Waarom is goede zelfzorg zo belangrijk?

Goed voor jezelf zorgen. We weten dat het belangrijk is en het klinkt zo simpel. Maar in de praktijk blijkt dat toch best wel lastig. Want er zijn veel ballen om in de lucht te houden, en goede zelfzorg zakt dan weleens in het prioriteitenlijstje. Terwijl het dus juist bovenaan zou moeten staan! Daarom een blog met uitleg over het belang van zelfzorg, en een aantal praktische tips om goed voor jezelf te zorgen. 

selfcare
Afbeelding van Madison Inouye via Pexels

Het belang van zelfzorg

Soms is het goed om jezelf er weer even aan te herinneren dat het belangrijk is om goed voor jezelf te zorgen. We weten het allemaal wel natuurlijk. Maar toch verzand je snel weer in dat drukke hectische leven waarbij je druk bent met alles en iedereen. Je hebt bij wijze van spreken iedereen geholpen met  z’n zuurstofmaskertje in het vliegtuig. Maar zelf kom je adem tekort. Oftewel je hebt minder energie in het dagelijks leven. Wat zijn de belangrijkste tips voor een goede zelfzorg?

8 tips voor zelfzorg

Veel water drinken en gezonde voeding

Een open deur maar het is iets wat veel mensen toch vaak vergeten. Juist in drukke tijden kook je bijvoorbeeld vaker makkelijk of ga je eerder naar een afhaalrestaurant. Maar gezonde voeding is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je geest. Want je darmen staan in verbinding met je hersenen en via die weg wordt ook je gemoedstoestand beïnvloed. Ook bekend is natuurlijk het belang van water drinken. Minimaal twee liter vocht heb je dagelijks nodig, voor het afvoeren van afvalstoffen bijvoorbeeld.

Dagelijkse verzorging

Neem tijd voor je dagelijkse verzorging, ook als de kinderen je constant nodig hebben. Kleding, make-up en parfum niet laten versloffen! Ook kun je af en toe jezelf verwennen met een uitgebreid douche- of badritueel. Ga voor luxe verzorgingsartikelen en handdoeken, want dat geeft net wat meer spa-gevoel. Een tip voor kwalitatief goed badtextiel is Abyss & Habidecor. Een verfijnd en luxe product passend bij goede zelfzorg.

Een goede nachtrust 

Heerlijk ’s avonds even scrollen of je favoriete serie kijken. Maar het wordt zo snel laat. Voor een goed herstel van je lichaam en stressniveau is voldoende slaap echt noodzakelijk. Een belangrijke zelfzorg tip! Maar lekker slapen gaat niet vanzelf. Geen schermtijd vlak voor je naar bed gaat. Een opgeruimde slaapkamer en een goed matras helpen ook om tot rust te komen. En het is zo belangrijk dat je je hier goed in verdiept want het levert zoveel op. Harrison Spinks is bijvoorbeeld een matras van hoge kwaliteit gemaakt van natuurlijke materialen.

Een dagelijks meditatie of rustmoment

Iedere dag even een moment voor jezelf is bijna onhaalbaar op sommige dagen. Maar al zijn het maar 10 minuten, even niks is wel heel waardevol. Mediteren is dan misschien niet voor iedereen weggelegd. Alhoewel de gezondheidsvoordelen wel echt overtuigend zijn. Maar je kunt ook kiezen voor een wandeling of yoga-oefeningen. Als je geest maar even tot rust kan komen.

Ademhalingsoefeningen

Geen tijd voor een uitgebreid ontspanmoment? Ga dan voor een korte ademhalingsoefening. Want aandacht voor je ademhaling is één van de belangrijkste tips bij goede zelfzorg. Uitleg over verbonden ademhaling vind je in de blog van Ellen. Belangrijk voor lichaam en geest! Bij spanning of een gestresst gevoel kun je jezelf de vraag te stellen: hoe voel ik me op dit moment en waar heeft dat mee te maken? Zo neem je even afstand en word je je meer bewust van je gevoelens.

Een korte en prettige ademhalingsoefening is bijvoorbeeld:

  • Adem gedurende vier tellen in door je neus
  • Adem gedurende vier tellen uit door je neus
  • Breid dit uit indien mogelijk naar bijvoorbeeld zes of acht tellen

(bron: vitaal gezond)

Voldoende beweging

Heb je even een dipje? Ga dan juist bewegen. Even wandelen of fietsen. Ook tijdens de pauze op je werk kun je een beweegmoment inlassen. Dit heeft bewezen positief effect op je concentratie en je stressniveau neemt af. Beweeg met je kinderen: zet een lekker muziekje aan en doe een dansje samen. Ook dat is goed voor je gezondheid! 

Vraag hulp

Een belangrijk tip bij zelfzorg is op tijd om hulp vragen. Want goed zorgen voor jezelf is soms alleen mogelijk als anderen ook voor je zorgen. Door even op te passen bijvoorbeeld. En geef je partner even een seintje als je zelf een time-out nodig hebt. Mijn loket is even gesloten zo noemen wij het. Visualiseer even dat rolgordijntje dat je naar beneden trekt en neem tijd voor jezelf. 

Richt je op het positieve

Wat ging vandaag goed? Waar ben ik blij mee? Train jezelf om daar iedere dag even bij stil te staan. Dan krijg je een andere mindset en betere zelfzorg. Wees ook mild voor jezelf als iets niet lukt. Als je toch snauwde naar je kinderen omdat je zo moe bent. Je doet gewoon je best. Wees er dan ook eerlijk over en leg het uit aan je gezinsleden. Zo zien zij ook dat deze emoties er mogen zijn.

De voordelen van zelfzorg

Wat levert dit je op? Hopelijk geven deze zelfzorg tips in ieder geval een stukje bewustwording. Goede zelfzorg brengt de draagkracht en draaglast weer in balans. Je kunt beter met de uitdagingen van alledag omgaan. Frustraties en moeilijkheden kun je wat beter verwerken als je bijvoorbeeld in de avond zorgt voor een rustmoment. Als je in drukke tijden juist op tijd naar bed gaat en niet teveel aan je telefoon vast geplakt zit.

Kom je echt te weinig aan goede zelfzorg toe, dan bestaat het gevaar op overbelasting en burn-out. Het ouderschap vraagt veel van je en het komt vaak voor dat het een opvoeder even te veel wordt die constante zorg. Maar als dit gevoel langere tijd voortduurt, dan is het belangrijk om aan de bel te trekken. Een praktisch en helpend boek is Ouders zijn ook maar mensen. Hierin krijg je uitleg over stress door het ouderschap en er worden belangrijke tips gegeven om je stressniveau te verlagen. En dat is het fijnste wat je voor jezelf én je kinderen kunt doen!

stenen balans
Afbeelding van Tina-nord via Pexels
Footer3
Lianne
Delen is enorm lief

Lianne

Ik ben Lianne, 40 jaar oud en moeder van drie hele lieve jongens. Opgeleid als orthopedagoog en geïnteresseerd in alles rondom opvoeding en ontwikkeling. Hoe kun je als ouder mindful te werk gaan, hoe zorg je voor jezelf en hoe hou je het een beetje leuk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.