Mindfulness doeboek kinderen – een ontspannen vakantie

De zomervakantie is voor kinderen de beste tijd van het jaar om volledig te ontspannen. Met een periode van 6 weken geen school en in veel gevallen veel aandacht van ouders die zelf ook even vrij nemen.
Waar de kerstvakantie een periode van prikkelen en ontprikkelen is, is de zomervakantie met al het buitenleven de echte periode om deze Mindfulness doeboeken voor kinderen voor een ontspannen vakantie te geven!

Mijn mindfulness doeboek

Chill en geniet met het mindfulness doeboek. Een boek met meer dan 100 stickers en de pagina’s in de kleuren geel en zwart. Het voorwoord is geschreven door Lauren Callaghan. ZIj is adviserend klinisch psycholoog en medeoprichter en klinisch directeur van Trigger Publishing.
In dit boek komen spelletjes, knutselen en puzzelen samen waarmee er aandacht wordt gegeven aan mindfulness en meditatie.

Op het oog lijkt het een spelletjesboek voor de vakantie, maar dit doeboek zorgt voor een ontspannen vakantie want het bevat veel meer. Vooral voor kinderen in de leeftijd van 8 jaar en ouder die al goed kunnen lezen en zelfstandig kunnen knutselen. Er staan hele laagdrempelige mindfulness oefeningen in Met alleen een potlood of een pen kom je al een heel eind bij dit boek, maar er is ook ruimte om te kleuren.

Doe begeleide meditaties en leuke yoga oefeningen en ik weet zeker dat met dit doeboek een ontspannen vakantie geslaagd zal zijn! En zelf kun je als ouder of gezin natuurlijk ook goed mee doen! Gezellig samen liggen op het strand terwijl je een kleine bodyscan doet.

MIjn doeboek over gevoelens voor kinderen

Alles komt goed met dit doeboek over gevoelens. Een boek met meer dan 100 stickers en de pagina’s in de kleuren paars en zwart. Ook hier is het voorwoord geschreven door Lauren Callaghan.
In dit boek komen spelletjes, knutselen en puzzelen samen waarmee er aandacht wordt gegeven aan gevoelens. Want door kinderen al op jonge leeftijd vertrouwd te maken met praten over gevoelens krijgen ze vaardigheden waarmee hun kansen op mentale gezondheid vergroot worden.

Met een gevoelens woordzoeker leren de kinderen ook niet voor de hand liggende emoties als opgewekt, krachtig en vastberaden. Waar veel boeken het altijd over blij, boos, verdrietig, bang en verliefd hebben gaat dit boek verder waarmee ook de woordenschat wordt vergroot.

Er zijn vragenlijsten, maar ook brainstormsessies over bijvoorbeeld de emotie woede. Er zit ook een leuk gevoelens spel in om samen met anderen te spelen.

Terwijl ik de boeken doorblader denk ik dat het niet alleen geschikte doeboeken voor een ontspannen vakantie zijn, maar ook voor coaches en leerkrachten. Deze doeboeken zijn ook fijn om te werken met kinderen. Voor in de klas of op het spreekuur of als opdrachten voor thuis.

Waarom is Mindfulness voor kinderen belangrijk in de vakantie?

Mindfulness is belangrijk voor kinderen, zowel tijdens vakanties als gedurende het hele jaar, omdat het hen kan helpen om op een gezonde manier met stress en emoties om te gaan. Hier zijn enkele redenen waarom mindfulness voordelen kan hebben voor kinderen tijdens de vakantie:

  1. Hoewel vakanties vaak als een ontspannende tijd worden beschouwd, kunnen ze ook stressvol zijn voor kinderen. Er kunnen nieuwe ervaringen, veranderingen in routine en sociale druk zijn. Mindfulness oefeningen, zoals ademhalingstechnieken en meditatie, kunnen kinderen helpen om stress te verminderen en kalmte te vinden.
  2. Tijdens vakanties kunnen kinderen verschillende emoties ervaren, zoals opwinding, vermoeidheid, vreugde, frustratie of angst. Mindfulness kan kinderen helpen om bewust te worden van hun emoties, ze te erkennen en er op een gezonde manier mee om te gaan. Door mindfulness leren kinderen vaardigheden zoals zelfreflectie, acceptatie en het reguleren van emoties.
  3. Vakanties bieden kinderen de kans om te ontspannen en los te komen van de dagelijkse verplichtingen, maar het kan ook moeilijk zijn voor kinderen om gefocust te blijven, vooral als er veel afleiding is. Mindfulness oefeningen zoals in het mindfulness doeboek kunnen kinderen helpen om hun aandacht en concentratie te verbeteren. Zodat ze meer kunnen genieten van het moment en zich beter kunnen concentreren op activiteiten zoals lezen, spelen of het leren van nieuwe vaardigheden.

Bewustwording

  1. Mindfulness helpt kinderen om meer bewust te worden van zichzelf, hun behoeften en grenzen. Dit kan hen helpen om beter voor zichzelf te zorgen. Bijvoorbeeld door voldoende rust te nemen, gezond te eten, voldoende te bewegen en positieve relaties op te bouwen met anderen.
  2. Mindfulness leert kinderen om in het huidige moment aanwezig te zijn en te genieten van wat er om hen heen gebeurt. Het moedigt hen aan om te vertragen, op te merken en te waarderen wat er gebeurt. Hierdoor kunnen kinderen meer plezier ervaren tijdens de vakantie en kunnen ze de kleine momenten van vreugde en dankbaarheid waarderen.

Mindfulness oefeningen voor kinderen tijdens de vakantie

In de Mindulfness doeboeken staan al wat oefeningen, maar hieronder volgt nog een handig lijstje met oefeningen voor kinderen tijdens de vakantie.

  1. Ademhaling tellen: Adem in en uit terwijl je langzaam tot vijf telt. Herhaal dit en focus op je ademhaling.
  2. Natuurwandeling: Loop langzaam en let op de geluiden, geuren en kleuren om je heen.
  3. Dankbaarheidsdagboek: Schrijf elke dag drie dingen op waar je dankbaar voor bent.
  4. Yoga voor kinderen: Probeer kindvriendelijke yogahoudingen en stretch je lichaam.
  5. Luistermeditatie: Sluit je ogen en concentreer je op de geluiden om je heen, zonder te oordelen.
  6. Mindful eten: Eet langzaam en proef bewust elke hap.
  7. Knutselen: Maak kunstwerkjes met volledige aandacht voor de kleuren, vormen en texturen.
  8. Sterrenkijken: Ga ’s nachts naar buiten en bewonder de sterrenhemel, adem diep en ontspan.
  9. Positieve affirmaties: Herhaal positieve zinnen zoals “Ik ben moedig en vriendelijk” in je gedachten.
  10. Lachmeditatie: Lach hardop en voel de vrolijkheid in je hele lichaam.

Onthoud dat het belangrijk is om deze oefeningen aan te passen aan de leeftijd en capaciteiten van het kind.

Mindfulness doeboeken voor een ontspannen vakantie

doeboeken voor een ontspannen vakantie

Kan jouw kind wel wat ontprikkeling gebruiken tijdens de zomervakantie dan zijn deze doeboeken perfect voor een ontspannen vakantie. Ben jij een leerkracht met een drukke klas dan vind je hier ook zeker geschikte werkbladen in. Perfect om met een klein groepje kinderen of 1 op 1 te doen.

Alles komt goed door te chillen en genieten met het doeboek over gevoelens en het mindfulness doeboek!

Standaard uitgeverij | Illustraties Josephine Dellow | Upside Down books | 9789002276149 | juni 2022 |  64 pagina’s | Meer informatie vind je hier

Standaard uitgeverij | Illustraties Josephine Dellow | Upside Down books | 9789002276156 | juni 2022 |  64 pagina’s | Meer informatie vind je hier

Lees ook deze blogs

Mindfulness met kinderen
Gedrag en emoties van je kind
Hoe verloopt de gewetensontwikkeling
Decemberstress

Footer4 nieuw
ellen
Delen is enorm lief

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben dol op nieuwe ervaringen zoals uitstapjes en nieuwe producten uitproberen. Mijn dochter uit 2013 en man testen graag met me mee. In het dagelijks leven sta ik 3 dagen per week op de leukste Montessori school van Den Haag. Ik ben 5 jaar gastouder geweest en heb dus veel ervaring met kinderen van alle leeftijden. In de tijd dat ik mij weet los te wurmen van een schermpje lees ik graag een boek. Samen met Selena beheren we een toffe boekenblog. www.stoerleesvoer.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.