Golden Growth model: binnen 60 dagen ander gedrag

Nieuwsgierig hoe het mij is vergaan na het lezen van ‘Brain Balance’, het boek van Charlotte Labee? Het is nu 2 maanden geleden. In eerste instantie dacht ik dat het vooral over voeding ging, maar dat is niet zo. Charlotte Labee heeft een methode ontwikkeld waarbij je jezelf oppakt en actie onderneemt. Het Golden Growth model. Haar redenering? Een mens is in staat om binnen 60 dagen zijn gedrag te veranderen. Wat ik daarvan vind en of het werkt? Lees vooral verder. En voor de mensen die niet langer kunnen wachten… geloof het of niet, maar.. potverdorie, het is echt zo!

Brain Balance en het Golden Growth model

Golden Growth model

Brain Balance van Charlotte Labee gaat over de methode die zij heeft ontwikkeld, het Golden Growth model. Het boek bestaat uit verschillende onderdelen. Het is een zelfhulpboek. Tegelijkertijd vertelt Charlotte waarom ze dit boek is gaan schrijven. Het is alsof ze je toespreekt. Hierbij vertelt ze ook over haar eigen ervaringen. Je hoort haar in feite praten terwijl je het boek aan het lezen bent. Dat vind ik heel knap gedaan. Ik heb het boek in een week uit gelezen.

Golden Growth model

Interessante weetjes:

Ik ben wel eerder gestart met de methodiek uitproberen. Het eerste gedeelte over hoe je brein werkt vind ik heel interessant. Heb ik nooit geweten. Wist je overigens dat het beter is om al 10 uur voordat je gaat slapen te stoppen met koffie drinken?  Dat betekent dat als je om 22.00 naar bed gaat, je al om 12.00 moet stoppen met koffie drinken. En ik kom toch echt iedere week in de supermarkt, maar nooit geweten dat je beter in de buitenste paden kan verblijven (want in de binnenste paden zijn de verleidingen). Tot slot, iedere groente met een andere kleur biedt weer wat anders voor je gezondheid. Dat even over ‘weetjes’.

De reden waarom er een gedeelte wordt uitgelegd over de werking van het brein is omdat Charlotte Labee daar haar Golden Growth model op heeft gebouwd. De redenering is dat je brein uit oude delen bestaat die nog reageren zoals onze voorouders dat deden. Als je een tijdje ander gedrag vertoont gaat je brein dat accepteren en ben je dus in staat om structureel je gedrag te veranderen. In dit gedeelte wordt ook een relatie gelegd met voedsel dat goed is voor je brein, zoals walnoten en blauwe bessen.  Dat is in ieder geval fijn, want die eet ik graag. Voelt niet als een opoffering. In de bijlage van het boek zijn nog recepten te vinden met ingrediënten die goed zijn voor je brein.

Golden Growth model

Golden Growth model en Kaizen

Golden Growth model

Het Golden Growth model is figuurlijk het symbool voor ‘oneindig’, een gekantelde acht. De achterliggende gedachte die Charlotte Labee hiervoor gebruikt is de japanse methodiek of eigenlijk cultuur van kaizan. Deze wordt ook gebruikt in LEAN-methodieken ten behoeve van structurele verandering in bedrijven. Redenering voor Charlotte Labee is dat je je lijf ook als een bedrijf kan zien. Aan de ene kant kan ik die redenering in figuurlijke zin volgen. Als we geen aandacht besteden aan ons lijf en aan onze geest gaat het niet goed met ons en in feite is ons lichaam een fabriekje. Ik heb ook weleens een flitsgedachte gehad of het zou werken als ik ons huishouden LEAN zou maken. Maar, uiteindelijk zijn mensen geen bedrijven en laten we ons soms leiden door emoties die we niet altijd kunnen verklaren. En dat is ook weleens gewoon lekker.

Zelfhulpboek, vragen die je helpen

Uiteraard vraagt verandering van gedrag ook om na te gaan waarom je bepaald gedrag vertoont. Dat zijn namelijk niet alleen oer-impulsen. In het boek staan een aantal vragen die je helpen om je gedrag te veranderen. Daar wringt het voor mij. Dat komt omdat ik zelf coach ben. Het is vaak lastig om erachter te komen waarom je bepaalde dingen doet zoals je ze doet. En soms is het ook pijnlijk om te ontdekken waarom. Daarom vind ik dat mensen hierop goed begeleid moeten worden. Mijn advies is om of de trainingen van Charlotte Labee te volgen of een goede coach te zoeken, bijvoorbeeld op de website van coachfinder.

Golden Growth model om jezelf weer op de rit te krijgen

Mocht je ooit al begeleiding hebben gehad en je weet de antwoorden op deze vragen, dan is het Golden Growth model een mooie hulp om jezelf weer op de rit te krijgen. Aandachtspunt blijft voor mij het evaluatiemoment. Hoe zorg je voor jezelf dat je dat ook daadwerkelijk doet? Daar biedt het boek in mijn beleving geen aanknopingspunt voor.

Wat voor mij altijd werkt is om aan vrienden te vertellen waar ik mee bezig ben. Er wordt dan naar gevraagd en dan ben ik ook getriggerd om actief te blijven. Maar, belangrijkste actiewaarde blijft altijd dat je jezelf van belang moet vinden om aan jezelf te werken. Je bent het waard om jezelf (lichaam en geest) aandacht te geven. Vind je dat niet? Dan is het van belang om erachter te komen waarom dat zo is. Hiervoor zijn verschillende methodieken. Charlotte Labee geeft in haar boek aan dat veel methodieken niet teruggaan naar het verleden. Dat is niet mijn ervaring. De TA (Transactionele Analyse) en systemisch werken zijn ondersteuningsmethodieken die gericht zijn op de toekomst kijkend vanuit het verleden in de periode dat je kind was bijvoorbeeld.

Werk in uitvoering

Golden Growth model

Tijdens het lezen van het boek ben ik uiteraard het Golden Growth model uit gaan proberen. Begin september werd het boek van Charlotte Labee, Brain Balance, gelanceerd. Een week later ben ik begonnen met het boek te lezen. Met name het gedeelte over hoe je hersenen werken vind ik erg interessant en goed ‘basic’ verteld. Wist je dat je ’s nachts het meeste vocht verliest en dat je brein door te weinig vocht verschrompelt? Bij het hoofdstuk met vragen over wat je wil veranderen ben ik meteen aan de slag gegaan. De eerste vragen gaan over je basisbehoeften. Wat heeft aandacht nodig. De vragen zijn in mijn beleving nogal opgebouwd vanuit het ‘moeten’. Daar word ik altijd een beetje opstandig van. Ik bouw dat liever om naar ‘willen’. Als ik de wens heb, dan doe ik het liever dan dat ik het moet. Ik heb gekozen voor:

  • Ontbijt, rustig zitten;
  • Meer water drinken;
  • Meer bewegen (andere vorm dan fietsen).

Conclusie: het werkt!

Beste lezers. Ik ben vooral actief geweest de afgelopen periode. Naast mijn werk en het huishouden. Ik heb niet gelet op de tijd. En nu, na 2 maanden loop ik 2 x per week 30 minuten hard en drink ik voldoende water. Het is niet geloven! Charlotte Labee heeft gelijk met haar Golden Growth model! Een mens is echt in staat om in 30 dagen zijn gedrag te veranderen. Ik voel me fitter. Mijn lijf schreeuwt om water en beweging. De volgende uitdaging is om dit echt vol te blijven houden. Want, ik weet ook: zodra ik niet meer ga hardlopen gaat je lijf ook snel terug in het oude standje. Ik heb geen zin om dit alles weer opnieuw te moeten doorstaan. Dat kan ik je wel vertellen!

Ik wil dit vol blijven houden. Daarnaast heb ik nog een doel wat niet gelukt is, namelijk fatsoenlijk ontbijten en niet staand aan het aanrecht terwijl ik ondertussen de lunchpakketjes aan het maken ben. En wat eten betreft weet ik dat ik teveel van eten hou om dingen te laten staan. Ik hou van snacken en lekker eten. Het hardlopen heeft echter ook effect op mijn buik. Die is strakker nu. Dus dat is een extra bijkomstigheid. En om jullie uit de droom te helpen. Ik vind hardlopen nog steeds niet leuk, maar ik doe het wel. Wat ik wel fijn vind is dat je voelt dat je lijf het lekker vindt en de trots die je voelt als je het weer hebt gedaan.

Weekboek Golden Growth model

Wil je weten hoe het mij vergaan is de afgelopen 8 weken? Lees dan mijn dagboek dat ik de afgelopen weken heb bijgehouden. Dat wordt morgen geplaatst op MamaScrapelle.

Facebook Comments

L weet het wel

Mijn naam is Elles. Jullie kennen me inmiddels via de reviews die ik af en toe schrijf.
Onder de rubriek Lweethetwel zal ik regelmatig een blog plaatsen met een verhaal of tips en ideeën waar jullie hopelijk wat aan hebben.

De meeste mensen hebben een druk leven. Ik probeer het huishouden zo gestructureerd mogelijk te doen. Het huis is meestal een troepje, maar er zijn wel een aantal dingen die ik geregeld wil hebben, dat is boodschappen, (af)was en eten. Dit ook om rust te brengen in een hectisch leven. Nu valt het bij ons nog wel mee, want wij werken beiden niet full-time, maar dan nog. Iedere dag is er wel iets te doen, zoals training, zwemles of avondwerk. Daarnaast ben ik spaarzaam opgevoed. Ik zal niet snel iets weggooien en zoek dan recepten waarmee ik het eten kan opmaken. Dat vind ik ook leuk om mee bezig te zijn, want ik kook graag. Vandaar deze vaste rubriek met verschillende thema's. . En zo af en toe zal ook hier een gast een blog plaatsen. En wie weet wordt het wel L&Lwetenhetwel.
L weet het wel