Voorruitschade? Hier moet je aan denken!

Autoruitschade is erg vervelend, maar kan lang niet altijd voorkomen worden. Hoewel je met je rijgedrag wel het risico kunt verkleinen, is een sterretje natuurlijk al snel veroorzaakt. Er hoeft maar een steentje verkeerd op de voorruit te landen en er is schade. Erg vervelend, maar wanneer je er op tijd bij bent hoeft dit echt niet zo veel te kosten. Gelukkig maar. Toch is het wel belangrijk om met verschillende zaken rekening te houden. Zeker wanneer je straks niet de hoofdprijs wilt betalen. Heb jij voorruitschade opgelopen? In dit artikel lees je precies waar je aan moet denken om erger te voorkomen.

Voorruitschade
Afbeelding door Gerald Oswald uit Pixabay 

Denk aan de ADAS-systemen

ADAS betekent Advanced Driver Assistance Systems. Ook wel rijhulpsystemen genoemd. Tegenwoordig beschikken steeds meer auto’s over ADAS. Denk aan parkeersensoren, achteruitrijcamera’s, sensoren voor de dode hoek. Deze systemen maken het leven van de bestuurder een stuk eenvoudiger áls ze het goed doen. Naast deze passieve systemen zijn er nog systemen die werken door middel van een camera achter de voorruit, denk aan verkeersbordherkenning, de rijstrookassistent en autonoom remmen. Na een voorruit vervanging moet een ADAS camera voor uw eigen veiligheid altijd opnieuw gekalibreerd worden.

Is de voorruitschade zo erg dat je niets anders kunt doen dan de ruit vervangen? Dan levert dit vaak een flink kostenplaatje op. Helaas. Toch is dit ook niet het enige waar je aan moet denken. Indien de voorruit namelijk geheel vervangen moet worden, levert dit soms ook problemen op met de ADAS-systemen. Dit terwijl deze essentieel zijn om de veiligheid op de weg te waarborgen. Daarom is het goed om naast de nieuwe voorruit ook een ADAS Camerakalibratie te laten uitvoeren. Zo ben je verzekerd van de juiste werking van deze systemen, zodat je weer veilig de weg op kunt. Veiligheid gaat immers boven alles. Zeker in het verkeer.

Rij niet te lang door met voorruitschade

Je kent het wel. Je rijdt rustig op de snelweg en plotseling hoor je een harde knal tegen de voorruit. Ondanks dat je et ziet gebeuren kun je er niets aan doen. Vervolgens zit er een flinke buts of een sterretje in de voorruit. Toch komt het op dat moment niet uit de voorruitschade te laten repareren. Dus blijf je doorrijden. Uiteindelijk vind je eigenlijk nooit het juiste moment. Maar ach, wat kan zo’n sterretje nou voor kwaad? Een sterretje misschien weinig, maar dit kan heel gemakkelijk doorscheuren en dan zit je met een veel groter probleem. Een sterretje repareren is namelijk relatief eenvoudig en in veel gevallen zelfs kosteloos, maar het vervangen van een ruit kan flink in de papieren lopen.

Daarom is het zo belangrijk om vroegtijdig in te grijpen bij voorruitschade. Rij niet te lang door, maar maak dezelfde dag (of in elk geval in dezelfde week) nog een afspraak om het te laten repareren. Zeker nu in de winter. Door temperatuurverschillen kan een sterretje namelijk nog gemakkelijker doorscheuren.

sterretje repareren
Afbeelding door Matthew Priest uit Pixabay 

Wat dekt de autoverzekering?

Is de voorruitschade echt niet meer te repareren en moet er een geheel nieuwe ruit worden geplaatst? Dan kan dit best wel in de papieren lopen. Wanneer dit momenteel financieel gezien niet uitkomt, is het logisch dat je deze schade het liefst vergoedt ziet worden door de verzekeraar. Maar wat dekt de autoverzekering precies?

Of de schade gedekt wordt door de autoverzekering is geheel afhankelijk van de dekking van jouw autoverzekering (en de verzekeraar zelf). Ruitschade wordt in elk geval niet gedekt door een WA-verzekering. Maar in de meeste gevallen kan dit wel geclaimd worden bij een WA+ verzekering en altijd bij een allrisk verzekering.

Hou er wel rekening mee dat de kosten voor een nieuwe ruit soms lager zijn, dan wanneer je je no-claim korting kwijtraakt. Reken daarom eerst goed uit wat voordeliger is en of het niet verstandiger is om de voorruitschade zelf te betalen.

Footer3
Delen is enorm lief

Gastblog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Bericht reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.