Straatfeest organiseren hoe pak je dat aan

Bij ons in de buurt in Delft worden elk jaar straatfeesten gehouden. Helaas valt onze straat net buiten deze buurten en het leek mij leuk om mezelf eens te verdiepen in het fenoneem straatfeest. Een straatfeest organiseren hoe pak je dat nu aan? Waar moet je allemaal aan denken? Er komt soms wel meer bij kijken dan je van te voren had bedacht!

Stap 1: zoek mede organisatoren

straatfeest organiseren

Een straatfeest organiseren in je eentje kan wel, maar met meer mensen is het gezelliger en minder werk. Zoek mensen met wie het goed klikt en die ook tijd hebben om een straatfeest te organiseren.

Stap 2: Brainstormsessie

straatfeest organiseren

Heb je een groep enthousiastelingen bij elkaar organiseer dan een brainstormsessie. Wat heb je nodig, zijn er veel kleine kinderen, oudere kinderen, wie doet wat? Zijn er eisen bij de gemeente? Schrijf alles op, wie zoekt wat uit, wie regelt wat. Stel een begrotingsplan op en een actiepuntenlijst. Maak dus een goed draaiboek die je de volgende jaren weer kunt gebruiken voor een straatfeest organiseren. Voorbeelden vind je op de site van burendag.

Stap 3: Regel de praktische zaken

Tijd voor praktische zaken. Ga je het feest geven op straat, op een plein of rondom een vijver bijvoorbeeld. Ga na bij de gemeente of zij helpen de straat af te zetten, of dat je rekening moet houden met iets. Een vlugge check bij de brandweer kan ook geen kwaad. Hulpdiensten moeten er altijd langs kunnen!

Let op dat je niet altijd (betaald) alcohol mag schenken. Vraag op tijd een vergunning aan! Hier staat ook in tot hoe laat je muziek mag draaien en het maximale aantal decibellen dat je mag produceren.

Sluit eventueel een verzekering af voor de vrijwilligers die betrokken zijn bij de organisatie. Beetje afhankelijk uiteraard van de grootte van het straatfeest!

Sommige dingen kun je pas later in de voorbereidingen regelen. Maar voor een straatfeest organiseren zijn er een aantal standaard praktische zaken die je nu al kunt regelen.

  • Datum
  • Dixie toilet (bij een groot buurtfeest handig)
  • Muziek, boxen, stroom
  • Barretje met een tapinstallatie
  • Voldoende glazen (buurtvereniging / sportclub?)
  • Koeling voor eten en drinken
  • Zitstoelen en banken ( vraag na bij een scouting of sportvereniging in de buurt)
  • Duct Tape, touw, schaar en plakband
  • Vuilniszakken
  • Partytenten
  • luchtkussen/stormbaan/entertainment kinderen

Kijk eens online bij verhuurbedrijven voor buurtfeesten. Vaak kun je bij 1 bedrijf meerdere dingen al regelen, dat scheelt een hoop contact momenten, levert je korting op en je hebt 1 busje die alles komt afleveren en ophalen.

Stap 4: De begroting

Een straatfeest organiseren gaat helaas niet gratis. Een goed feestje kost geld. Als het goed is ben je bij stap 2 al begonnen met een voorzichtige begrotingsplan. Wat zijn de kosten bij elkaar? Kun je aan sponsoring komen? Bijvoorbeeld door een lokale ondernemer die bij afname van bier gratis statafels regelt, een snackbar die gratis friet levert voor een vermelding op de flyer, een scouting die een demonstratie komt geven en zorgt voor een leuke stoere aankleding voor de kinderen. Een kinderdagverblijf of BSO die in ruil voor een plekje op de flyer zorgt voor schmincken of een leuke knutselactiviteit. Vraag na bij buurtbewoners wie connecties heeft of wellicht zelf een grote schminckkoffer heeft staan en de kinderen uit de buurt wil schmincken.

straatfeest organiseren

Denk ook na over eten. Nodig je iedereen uit om zelf wat te maken en mee te nemen, koop je alles in voor een grote barbeque ( controleer bij de brandweer of dit mag), of hebben jullie een ander idee.

Stap 5: Subsidie straatfeest organiseren

Als je het slim speelt dan hoef je niet alles zelf te betalen. Veel gemeentes geven subsidie voor een buurtfeest. Zoals in Delft krijg je maximaal €250 euro. Kijk bij wijkverenigingen, winkeliersverenigingen en Verenigingen van Eigenaren of er wellicht nog budget beschikbaar is voor sponsoring.

Stap 6: Denk aan de kinderen

straatfeest organiseren

Hebben de kinderen het naar hun zin, dan pas hebben papa en mama het naar hun zin. Dat springkussen, grote ballen op het water, stormbanen, spellen voor jong (en oud), bezuinig hier absoluut niet op!

Stap 7: Stroom en water

Bij de muziekinstallatie, verlichting en de tap/verkoeling heb je stroom nodig. Zorg voor lange verlengsnoeren en zorg dat het uit verschillende huizen komt om kosten en stroom te verspreiden. Eventueel kun je waterdicht onder de grond werken, maar dat moet je navragen bij de gemeente of dat mag.

Stap 8: Evalueren en draaiboek bijwerken

Na het straatfeest moet er eerst worden opgeruimd. Zorg dat je dit ook van te voren hebt afgesproken hoe je dit aanpakt. Vergeet ook niet te evalueren ( een dag later als iedereen weer nuchter is) en het draaiboek bij te werken zodat je volgend jaar weer een gaaf straatfeest kunt organiseren!

Veel plezier!

Facebook Comments

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben behoorlijk creatief en dol op prentenboeken en op stap gaan met mijn man en 6 jarige dochter!