Hoe voorkom je klachten als je langdurig moet staan of lopen op je werk?

Wanneer je een zittend beroep hebt, is het verstandig om te investeren in een goede werkplek. Met een laptop aan de eettafel kan namelijk voor lichamelijke klachten zorgen. Dat weet half Nederland inmiddels. Maar hoe zit dat met staande beroepen? Hoe voorkom je klachten als je langdurig moet staan of lopen op je werk?

langdurig staan

Voeten als fundament bij langdurig staan op het werk

Je voeten zijn het fundament van je lichaam. En wist je dat we in ons leven gemiddeld 120.000 kilometer lopen? Iedere stap daarvan is een belasting voor de voeten. En dat realiseren we ons vaak pas wanneer we klachten krijgen. Grijp wel direct in wanneer je klachten aan je voeten krijgt! Uitstel van voetklachten kan namelijk leiden tot knie-, rug- en heupklachten.

Voorkom klachten door goede schoenen te dragen

Als je een staand beroep hebt, investeer dan in een goed paar schoenen. Verkeerd schoeisel kan namelijk ook voor chronische rug- en voetklachten zorgen. En op den duur kan het zelfs ingegroeide teennagels, vergroeide tenen en voeten veroorzaken! En daarnaast ook gezondheidsklachten als vermoeidheid in de benen, spataders, knie- en heupklachten en voornamelijk ook lage rugpijn.

De juiste schoenen bij langdurig staan

Wat zijn dan de beste schoenen om klachten te voorkomen? Allereerst heb je schoenen nodig die de voetzool goed ondersteunen. Dus (extreem) platte schoenen, zoals ballerina’s, zijn uit den boze. Wat je wel kunt aantrekken zijn sneakers met een dikkere zool. Maar ook schoenen (geen pumps dus) met een klein hakje. Ideaal is een hakje rond de twee centimeter (op zijn max vier centimeter).

zweedse klompen

Zo’n kleine hak zorgt ervoor dat je bekken mooi recht blijft, waardoor je minder snel last hebt van rugklachten. En ik kan dat beamen. Ik werk in de zorg en loop daar het beste op zogenaamde Zweedse klompen. Wanneer ik die aantrek, voel ik mezelf al gelijk veel rechter op staan dan met sneakers. In het begin was het wel even wennen, doordat ze wat strak zaten bij mijn wreef. Maar ze lopen al gauw uit.

Behalve de verhoging bij de hak, is het belangrijk dat je schoenen draagt die goed passen wanneer je langdurig moet staan. Hoe meer je voet verschuift, hoe zwaarder je bekken belast wordt. Ook het materiaal speelt een rol. Leren schoenen zijn beter dan kunststof, omdat ze met de natuurlijke kromming van je voet mee gaan.

Andere oplossingen bij langdurig staan

Probeer waar het kan af te wisselen met zitten. Bij statisch en licht werk (tot 3kg) is een zittende werkplek het beste. Een zit/sta werkplek, waarbij men op een hoge stoel aan een staande werkhoogte zit, laat afwisseling toe tussen zittend en staand werken. Een andere manier om langdurig staan te voorkomen, is taakroulatie. Afwisseling gedurende de hele dag tussen de taken waarbij men moet zitten, staan of wandelen.

langdurig staan

Zorg sowieso voor een goede werkhoogte waaraan je met een rechte rug staat te werken. Een verstelbare hoogte van tenminste 20 cm is noodzakelijk wanneer je er met meerdere collega’s gebruik van maakt. Voor een vaste werkhoogte is de richtlijn 102 cm verminderd met de hoogte van de werkstukken. Dat komt neer op 10 cm onder de ellebogen van de gemiddelde werknemer. Oh en let ook op de diepte van het blad. Reiken is ook van invloed op je werkhouding. Vaak uitgevoerde handelingen (2-10x/min) zijn aanvaardbaar tot op een reikafstand van 45 cm.

Andere hulpmiddelen bij langdurig staan

Verder kun je gebruik maken van een voetensteun waar je tijdens het langdurig staan de voeten afwisselend op kunt zetten. Of een stasteun/zadelstoel waardoor de druk op de benen wordt verminderd. Er bestaan ook stamatten/anti-vermoeidheidsmatten. Deze zachte bubbeltjes mat stimuleert het pompeffect van de kuitspieren. Zachte inlegzolen helpen ook mee met het comfort tijdens langdurig staan. En niet te vergeten steunkousen! Ik dacht eerst dat die alleen voor bejaarden waren, maar ik draag ze zelf ook alweer wat jaartjes. Ze voorkomen vermoeide benen en zwellingen van de voeten.

langdurig staan

Neem pauze

Bij een verhoogd risico zijn pauzes wettelijk verplicht. Namelijk een kwartier in de eerste helft en een kwartier in de tweede helft van de dienst. Tijdens deze pauzes moet je gelegenheid hebben om te kunnen zitten. Meerdere kleine pauzes zijn overigens ook voordeliger op vlak van vermoeidheid dan één lange pauze. De pauzes zijn om het langdurig staan te onderbreken.

Dus let goed op jezelf en geef het door aan je jongere collega’s! Beter jong geleerd, dan oud gedaan geldt hier dan ook bij. Acht uur per dag op een bureaustoel doorbrengen mag dan ongezond zijn, langdurig staan tijdens je werk is volgens onderzoek ook geen garantie voor een betere gezondheid.

Succes en werk ze!

Footer3
Delicia
Delen is enorm lief

Delicia

Ik ben Delicia en in het dagelijks leven werk ik in de zorg. Sinds eind 2016 ben ik moeder van mijn zoontje. Op de dagen dat ik vrij ben, ben ik vaak samen met hem buiten te vinden. Bijvoorbeeld hardlopend naast mijn zoontje, want sinds deze zomer kan hij zonder zijwieltjes fietsen! In de avonduren maak ik, na het voorleesritueel bij mijn zoontje, graag tijd om te schrijven. Al een aantal jaar zit ik in het blogteam van StoerLeesVoer en MamaScrapelle. Ik schrijf niet alleen graag reviews van peuterboeken, maar ik vind het ook erg leuk om mijn visie en ervaringen te delen over gezondheid, interieur en (actieve) uitstapjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.