Mobieltjesverbod op scholen – Hocus Pocus geen focus!

Hallo lieve ouders, leerkrachten, leerlingen en lezers! Als jullie je afvragen waar mijn toverstaf is, maak je geen zorgen, die heb ik niet. Maar we hebben wel iets magisch in de klas – sinds 1 januari 2024 is er een gloednieuw mobieltjesverbod op scholen in Nederland! Laten we eens kijken naar de voor- en nadelen van deze betoverende nieuwe regel.

vanaf welke leeftijd een eerste mobiele telefoon
Afbeelding van 7721622 via Pixabay

Mobieltjesverbod op scholen – het onderzoek

Tovenaars en tovenaressen van het onderwijs, een nieuw decreet heeft de schoolgang betoverd! Sinds 1 januari 2024 zijn mobiele telefoons, tablets en smartwatches verbannen uit het middelbaar onderwijs. En als dat nog niet genoeg was, vanaf 1 augustus 2025 worden ook de jonge leerlingen in het basisonderwijs ontdaan van hun digitale toverstokjes. De overheid, die beweert dat smartphones schadelijke afleidingen zijn, roept op tot een ban, zodat leerlingen zich beter kunnen concentreren en socialer kunnen zijn zonder de toverkracht van telefoons in de klas. Maar laten we eens kijken naar de werkelijke effecten van deze digitale toverstokjes bij kinderen en tieners, en vragen we ons af: is een mobieltjesverbod op scholen de enige oplossing?

Uit het onderzoek van ExpressVPN blijkt dat de mensheid door de eeuwen heen altijd bedreven is geweest in het vinden van afleiding. Dus, laten we niet enkel de smartphones de schuld geven. Op scholen waar mobiele telefoons al langer in de ban zijn, zien we oude vertrouwde spelletjes opnieuw opbloeien op het schoolplein. Van tollen en tikkertje tot Tamagotchi en TikTok, een evolutie van kinderspel door de eeuwen heen.

mobieltjesverbod op scholen
Foto door Katerina Holmes: via pexels

Werkelijke effecten van smartphonegebruik bij jonge tovenaars:

  1. Betoverd door afleiding: De digitale spreuken op smartphones hebben een betoverend effect op de concentratie van onze jonge tovenaars. Social media, spelletjes en meldingen werken als onweerstaanbare lokroepen die hen afleiden van magische leerervaringen.
  2. Toverkunst van verbondenheid: Aan de andere kant brengen smartphones ook een soort toverkunst van verbondenheid met zich mee. Met één veeg van hun vingers kunnen leerlingen communiceren met vrienden en familie, zelfs als ze fysiek gescheiden zijn.
  3. Digitale duelletjes: In plaats van toverduels met toverstafjes, zien we nu digitale duelletjes tussen leerlingen die proberen te multitasken tijdens de les. Het echte magische werk van leren wordt soms overschaduwd door schermgerelateerde tovertrucs.
telefoontas

Is een mobieltjesverbod op scholen de enige oplossing?

  1. Digitale tovertraining: Misschien is het tijd voor een andere benadering van digitale toverkunst. In plaats van een totaal mobieltjesverbod op scholen, zouden we leerlingen kunnen voorzien van training en begeleiding om hun digitale toverstokjes verantwoordelijk te gebruiken.
  2. Magische oudertover: Ouders spelen ook een belangrijke rol in dit betoverende avontuur. Door grenzen te stellen en bewustwording te creëren over verantwoord smartphonegebruik, kunnen ze bijdragen aan een gezonde digitale tovercultuur.
  3. Wisselwerking tussen technologie en toverstafjes: Laten we niet vergeten dat technologie ook een waardevol hulpmiddel kan zijn in het leerproces. In plaats van het volledig te verbannen, laten we een gezonde wisselwerking tussen technologie en traditioneel onderwijs omarmen.
De eerste weken in de brugklas rugzak
Afbeelding Zen-chung via Pexels

De voordelen van geen mobieltjes in de klas:

  1. Focus, Focus, Focus: Met mobieltjesverbod op scholen verdwijnt de betovering van constante meldingen en notificaties in de klas. Nu kunnen we ons concentreren op wat er echt toe doet: leren en groeien!
  2. Interactie met een toverstafje: Zonder mobieltjes in de handen van onze tovenaarsleerlingen, wordt de interactie in de klas als bij toverslag verbeterd. Leerlingen kunnen weer oogcontact maken en gesprekken voeren zonder afgeleid te worden door digitale toverboeken.
  3. Magische onderwijsmomenten: Het mobieltjesverbod opent de deur naar magische onderwijsmomenten. Geen onderbrekingen meer tijdens belangrijke lessen, waardoor we samen kunnen genieten van de betoverende wereld van kennis en ontdekking.
  4. Betere toetsresultaten: Zonder de afleiding van betoverende apps en games kunnen onze leerlingen zich volledig concentreren op hun toetsen. De resultaten zullen als bij toverslag omhoogschieten!

De nadelen van geen mobieltjes in de klas:

  1. Telefoon-afscheidspijn: Sommige leerlingen lijden aan ’telefoon-afscheidspijn’. Ze missen hun geliefde mobieltjes als een tovenaar zijn toverstafje. Maar geen zorgen, de betovering van vriendschap en leren zal dit gemis snel verjagen.
  2. Digitale toverdrank ontbreekt: Door het mobieltjesverbod op scholen missen we de digitale toverdrank die apps en online bronnen bieden. Maar maak je geen zorgen, we hebben nog genoeg ’toverboeken’ in de bibliotheek!
  3. Voorbij zijn de dagen van magische selfies: Geen selfies meer tijdens de pauze? Dat lijkt wel op een betovering! Maar laten we eerlijk zijn, de magie van echte vriendschap en plezier is veel waardevoller dan digitale plaatjes.
  4. Geen digitale uilenpost: Helaas, zonder mobieltjes kunnen we geen digitale uilenpost meer ontvangen. Maar we hebben nog steeds de goede oude papieren brieven en notities om onze magische boodschappen te verspreiden!
mobieltjesverbod op scholen

Hoe lang mag een docent je telefoon afpakken?

Een leerkracht heeft het recht om een smartphone in te nemen, zij het niet voor een al te lange periode. Wat precies wordt bedoeld met ‘niet te lang’ is niet strikt vastgelegd in de wet. Over het algemeen wordt het als acceptabel beschouwd tijdens de les of gedurende een schooldag, met als onderliggende gedachte dat een eventuele ‘straf’ redelijk en evenredig moet zijn. Het is even wennen voor alle leerlingtovenaars dat er een mobieltjesverbod op scholen is, maar dat komt echt wel goed!

Mobieltjesverbod op scholen

Dus, beste lezers, het mobieltjesverbod op scholen heeft zijn voor- en nadelen, maar laten we niet vergeten dat de echte magie in de klas gebeurt wanneer we samen leren, lachen en groeien. Dus laten we onze mobieltjes even in de toverhoed laten rusten en de betovering van het echte leven omarmen. Wie weet, misschien ontdekken we wel een geheime doorgang naar een wereld vol kennis en avontuur!

Lees ook deze blogs

Footer3
ellen
Delen is enorm lief

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben dol op nieuwe ervaringen zoals uitstapjes en nieuwe producten uitproberen. Mijn dochter uit 2013 en man testen graag met me mee. In het dagelijks leven sta ik 3 dagen per week op de leukste Montessori school van Den Haag. Ik ben 5 jaar gastouder geweest en heb dus veel ervaring met kinderen van alle leeftijden. In de tijd dat ik mij weet los te wurmen van een schermpje lees ik graag een boek. Samen met Selena beheren we een toffe boekenblog. www.stoerleesvoer.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.