Mijn kind kan niet slapen – een blog met tips als je moeilijk in slaap valt

Wanneer ze jonger zijn komt moeilijk in slaap vallen regelmatig voor, maar als je kind ouder begint te worden en ze nog steeds last hebben hiervan kan dit serieuzere gevolgen hebben. Ze kunnen bijvoorbeeld last krijgen van prestatiedruk op school omdat concentratie moeilijk te zoeken is. Hierdoor wordt het moeilijk om te focussen op opdrachten en komen ze in de knoei met tijd. Maar niet alleen is dit vervelend voor de schoolprestaties, maar vooral voor het kind zelf. Vaak weten ze niet waar het aan ligt en voelen ze continue vermoeidheid. Ook dit kan erg frustrerend zijn. Als ze niet weten hoe ze hiermee om kunnen gaan kan dit ook leiden tot andere gevolgen. Gelukkig zijn er best een aantal opties waarmee je kunt beginnen om je kind toch een goede nachtrust te geven. Het is belangrijk om veel rust te creëren voor het slapen gaan.

Wat te doen voor het slapen?

Omdat je dus rust wilt creëren voor je kind kun je ze aansporen om een boek te lezen of mee te doen met bijvoorbeeld yoga als ze moeilijk in slaap vallen. Ook een avondwandeling kan het hoofd leegmaken en energie wegnemen zodat ze vermoeider zijn voordat ze naar bed gaan. Het kan moeilijk zijn om je kind ervan te overtuigen dat dit leuk is dus is het het beste om het zo luchtig mogelijk te houden en er misschien een spel aan te koppelen. Wanneer de rust creëren moeilijk gaat, of het helpt niet zijn er ook slaapmiddelen die zonder recept verkrijgbaar zijn.

Zo kun je bijvoorbeeld als allereerste kijken naar melatonine. Dit is een stofje dat wordt aangemaakt in je hersenen wanneer je gaat slapen. Wanneer je dit tekort komt, kun je dus moeilijker in slaap vallen. Je kunt melatonine bij de drogist kopen om uit te proberen, maar je kunt het ook op recept krijgen. Melatonine is er ook speciaal voor kinderen als ze moeilijk in slaap vallen.

Tips om kinderen beter te laten slapen
Afbeelding via pexels van cottonbro

Moeilijk in slaap vallen? Ga voor natuurlijke oplossingen

Er zijn naast het gebruik van melatonine en GABA ook natuurlijke kruiden en thee die je kunt uitproberen. Valeriaan is een veelgebruikte plant die je in supplement vorm kunt kopen om in te nemen als je moeilijk in slaap valt. Vaak wordt je hier rustig van in je hoofd en kun je makkelijker in slaap vallen. Dit werkt ook zo met theesoorten zoals kamille. Het kalmeert je wanneer je het drinkt en laat je makkelijker in slaap vallen. Wanneer je dit in combinatie neemt met het lezen van een goed boek zul je zien dat je wellicht andere resultaten op begint te merken dan wanneer je alleen je hoofd probeert leeg te maken. 

Geen schermen meer in de avond

Je zult het vast wel weten, maar achter een computerscherm zitten of in de avond kan je erg afremmen met in slaap kunnen vallen. Door het blauwe licht wat je binnenkrijgt, kun je minder melatonine aanmaken. Aangezien melatonine wordt aangemaakt wanneer het langzaam donkerder wordt buiten en warmer van kleur. Als je dus je telefoon, televisie en laptop probeert te vermijden in de avond zou het zomaar kunnen zijn dat je dit keer wel in slaap valt. Je krijgt hierdoor betere nachtrust doordat je regelmatiger slaapt en minder vaak wakker wordt door de hele nacht heen.

een nieuw kussen

Goed hoofdkussen en matras

Wellicht voor de hand liggend, maar een goed hoofdkussen en matras is ook belangrijk om goed in slaap te kunnen vallen. Het kindermatrasje waar je kleuter kind op lag is wellicht niet meer voldoende ondersteunend voor het pubergewicht dat je kind nu heeft. Ook het hoofdkussen kan te dun zijn waardoor de nek niet goed wordt ondersteund.

Ik hoop dat je wat aan deze tips hebt gehad als je kind moeilijk in slaap kan vallen.

Footer3
Delen is enorm lief

Gastblog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.