Wat zijn de voordelen van yoga? Optimale ontspanning voor lichaam en geest

Na een ontspannende en rustige zomer gaan we in de maand september weer van start met het ‘normale’ leven. Kinderen gaan weer naar school en naar sport. Kinderfeestjes worden gevierd en schoolreisjes worden gepland. Kennismakingen met de nieuwe juf of meester. En er zijn ook wat versoepelingen die het mogelijk maken om een avondje uit te gaan. Maar het kan ook overweldigen. Zeker omdat we veel drukte al een tijd niet gewend zijn. Een hele fijne manier om thuis te ontspannen is het doen van yoga-oefeningen. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat dit heel effectief is om spanning kwijt te raken. En om gezond te blijven. Wat zijn eigenlijk de voordelen van yoga? Op basis van eigen ervaringen en een beetje wetenschappelijk onderzoek vind je hier een overzicht!

voordelen van yoga Afbeelding van Gordon Johnson via Pixabay
Afbeelding van Gordon Johnson via Pixabay

Ontspannend en rustgevend

Voor veel mensen is yoga toch nog wat zweverig en soft. Je bent immers niet tot zwetens toe enorm actief aan het sporten en aan je conditie aan het werken. Daarvoor zijn er gelukkig ook manieren om thuis aan de slag te gaan. Genoeg keuze voor wat meer lichamelijke uitdaging. Maar zoek je naar ontspanning, soepele spieren en een leeg hoofd dan is het zeker de moeite waard om yoga uit te proberen. Thuis op je eigen mat of bij een yogaschool. Mocht je thuis aan de slag willen, dan zijn er vele fijne apps die je kunnen helpen. Of bekijk eens het boek met 7 minuten work-outs voor goede oefeningen. En die kunnen zeker ook behoorlijk lichamelijk uitdagend zijn!

7 minuten work-outs yoga
7 minuten work-outs

Maar wat zijn nu precies de voordelen van het doen van yoga-oefeningen? Zowel voor de lichamelijke als geestelijke gezondheid zijn er heel veel positieve effecten. Denk aan een lagere bloeddruk en meer soepele spieren. Maar vooral ook totale ontspanning. En dat is in de huidige tijd niet zo heel vanzelfsprekend meer. We worden constant overspoeld met berichten, nieuws en updates. Van over de hele wereld. We staan constant aan. Met yoga kom je weer tot jezelf. Je voelt in het hier en nu. Meer voordelen van yoga hieronder op een rijtje!

Voordelen van yoga voor je gezondheid

  • Je ademhaling verbetert. Yoga helpt je om voller, dieper en makkelijker te ademen. Zo krijg je meer zuurstof in je lichaam, en dat is goed voor je lichamelijk en geestelijk welzijn.
  • Spieren worden soepeler en flexibeler. Doordat je de houdingen een aantal minuten vasthoudt, worden je spieren sterker en soepeler. Ook bij rugklachten is yoga daardoor erg geschikt.
  • De bloedcirculatie verbetert en je bloeddruk wordt lager. Erg belangrijk voor de gezondheid van je hart. En zeker voor vrouwen, waarbij hartproblemen niet altijd tijdig onderkend worden.
  • Yoga vermindert stress. Een belangrijk voordeel van yoga is dat het je stressniveau verlaagt. Het stresshormoon cortisol neemt namelijk af. Dit heeft ook positief effect op angst, depressie en vermoeidheid.
  • Het verzacht pijn en ongemak. Door met je ademhaling en focus te richten op pijnlijke plekken, kunnen deze beter ontspannen. Ook ontstekingen kunnen afnemen, zo hebben studies aangetoond.
  • Het verbetert de kwaliteit van je slaap. Door het beoefenen van yoga slaap je sneller in en wordt je meer uitgerust wakker. Het werkt namelijk goed voor de afgifte van melatonine, een hormoon dat het slaap- en waakritme reguleert.
  • Je krijgt meer energie. Yoga helpt je om negatieve energie los te laten, en positieve energie op te bouwen. Lichamelijk en geestelijk ben je meer in balans. Ook je geheugen en concentratie verbeteren door yoga.

Er wordt steeds meer wetenschappelijk onderzoek gedaan die de positieve resultaten van yoga aantonen. Zo zijn er bijvoorbeeld positieve effecten van een yoga nidra mediatie aangetoond. Een elf minuten yoga nidra meditatie werd door 340 proefpersonen 30 dagen achter elkaar gedaan. Na afloop had de meditatiegroep minder stress, meer gevoelens van welbevinden en verbeterde slaapkwaliteit ten opzichte van de controlegroep. (Bron: zelfherstel van binnenuit – Pascale Bruinen).

Voordelen van yoga bij hoogsensitiviteit

Eén van de belangrijkste voordelen van yoga is dat het ook geschikt is voor personen die niet van een teamsport houden. Intensieve teamsporten zijn namelijk niet voor iedereen leuk. Sommige personen raken overweldigd door veel drukte of krijgen faalangst als ze moeten presteren in een groep. Dit komt bijvoorbeeld vaak voor bij hoogsensitieve personen. Zij zijn immers gevoelig voor prikkels en emoties van anderen. En in een sportwedstrijd zijn er nogal wat emoties. Van enorm blij en uitbundig tot frustraties en teleurstellingen. Lastig als je dit allemaal aanvoelt en meeneemt. Dus een zachte vorm van sport beoefenen werkt dan vaak beter!

Voordelen van yoga Afbeelding van Sofie Zbořilová via Pixabay
Afbeelding van Sofie Zbořilová via Pixabay

Kortom, een belangrijk advies als je wilt werken aan meer ontspanning en zelfherstel: ga aan de slag met yoga! En gelukkig er is veel keuze in de mate van intensiteit in de oefeningen. Van yin yoga (zacht) tot ashtanga yoga (actief). Wie weet kom je zover dat de hoofdstand geen enkel probleem is! Geniet lekker van tijd voor jezelf. Met een fijn muziekje natuurlijk, want dat hoort bij optimale ontspanning.

Playlist

Footer3
Lianne
Delen is enorm lief

Lianne

Ik ben Lianne, 40 jaar oud en moeder van drie hele lieve jongens. Opgeleid als orthopedagoog en geïnteresseerd in alles rondom opvoeding en ontwikkeling. Hoe kun je als ouder mindful te werk gaan, hoe zorg je voor jezelf en hoe hou je het een beetje leuk?

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.