Verbeter je darmgezondheid – een blog met gezonde tips

Heel veel mensen hebben wel eens last van hun darmen. Een opgeblazen gevoel, krampen of problemen met de ontlasting. Allemaal erg vervelend. Dat heeft invloed op je welbevinden natuurlijk, maar ook op je algehele gezondheid. Want de darmen spelen een belangrijke rol bij onder andere ons immuunsysteem, hormoonbalans en psychisch functioneren. Zo lazen we onlangs in het boek overprikkeld brein van Charlotte Labee dat onze darmen ook wel het tweede brein worden genoemd. En uit onderzoeken blijkt dat veel ziekten, zowel lichamelijk als psychisch, hun oorsprong lijken te hebben in een verstoorde darmbalans. Dus hoe zorg je goed voor je darmen? We gingen op zoek naar de belangrijkste adviezen om je darmgezondheid te verbeteren.

Darmgezondheid verbeteren buik
Afbeelding via Pexels van Anete Lusina

Je darmen als tweede brein

Charlotte Labee is breincoach en heeft interessante boeken geschreven over het in balans brengen van je brein. Een belangrijk onderdeel daarvan is de invloed van voeding op onze darmen. In haar boek Overprikkeld Brein staat op heldere wijze beschreven wat het belang is van een goede darmgezondheid, en krijgen we tips hoe dit te verbeteren.

Tegenwoordig krijgen we zoveel prikkels binnen, dat onze hersenen dit niet altijd goed kunnen verwerken. En dat kan allerlei klachten tot gevolg hebben; van ontstekingen, concentratieproblemen, somberheid tot pijnklachten. Onze hersenen en darmen communiceren via de hersen-darm-as, een uitgebreid netwerk van neuronen. Denk bijvoorbeeld aan het signaal als je vol zit of honger hebt. Onze darmen produceren zelfs neurotransmitters en hormonen zoals het gelukshormoon serotonine. Wat we binnenkrijgen, bepaalt dan ook direct hoe we ons voelen. En als er een disbalans is in dit systeem tussen de hersenen en darmen, kan dit dus grote gevolgen hebben.

Klachten die wijzen op een verstoorde darmflora:

  • Een opgeblazen gevoel
  • Winderigheid
  • Onregelmatig ontlastingspatroon
  • Slijm of bloed in de ontlasting
  • Obstipatie/diarree

Hoe slechter je voor je darmen zorgt, hoe slechter je brein voor jou zal zorgen en hoe meer disbalans er ontstaat in je mentale welbevinden.

Breincoach Charlotte Labee
darmen tweede brein

Je darmgezondheid verbeteren

  • Gezonde voeding. Natuurlijk is in de eerste plaats een gezond voedingspatroon het belangrijkste om je darmgezondheid te verbeteren. Veel water, groente, fruit, peulvruchten en bonen. Ook gefermenteerde producten zoals zuurkool en yoghurt zijn goed voor je darmen. Deze bevatten goede bacteriën die bijdragen aan een gezonde darmflora.
  • Supplementen en probiotica. Als aanvulling op je voeding zijn er allerlei producten die kunnen ondersteunen bij een gezonde darmflora. Alhoewel dit (nog) niet altijd wetenschappelijk is onderzocht, zijn er wel vaak goede persoonlijke ervaringen. Zoals met SanaDigest, een product dat helpt bij de spijsvertering en het verbeteren van je darmgezondheid.
  • Stress verminderen. De invloed van stress op je algehele gezondheid is enorm groot. Maar zeker ook op je darmen. Uit onderzoeken bij dieren is namelijk gebleken dat stressfactoren de darmbalans kunnen verstoren. Voor het effectief verminderen van stress kun je denken aan yoga en meditatie.
  • Voldoende slaap. Dit is natuurlijk belangrijk voor het herstel van je lichaam. Als je kort slaapt, heeft je lichaam ook minder energie voor belangrijke lichaamsprocessen, zoals de spijsvertering. Je bent ook vatbaarder voor infecties en ontstekingen.
  • Beweging. Door te bewegen, bevorder je de bloedcirculatie in de darmen. Een goede tip is om 30 minuten na de maaltijd een wandeling te maken.
  • Aandacht voor de mondflora. Een gezonde darmflora begint bij een gezonde mondflora. De spijsvertering begint immers al in de mond. Goed kauwen is dan ook erg belangrijk. Vaak kauwen we te kort waardoor onvoldoende enzymen vrijkomen voor een goede spijsvertering. Ook komen er dan te grote stukken in je darmen terecht. Ook het verzorgen van je tandvlees en het voorkomen van ontstekingen, draagt in belangrijke mate bij aan het verbeteren van je darmgezondheid.
darmgezondheid verbeteren yoghurt
Afbeelding via Pexels van Alexander Mils

Het voedingspatroon van kinderen

We eten tegenwoordig natuurlijk veel meer bewerkt voedsel dan vroeger. En zoals bekend krijgen kinderen enorme hoeveelheden suiker binnen, door zoete frisdranken bijvoorbeeld. Maar ook door sauzen, koek en snoep natuurlijk. Maar liefst 70% van de voeding die een Nederlands kind tegenwoordig binnenkrijgt, is ongezond. Daardoor neemt dus ook de gezondheid van de darmen af per generatie. En is er een toename van allergieën, astma, eczeem en zelfs psychische klachten (bron: Overprikkeld Brein). 

Dus in je gezin zorgen voor een gezond voedingspatroon is ontzettend belangrijk! Veel vezels van fruit en groente, water drinken en beweging. We weten het allemaal wel, maar nog meer besef van het belang is nodig. Met kinderen kun je van jongs af aan al beginnen met gezond eten leuk maken. Daardoor hebben ze op latere leeftijd hopelijk een betere darmgezondheid.

een kommetje vol fruit

Maak gezond eten leuk!

  • Lees leuke boekjes zoals Een kommetje vol fruit. In het prentenboek Bram en de Toverspiegel wordt op een leuke wijze uitgelegd waarom gezonde voeding belangrijk is. Bekijk de themablog met meer prentenboeken over groente en fruit.
  • Varieer met fruit en groente, zodat kinderen wennen aan smaken. Niet meteen opgeven als ze iets niet lusten en zeker niet als alternatief een apart kostje koken.
  • Laat het eten een gezellig en rustig moment zijn, zonder afleiding van schermen. Dus altijd aan tafel zitten en de tijd nemen. Daardoor hebben we meer aandacht voor goed kauwen en smaakbeleving!
  • Loop door de darmen bij Corpus Reis door de Mens! Zo ervaren kinderen hoe ons lijf er aan de binnenkant uitziet.
Corpus
Afbeelding Corpus Reis door de Mens
Footer3
Lianne
Delen is enorm lief

Lianne

Ik ben Lianne, 40 jaar oud en moeder van drie hele lieve jongens. Opgeleid als orthopedagoog en geïnteresseerd in alles rondom opvoeding en ontwikkeling. Hoe kun je als ouder mindful te werk gaan, hoe zorg je voor jezelf en hoe hou je het een beetje leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.