook aandacht moet besteden aan de kinderen, verwacht dan niet van jezelf dat je die bulk werk af gaat krijgen. Dan ligt de focus op de kinderen.

Meer in balans

Heb je een deadline voor iets op het werk? Bespreek dat dan met je partner of je geeft richting de kinderen aan dat ze zelfstandig moeten werken of je verandert je werktijden. En ja, die keuze voelt vast niet fijn, maar is wel minder stressvol. Zie ook mijn blog van vorige week. Kinderen zijn geen pakketje die ‘afgehandeld’ moeten worden. Als jij last hebt van de huidige situatie, dan krijgt je kind dat, bewust of onbewust, mee.

Coaching & Mindfulness

Wil je meer informatie? Zie mijn website www.ellesinverwonderland.nl. Heb je een wens voor een thema, een korte hulpvraag of wil je door mij begeleid worden? Een berichtje sturen kan via info@ellesinverwonderland.nl

EllesInVerwonderLand
Delen is enorm lief

EllesInVerwonderLand

Mijn naam is Elles van Kampen, Ik ben 49 jaar oud. Eind 2018 heb ik een 3-jarige opleiding tot coach afgerond. In deze opleiding heb ik expertise opgedaan op het gebied van NLP, TA en systemisch werken. Vorig jaar ben ik gestart met mijn eigen coachingspraktijk. Daarnaast blog ik regelmatig op MamaScrapelle en StoerLeesvoer. Dat heb ik de afgelopen periode gedaan over lees- en prentenboeken, maar ook over evenementen en een gezonde leefstijl. Dat zal ik blijven doen. En als het onderwerp, product of boek passend is zal ik dat onder deze naam doen, ellesinverwonderland. Juist in deze periode is het goed om mensen extra ondersteuning te bieden.

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.