Trappen zonder douwen op een elektrische fiets

Jullie hebben vrijdag kunnen lezen dat ik ga stoppen als gastouder. Na 5 jaar het werk naar je toegebracht te krijgen ging ik sinds de meivakantie opeens ook naar mijn werk toe. Al snel werd me duidelijk dat ik en het OV samen geen goede vriendjes zijn. 7 minuten op het perron wachten op een trein omdat je op tijd bent om hem niet te missen, net de tram missen op het volgende station, of een trein die vertraging heeft en alles in de war schopt. Blegh. Na wat rekenwerk via google maps en 9292 werd mij duidelijk dat ik net zo goed op de fiets naar het werk zou kunnen gaan. Van deur tot deur ben ik dan net zo snel, en eigenlijk als je wachttijd niet meerekent sneller op het werk. Dat moest dan wel trappen zonder douwen worden, een elektrische fiets dus!

Trappen zonder douwen op een elektrische fiets

Trappen zonder douwen zegt mijn man grappig. En ja dat klopt wel enigszins. Met vol vermogen fiets ik 30 minuten een zo goed als constante snelheid van 26,3 km/h. Heerlijk! Tegenwind, steile heuvels geen probleem de fiets die fietst wel en anders gewoon een beetje langzamer. Heerlijk om mensen voorbij te fietsen zoals ik jaren geleden voorbij gefietst werd. Trappen zonder douwen voelt goed. Mijn billen moeten nog wennen aan een zadel en zolang dat zo is geniet ik er lekker van!

Proefritjes op de elektrische fiets

Van te voren had ik mij al een beetje ingelezen op internet over de verschillende soorten elektrische fietsen. Je kan namelijk voor 3 soorten motors kiezen, de accu’s kunnen op een andere plek zitten en dan heb je nog het model fiets en nog veel meer keuzes. Wie had gedacht dat trappen zonder douwen nog zoveel keuzes zou geven.

Type motor

Je hebt een voorwielmotor, achterwielmotor en een middenmotor. Na een proefrit op alle drie de fietsen wist ik direct dat het een middenmotor moest zijn. Bij de voorwielmotor word je echt voor je gevoel vooruit getrokken en bij de achterwielmotor naar voren geduwd. Bij de middenmotor heb je nog het idee dat je zelf ook wat doet tijdens het trappen zonder douwen. Het voelde voor mij veel natuurlijker aan.

De plaats van de accu vond ik zelf het fijnst onder de bagagedrager. Maar je kan ook kiezen voor aan of in het frame. Qua gevoel maakt het niets uit, het ziet er alleen anders uit en zo onder de zadeltassen verstopt en onder een kussentje voor dochterlief zie je er eigenlijk helemaal niks van dat je stiekem aan het trappen zonder douwen bent. Nou ja bijna dan want je hebt natuurlijk wel een display.

Waar koop je een elektrische fiets

Je kunt natuurlijk altijd even naar een showroom gaan om dat trappen zonder douwen uit te proberen. Maar van te voren had ik zelf al wel echt een keuze gemaakt van het soort fiets wat ik wilde hebben. Als je net als ik dat heel goed weet kun je bijvoorbeeld naar een grote webwinkel gaan om een elektrische fiets aan te schaffen. Je kan dan kiezen uit het soort fiets, in mijn geval een transportfiets. Het type motor, in mijn geval een middenmotor. Je kunt het aantal versnellingen kiezen en of je een vrouwen of mannen fiets wil. In mijn geval 7 versnellingen en een vrouwenfiets. En nog veel meer keuzes als het soort motor, en je soort remmen.

Wat vond ik belangrijk

Ik kan mij zo voorstellen dat ik als kleuterjuf heel wat spullen mee en van school ga slepen. Thema aankleding en knutselprojecten om voor te bereiden. Daarnaast ga ik 2 dagen per week mijn dochter ophalen van de BSO en die heeft naast zichzelf ook nog een rugtas en soms een gymtas. Dan heb ik zelf nog een rugtas en misschien nog wel een regenpak. Afijn het moge duidelijk zijn. Ik koos een transportfiets met een stevig krat voorop en de mogelijkheid tot het plaatsen van twee fietstassen en een kussentje en rugsteuntje voor dochterlief om veilig en zacht achterop te zitten.

Mijn uiteindelijke keuze

Uiteindelijk viel mijn keuze op de Cortina E-U4 Transport 43V MM300 7v 2019. Met framehoogte 50cm

Ik had de volgende wensen elektrisch, modern, robuust en een voordrager. Ideaal voor school en dus mijn werk en super praktisch voor in de stad of in mijn geval om van de stad Delft naar de stad Den Haag te gaan fietsen. Mede door de voordrager dé ideale fiets voor dagelijks gebruik. De fiets is scherp geprijsd, dat vond mijn portemonnee wel fijn, en dankzij de middenmotor met trapkrachtsensor voelt de fiets natuurlijk aan. En dat klopt echt als een bus!

Cortina U4

trappen zonder douwen

De elektrische Cortina U4 met 7 versnellingen brengt je overal, kan tegen een stootje, daar vertel ik zo meer over, en op de voor- en achterdrager kan behoorlijk wat bagage vervoerd worden. Voor mij heel belangrijk! Dit model heeft ook voldoende ruimte voor het plaatsen van een kinderzitje (i.c.m. met bijpassende adapter). 

Deze trappen zonder douwen fiets heeft een Bafang M300 43 volt middenmotor. De accu bestaat uit Lithium Ion cellen. De fiets is uitgerust met Shimano rollerbrake remmen die speciaal ontwikkeld zijn voor e-bikes.  De fiets is standaard voorzien van 7 Shimano Nexus versnellingen, AXA Victory ART** slot, Cortina verlichting, een Selle Royal Gipsy zadel en een dubbele standaard, zodat je fiets staat als een huis.

Mijn ervaring tot nu toe

De elektrische fiets rijdt echt heerlijk! In het begin vond ik het nog wel eng om hem ergens te parkeren met twee sloten. Maar inmiddels zie ik eigenlijk overal om mij heen elektrische fietsen. Het hoort echt steeds meer bij het straatbeeld en zo bang ben ik niet meer dat hij gestolen wordt op klaarlichte dag bij de supermarkt. Dat is ook nog wel een voordeel want ik kan er ook veel meer boodschappen in kwijt dan mijn oude fiets. Dus pak ik minder snel de auto om boodschappen te doen. In 2 maanden tijd heb ik inmiddels 300km gefietst en dat terwijl ik nog maar 1 a 2 dagen per week op de fiets naar mijn werk ga.

1 nadeel aan een grote zware transportfiets

1 nadeel aan zo’n zware grote elektrische transportfiets, de krappe bochtjes die neem je niet meer zo makkelijk. Trappen zonder douwen is zo makkelijk nog niet. Ja ik ben helaas al 1 keer onderuit gegaan toen de fiets op de een of andere manier niet deed wat ik wilde in de bocht. zo flauw! Tijdens het vallen, want dat ging in een soort van slowmotion voor mijn gevoel, dacht ik alleen maar hou het stuur vast hou het stuur vast! Samen met dochterlief topdoks kijken leerde mij dat je zo minder kans op breuken en verstuikingen hebt. En ondanks dat ik op een berg met glasscherven viel had ik alleen een schaaf en een flinke bult op mijn arm. Mocht de dame dit lezen die mij overeind hielp in het centrum van Delft, nogmaals dank je wel voor je snelle handelen!

Trappen zonder douwen is heel fijn! Ik zou niet meer anders willen.

Facebook Comments

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben behoorlijk creatief en dol op prentenboeken en op stap gaan met mijn man en 6 jarige dochter!