Winterdepressie? Een blog met 5 anti winterdip tips

Voel jij je in de winter vaak wat down? Kom je moeilijk je bed uit en ben je wat negatiever? Dan heb je misschien last van een winterdepressie. Ik geef je tips om je te helpen.

Wat is een winterdepressie

In de winter worden de dagen korter en krijg je minder zonlicht. Dit heeft effect op je biologische klok. Daarnaast duren de dagen korter. In de avond (als het donker wordt) maakt je lichaam melatonine aan. Je kan je vast bedenken wat je lichaam doet als het langer donker is. Je voelt je moe en hangerig. Dit alles kan voor sommige mensen ervoor zorgen dat ze in een winterdepressie komen. Waarom ze het een winterdepressie noemen? Dat komt doordat er in de zomer niks aan de hand is.

winterdepressie
Photo by Vidar Nordli-Mathisen on Unsplash

Hoe ontdek je een winterdepressie?

Check of je deze punten van een winterdepressie herkent.

  • Je hebt meer behoefte aan slaap
  • overdag ben je erg moe
  • Het duurt vrij lang voordat je je wakker voelt
  • sneller boos of geprikkeld
  • slechte concentratie
  • sombere gedachte
  • geen zin om dingen te ondernemen
  • nergens meer van genieten
  • Toename in gewicht en eetlust
  • geen behoefte aan mensen om je heen
winterdip
Photo by jurien huggins on Unsplash

Wat kan je eraan doen?

Gelukkig kan je er ook iets tegen doen. Zo kan je lichttherapie volgen. Maar ook thuis kan je iets aan je winterdepressie doen:

  • Open je gordijnen en zorg ervoor dat er zoveel mogelijk licht je huis in komt.
  • Ga in de ochtend een wandeling buiten maken. ‘s Ochtends zit er het meeste “blauw” in de lucht. Dit blauwe licht remt de aanmaak van melatonine.
  • Gebruik multivitamine en eet gezond
  • Koop een speciale lamp voor lichttherapie
  • Zorg voor voldoende licht in huis wanneer het buiten donker wordt.
  • Ga naar het buitenland tijdens de winter (alleen haalbaar voor mensen die met pensioen zijn, en als reizen weer mag)
  • Sport regelmatig
  • Zorg voor structuur gedurende de dag
  • Douche met lauw water
  • Slik vitamine D
  • Zorg elke dag voor iets waarop je je kan verheugen
  • Wandel elke dag 30 minuten
  • Ga erop uit!

Speciale lamp voor daglicht

Een speciale lamp voor daglicht, ook wel lichttherapie genoemd wordt niet alleen gebruikt voor mensen met een winterdepressie. Veel mensen met ADHD hebben last van seizoensgebonden depressies en ook mensen in de zorg die veel wisselende diensten hebben kunnen baat hebben bij lichttherapie. Omschakelen en een bioritme gaan niet altijd samen en hormonen in een menselijk lichaam kunnen snel ontregeld raken in de wintermaanden.

Zo heeft Ellen met haar ADHD goede ervaringen met de lichttherapielamp in het verleden gehad toen ze weinig buiten kwam door haar kantoorbaan. Nu als leerkracht en moeder komt ze veel vaker buiten en heeft ze het niet nodig.

Ellen haar moeder werkt week op week af in de nachtdiensten en heeft in de wintermaanden ook veel aan de lamp als ze moet omschakelen.

winterdepressie
Photo by Kristina Tripkovic on Unsplash

Wat als je er niet uit komt?

Helpt dit allemaal niet en blijf je depressief? Dan raad ik je aan om naar je huisarts te gaan. Het is dan meer dan alleen een winterdepressie. De huisarts kan je doorsturen naar een psycholoog. Succes!

Footer1
Delen is enorm lief

Joyce

HI, Ik ben Joyce en moeder van twee schatten van kinderen. Mijn zoon is geboren in 2014 en mijn dochter hebben we in 2017 mogen verwelkomen. Onze zoon is hoogsensitief en heeft extreme faalangst. Dankzij hem ben ik nu een expert op dat gebied. Als juf op de basisschool maak ik van alles mee. Kleuter tot groep 8, ik heb ze allemaal gehad. Ik vind het heerlijk om naar mijn werk te gaan en verveel mij geen dag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.