Van Pasen naar Pinksteren – een handig boekje ter ondersteuning

Vind jij het ook best ingewikkeld om aan je kind uit te leggen wat er precies gebeurde met Jezus tussen Pasen en Pinksteren? Het boekje Het lege graf kan je hierbij goed ondersteunen. Kinderen kunnen namelijk volop vragen hebben. Hoezo moest Jezus aan het kruis? Wat vieren we met Pasen, het was toch zielig voor Hem? Hoezo is hij weer opgestaan? Vooral als je zelf niet Christelijk bent opgevoed, maar je kind wel naar een Christelijke school gaat kan dit een hele kluif zijn.

Wat vieren we met Pasen en wat vieren we met Pinksteren? Van Pasen naar Pinksteren met het boekje het lege graf. Bijbel Geloof Prentenboek

Wat vieren we met Pasen en wat vieren we met Pinksteren?

Om even de kennis op te halen van wat we vieren van Pasen tot Pinksteren, hierbij een korte uitleg:

  • Witte Donderdag
    Op Witte Donderdag herdenken christenen het laatste avondmaal van Jezus. Na het laatste avondmaal werd Jezus namelijk gevangengenomen.
  • Goede Vrijdag
    Op deze dag herdenken christenen de dood van Jezus aan het kruis.
  • Stille Zaterdag
    Jezus is van het kruis gehaald en Maria en vrienden hebben hem in het graf gelegd. Op deze dag herdenken christenen dat Jezus rust in zijn graf.
  • Pasen
    Pasen is, samen met Kerstmis en Pinksteren het belangrijkste christelijke feest. Met Pasen vieren christenen namelijk dat Jezus is opgestaan uit de dood.
  • Hemelvaart
    Veertig dagen na Pasen gaat Jezus Jeruzalem uit. Hij stijgt op naar de hemel. De boodschap van Hemelvaart is dat mensen hier niet verdrietig om moeten zijn, maar juist door moeten gaan met het verspreiden van de boodschap van God. Christenen geloven dat iedereen elkaar na de dood weer ontmoet in de hemel.
  • Pinksteren
    Ook Pinksteren is een heel belangrijk feest. Pinksteren betekent ‘vijftigste’. Het is dan ook vijftig dagen na Pasen. Christenen herdenken met Pinksteren dat de Heilige Geest neerdaalde over de apostelen (vrienden en leerlingen van Jezus).
Wat vieren we met Pasen en wat vieren we met Pinksteren? Van Pasen naar Pinksteren met het boekje het lege graf. Bijbel Geloof Prentenboek

Het lege graf

Het lege graf is een boekje waarin de verhalen vanaf Pasen tot Pinksteren staan. Dit alles voor kinderen van ongeveer 5 tot 8 jaar. Perfect als je je afvraagt: wat vieren we met Pasen? Samengevat komen de volgende verhalen aan bod:

  • De intocht in Jeruzalem
  • De laatste avondmaaltijd
  • De kruisiging
  • Het lege graf
  • Onderweg naar Emmaüs
  • Gods heilige Geest

Samen met aansprekende tekeningen zorgen de verhalen voor iets meer duiding. Dit in kindertaal, maar tegelijkertijd wel op een bijbelgetrouwe wijze.

Het boekje ter ondersteuning van Pasen naar Pinksteren

Ik vind het Het lege graf voornamelijk geschikt voor ouders die zelf niet dagelijks met hun kind uit de Bijbel lezen. Er bestaan prachtige kinderbijbels, die vanzelfsprekend ook deze verhalen van Pasen naar Pinksteren bevatten. Ik heb een aantal kinderbijbels voor je op een rij gezet:

Het voordeel van Het lege graf is dat je specifiek de verhalen van Pasen tot Pinksteren eruit kan halen. Dit zijn vaak ook de verhalen die kinderen op school uitgebreid bespreken en die vragen oproepen. Soms weet je als ouder ook niet meer precies hoe het zat, voornamelijk als je dit niet in je jeugd hebt meegekregen? Wat gebeurde er ook al weer wanneer? Pak dan gauw dit boekje erbij, dan weet je het weer!

Het fijne aan boekje is dat de verhalen kort zijn geschreven. De hoofdzaken van Pasen naar Pinksteren komen naar voren, maar wel in een goed lopend verhaal. Het is geschikt om voor te lezen en daarna met je kind over door te praten. Achterin het boekje staan namelijk verwijzingen naar de bijbehorende Bijbelteksten. Mocht je zelf meer achtergrond willen, of de volledige Bijbeltekst willen lezen, dan kun je dit gemakkelijk opzoeken. Het is geen must als je dit boekje wilt gebruiken. In principe kom je een heel eind met alleen de verhalen.

Specificaties Het lege graf

Auteur: Brian Sibley | Illustraties: Stephen Waterhouse | Uitgever: Ark Media / Royal Jongbloed | Vertaling: Corien Oranje | 48 pagina’s | april 2023 | 9789033834462  | meer informatie bij je lokale boekhandel of via bol.com

footer 8
Linda
Delen is enorm lief

Linda

Ik ben Linda. Samen met mijn man, twee dochters (2013 en 2015) en onze zoon (2017) woon ik in Meppel. Vier dagen per week werk ik als directeur en orthopedagoog in het basisonderwijs. In mijn vrije tijd yoga en dans ik graag en lees ik veel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.