Brain Food Charlotte labee. De invloed van voedsel op ons gedrag.

Wil je meer weten over hoe ons brein werkt in relatie tot voedsel? Goed nieuws. Charlotte Labee haar nieuwe boek, Brain Food, is vanaf 10 mei in pre-order. Vorig jaar september lanceerde Charlotte Labee haar boek Brain Balance. Tijdens de boekpresentatie was ik aanwezig en raakte geïnspireerd. Daarna hebben jullie kunnen lezen dat haar Golden Growth methodiek voor mij heeft gewerkt. Twee van mijn drie gestelde doelen heb ik toen gehaald. Momenteel schrijft Charlotte Labee aan haar tweede boek. Brain food. Het vervolg op Brain Balance. Wil je alvast wat meer weten en ben je benieuwd of ik mijn gestelde doelen nog steeds volhou? Je leest het allemaal in deze blog.

Charlotte Labee

Brain Food Charlotte labee

Ik heb respect voor Charlotte Labee. Ze was topmodel en presentatrice en kreeg door roofbouw op haar lijf verlammingsverschijnselen. Ze kwam erachter dat dit door haar eigen gedrag kwam. Daarnaast overwon ze veel persoonlijke tegenslagen. Vanuit haar eigen ervaring is ze op een missie. Een missie om de leefstijl van mensen te veranderen, zodat ze gezonder en gelukkiger zijn. Ze volgde een Orthomoleculaire opleiding, werd voedinsgexpert en verdiepte zich in de neuroscience, NCE en NLP. Charlotte geeft trainingen en lezingen en lanceerde onlangs de Golden Growth® academy om zo veel mogelijk mensen te helpen. Ook in haar nieuwe boek Brain Food gaat ze uitgebreid in op verandering in onze leefstijl, via ons brein, door middel van voedsel. Niet alleen is Charlotte Labee serieus bezig met haar missie. Ze kan het ook nog eens heel begrijpelijk en toegankelijk brengen. En last but not least. Het werkt!

Golden Growth methode. Hoe zat het ook alweer?

Brain Food

De Golden Growth methode is figuurlijk het symbool voor ‘oneindig’, een gekantelde acht. In het boek Brain Balance bespreekt Charlotte op heldere en aanstekelijke manier hoe je in 60 dagen met haar 6-stappen Golden Growth Model® een gelukkiger mens kunt worden. Door het veranderen van je mindset, maar ook door het werken aan je gezondheid.

In Brain Balance gaat het in één van de hoofdstukken over de werking van ons brein. Het is de basis van haar model. Dat vond ik eerlijk gezegd een heel interessant stukje. Charlotte Labee legt dit op een eenvoudige manier uit. In de bijlage van Brain Balance zijn nog recepten te vinden met ingrediënten die goed zijn voor je brein. Dit eerste boek was al een voorbode van het tweede boek van Charlotte Labee: Brain Food. Dit boek is op de website van Charlotte Labee vanaf 10 mei a.s. in pre-order. In september komt het boek uit.

Brain Food. Voedsel en ons brein

Je brein bestaat uit oude delen die nog reageren zoals onze voorouders. Als je een tijdje ander gedrag vertoont gaat je brein dat accepteren. Dat gezonde voeding belangrijk is om je lichaam in goede staat te houden en invloed heeft op je energiepijl, dat weten we allemaal. Maar hoe slim en gezond zijn eigenlijk de voedingskeuzes die we dagelijks maken? En wat is de invloed van voeding op onze hersenen? Als we slecht voor ons brein zorgen kan dat leiden tot zorgen, slecht slapen. stress en last van je darmen. Charlotte Labee zegt dan ook: “je hebt de plicht als mens om iedere dag goed voor je brein te zorgen”. Iedere dag heeft je brein essentiële voedingsstoffen nodig. 20 tot 25% van ons voedsel gaat naar de hersenen, terwijl onze hersenen slechts 2 % van ons lichaamsgewicht bevatten. Nog een reden om te zorgen voor goede voedingsstoffen.

Brain Food, brein in balans

“Onze hersenen kunnen beschadigingen oplopen door een verarmd of verkeerd voedingspatroon. Alles wat we doen, denken en voelen wordt door onze hersenen aangestuurd. Het is daarom erg belangrijk dat ons brein in balans is.” Die balans kun je bereiken met onder andere beweging, rust én de juiste voeding. “Het is inmiddels duidelijk dat voeding invloed heeft op alle processen in ons lichaam en dus een prominente rol speelt bij het functioneren van onze hersenen. Voeding activeert neurotransmitters en hormonen, die op hun beurt weer stress en emoties zoals geluk en rust veroorzaken”, legt Charlotte uit. Neurotransmitters zorgen er op hun beurt weer voor dat ons brein kan denken, handelen, voelen en reageren en hebben invloed op hoe ons geheugen functioneert. Zij bepalen of je energiek, gestrest, gelukkig of juist depressief bent en beïnvloeden je concentratievermogen. Dus: “Hoe gezonder de hersenen zijn, hoe beter het lichaam kan functioneren”, stelt Charlotte.

Brain Food. Wat is gezonde voeding voor je brein?

Maar wat is gezonde voeding nu eigenlijk? En welke voedingsmiddelen geven je hersenen wat ze nodig hebben? In totaal zijn er meer dan 25 essentiële voedingsstoffen die je breinbalans bewaken en je hersencapaciteit versterken. Ze bevatten in bovengemiddelde concentraties stoffen die je brein voeden, je hersencapaciteit versterken en een gezonde hersenbalans bewaken. Hoog in de categorie Brain Food scoren onder meer omega 3, water en bessen met veel antioxidanten. Charlotte Labee adviseert vooral veel groenten te eten (500 tot 800 gram per dag). Daarnaast goede vetten, noten, zaden en pitten, gezonde eiwitten, complexe (langzame) koolhydraten (bruine rijst, volkorenbrood). Zelf gebruikt ze ook supplementen, zoals magnesium en vitamine D. Bepaalde voeding helpt tegen stress, bijvoorbeeld (biologische), ongebrande en ongezouten walnoten. Ook avocado geeft een power boost aan je brein. Als je dit gezonder eetpatroon 2 weken vol houdt krijg je minder ‘gravings’, minder behoefte aan suiker.

Golden Growth Model. Mijn gestelde doelen

Vorig jaar heb ik een blog geschreven over de boekpresentatie van Brain Balance. Daarna heb je in mijn weekboek kunnen lezen hoe ik in 60 dagen twee van mijn drie doelen heb gehaald. En hoe gaat dat nu? inmiddels zijn we een half jaar verder. Hou ik mij nog steeds aan mijn gestelde doelen? Ja, ik hou mij nog steeds aan mijn gestelde doelen. Sterker nog ik hou mij nu aan alle drie gestelde doelen. Daarnaast ben ik meer groenten gaan eten door de veggie-challenge. Ik voel me gezond en energiek. Dat kan ik nu wel goed gebruiken in deze tijden. En het is waar. Je kan je gedrag in 60 dagen veranderen. Benieuwd welke informatie, tips en recepten Charlotte labee ons verder in haar nieuwe boek Brain Food gaat geven.

Specificaties Brain Food

Brain Food charlotte labee

Vanaf 10 mei in pre order via de website van Charlotte Labee

L weet het wel
Delen is enorm lief

L weet het wel

Mijn naam is Elles. Jullie kennen me inmiddels via de reviews die ik af en toe schrijf. Onder de rubriek Lweethetwel zal ik regelmatig een blog plaatsen met een verhaal of tips en ideeën waar jullie hopelijk wat aan hebben. De meeste mensen hebben een druk leven. Ik probeer het huishouden zo gestructureerd mogelijk te doen. Het huis is meestal een troepje, maar er zijn wel een aantal dingen die ik geregeld wil hebben, dat is boodschappen, (af)was en eten. Dit ook om rust te brengen in een hectisch leven. Nu valt het bij ons nog wel mee, want wij werken beiden niet full-time, maar dan nog. Iedere dag is er wel iets te doen, zoals training, zwemles of avondwerk. Daarnaast ben ik spaarzaam opgevoed. Ik zal niet snel iets weggooien en zoek dan recepten waarmee ik het eten kan opmaken. Dat vind ik ook leuk om mee bezig te zijn, want ik kook graag. Vandaar deze vaste rubriek met verschillende thema's. . En zo af en toe zal ook hier een gast een blog plaatsen. En wie weet wordt het wel L&Lwetenhetwel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.