Vitamines om je weerstand te versterken – een blog met 5 gerechten tips!

Vitamines  zijn essentieel voor je lichaam, maar je kunt ze niet zelf maken. Ze moeten dus via de voeding binnenkomen. Helaas zitten er in onze moderne voeding steeds minder vitamines dan vroeger, omdat de grond waarop groenten en fruit geteeld wordt steeds meer uitgeput is. Daarnaast vermindert het transport, de bewerking en het bewaren van voedsel de hoeveelheid vitamines die je binnenkrijgt.

Om optimaal te profiteren van de vitamines in je voeding, is het dus belangrijk om bewust te kiezen voor voedingsmiddelen die rijk zijn aan vitamines. Op deze manier versterk je niet alleen je weerstand, maar voorkom je ook allerlei andere gezondheidsproblemen.

monkey platter groente fruit gezond

Smoothies

Smoothies zitten boordevol vitamines en je kunt er eindeloos mee variëren. Kies bijvoorbeeld voor een smoothie met spinazie, banaan en kiwi of ga voor een variant met avocado, appel en sinaasappel. Of kies voor een tropische smoothiebowl met mango, ananas en banaan.

Smoothies zijn bovendien erg eenvoudig om te maken,  je hebt niet veel nodig: een blender, (verse of diepvries) fruit en/of groenten naar keuze en eventueel wat (amandel)melk, water of yoghurt.

groentesoep vol met vitamines

Groentesoep bomvol vitamines

Een stevige groentesoep. Dit gerecht is niet alleen erg lekker, maar ook supergezond. Rijk aan vitamine A en C, die beide goed zijn voor je weerstand. Daarnaast zitten er in groentesoep ook veel antioxidanten, die je lichaam helpen om schadelijke stoffen af te breken.

Wil je wat meer vulling in je soep? Voeg dan wat aardappel en kip toe. Deze ingrediënten zijn namelijk rijk aan ijzer, dat weer goed is voor de bloedcirculatie. Dit zorgt ervoor dat alle vitamines en mineralen die je binnenkrijgt goed door je lichaam worden opgenomen.

Variaties aan soep zijn er genoeg, en er zijn tal van combinaties  mogelijk. Ga bijvoorbeeld voor een broccoli kokossoep, Franse uiensoep of een verfrissende gazpacho. Soep is bovendien makkelijk te maken en je kunt er vaak nog wat van overhouden voor een volgende dag.

ingredienten recept vitamines

Rijstgerechten

Rijst is erg gezond en rijk aan koolhydraten, vitaminen en mineralen. Daarnaast is het een onmisbaar ingrediënt in vele gerechten. Denk bijvoorbeeld aan een Thaise curry met kip of een Italiaanse risotto met champignons. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden met rijstgerechten en ze zijn makkelijk te maken. Een aanrader dus als je op zoek bent naar vitamine- en mineraalrijke gerechten.

Fruitsalades voor extra vitamines

Als je op zoek bent naar een lekker en makkelijk te maken gerecht, is fruitsalade een aanrader. Kies bijvoorbeeld voor een salade met appel, kiwi en banaan. Of ga voor tropische variant met mango, ananas en kokosnoot. Wat je ook kiest, je fruitsalade zit altijd bomvol vitamines en mineralen.

Fruitsalades zijn niet alleen erg gezond, maar ook heel erg verfrissend. Je kunt ze bovendien gemakkelijk meenemen als lunch of snack on the go. Daarnaast is fruit ook een ideaal ingrediënt voor jouw breakfast bowl.

Vis met noodles en zeekraal vitamines

Visgerechten

Vis is een ware vitaminebom. Het bevat namelijk vitamine A, B1, B2, B6 en B12. Daarnaast zit vis ook vol met omega-3 vetzuren, die goed zijn voor je hart en je bloeddruk.

Er zijn tal van mogelijkheden met visgerechten. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een gebakken forel of een salade met gerookte zalm. Of ga voor een stevige vissoep of een Thaise curry met garnalen. Wat je ook kiest, je bent verzekerd van een vitamine- en mineralen rijk gerecht.

Supplementeer met extra vitamines

Als je niet genoeg vitamines binnenkrijgt via de voeding, kun je er ook voor kiezen om extra vitamines in te nemen. Multivitaminen zijn supplementen die een mix aan verschillende soorten essentiële vitamines bevatten. Er zijn allerlei soorten multivitaminen op de markt, een potje of doosje multivitaminen kost slechts enkele euro’s in de kruidvat folder, of Tervo gezondheidswinkel. Zo krijg je makkelijk je dagelijkse vitamine inname binnen, en zorg je voor een uitstekende weerstand.

Footer3
Delen is enorm lief

Gastblog

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.