10 tips voor ouders en kinderen in lockdown in coronatijd. Hoe hou je het vol?

Eerder schreven we al over de moeilijke uitdaging voor ouders en kinderen om op te voeden en op te groeien in deze coronatijd. Er is veel onzekerheid over het virus, de situatie in het onderwijs en de economie. Dit heeft ook uitwerking op kinderen. Zij maken zich, net als ouders, zorgen over de gevolgen van het coronavirus. Wat kun je als ouder doen? 10 tips in coronatijd om je kinderen te helpen, en jezelf!

coronatijd familie

Tip in coronatijd 1. Geef duidelijke uitleg over corona

Kijk bijvoorbeeld samen het nieuws en bespreek dit na met kinderen. Kinderen hoeven niet alle ins en outs te weten, maar het is handig om ze te betrekken bij de hoofdlijnen. Vertel ook wat je zelf lastig vindt, wees er open over dat dit ook voor volwassenen best wel een lastige tijd is. Er zijn goede sites met uitleg over corona voor kinderen, opgesteld door deskundigen.

Zo is er bijvoorbeeld van Kind en Zorg een website over corona met een filmpje van Freek Vonk.

Het Nederlands Jeugdinstituut verzameld heel veel informatie over kinderen, hulpverlening en allerlei ontwikkelingen. Zo ook een Vraag en Antwoord pagina speciaal voor kinderen.

Er is een folder te downloaden van uitgeverij Gottmer over wat kinderen moeten weten. Daarin wordt met behulp van tekeningen alles uitgelegd over corona.

Tip 2. Geef je kinderen individuele tijd en aandacht

Een gevolg van de lockdown is dat je heel veel tijd ‘op elkaars lip zit’. Irritaties lopen snel op. Zeker ook tussen broertjes en zusjes onderling. Op school hadden ze in ieder geval nog even vrijaf van elkaar. Probeer iedere dag een momentje te pakken met je kinderen apart. Even voor het slapen gaan kletsen, of een balletje overgooien in de tuin. Dit geeft hen het gevoel dat ze gezien worden en dat ze even zonder die broer of zus aandacht krijgen.

Met elkaar een boek lezen is één van de fijnste manieren om te ontspannen en aandacht te geven. Op Stoerleesvoer vind je vele tips en reviews per leeftijdscategorie.

Tip in coronatijd 3. Hou een vaste structuur aan in de dagen

In tijden van lockdown kan het fijn zijn om alles een beetje op zijn beloop te laten. Het geeft toch een beetje een weekendgevoel. Maar weekenden zijn alleen leuk na een volle werk/schoolweek. Het is toch belangrijk om op doordeweekse dagen een vaste structuur aan te houden. Er zijn veel voorbeelden te vinden van dagprogramma’s met ideeën om van uur tot uur te plannen wat je gaat doen. Dat blijkt in veel gezinnen best heel lastig om je daar ook aan te houden. Het wordt wel een heel strak militair regime. Maar op tijd uit bed, op vaste tijden eten en tijd nemen voor pauzes zijn wel handig om erin te houden. Maak met elkaar een plannetje hoe de dagen te besteden. Als kinderen input hebben bij afspraken en regels, zijn ze eerder geneigd zich er aan te houden.

Denk eens na over leuke spelletjes die je zou kunnen spelen of zoek speelgoed achter in de kast weer eens op. Vaak is er heel veel leuks in huis waar al lang niet naar is omgekeken. Kijk op de website van Mamascrapelle eens bij de speeltips tijdens lockdown!

Tip 4. Stel je verwachtingen bij en focus op wat er goed is gegaan

Een gevolg van van het feit dat er constant veel mensen thuis zijn: het is gewoon altijd een rommel. Naast drie hoofdmaaltijden ook 23 tussendoortjes betekent overal bekertjes, papiertjes en kruimels. Een peuter thuis kan er helemaal wat van. Je hoop op een opgeruimd huis mag je even laten varen. De tip om de kinderen te laten helpen met opruimen is niet echt van toepassing. Of een utopie.

Maar aan het eind van de dag is het goed om te kijken naar wat er allemaal wel is gelukt. Je kunt met kinderen bespreken wat ze goed vonden gaan, maar het is zeker ook helpend als je daar zelf even bij stilstaat.

En koffie, thee of wijn zijn altijd helpend aan het eind van de dag. In ieder geval ook een beetje aan jezelf denken. Wanneer het kan, even niks doen.

tips in coronatijd

Tip in coronatijd 5. Bouw een grote hut in huis. Of iets anders creatiefs out-of-the-box

Maak het huis donker, haal popcorn en creëer je eigen bioscoop. Houd een verkleedmiddag. Bak je eigen Heel-Holland-Bakt spektakelstuk. Of maak een quilty pleasure milkshake versierd met chocola, snoep en een donut. Kinderen zullen niet eerder zo onder de indruk zijn geweest van je kookkunsten. Zie voor inspiratie leuke recepten van Jumbo. Of koop een leuk kinderkookboek!

Ook leuk om in de kerstvakantie te ondernemen: digitale museabezoeken! Bijvoorbeeld van het Mauritshuis en het Rijksmuseum. Okee wel achter een scherm (zie volgende tip…) maar wel leerzaam.

Meer originele tips om binnen en buiten te doen vind je op de site van het Nederlands Jeugdinstituut. Een kleine greep: bouw je eigen kettingreactie, hou een filmmarathon of doe een stay-at-home nieuwjaarsduik! Brrr… Sleutelwoorden: doe eens gek en heb het leuk met elkaar!

Tip 6. Begrenzen van mediagebruik in coronatijd

Eén van de gevaren in coronatijd is dat er eerder wordt teruggegrepen naar schermen. Voor kinderen de ultieme ontspanning. Maar hoewel die ‘digitale oppas’ zo af en toe best goed uitkomt, weet je als ouder ook dat je later met de gebakken peren zit. Te veel achter een scherm zitten leidt over het algemeen tot nukkige en licht onvlambare kinderen. Voor allerlei praktische tips en informatie, lees Mijn Gamende Kind van de schrijvers Koen Schobbers en Deirde Enthoven. Eén van hun belangrijkste adviezen: zorg voor balans. Veel gamen is niet persé schadelijk als er maar tijd overblijft voor andere activiteiten. Oftewel de Spel Schijf van 5: Slaap, Studie, Sport, Sociaal en Spel.

Wanneer deze activiteiten met elkaar in balans zijn, verloopt de ontwikkeling van kinderen over het algemeen goed. Voor veel ouders is het één van de lastigste opvoedtaken. Het helpt om je er in te verdiepen; lees en praat erover met andere ouders. En zie het ook als een leerproces waar je als ouder en kind samen in optrekt. Zie ook onze eerdere blog over gamen met extra tips!

coronatijd familie

Tip in coronatijd 7. Bewegen en je gezondheid versterken

Eén van de meest simpele en doeltreffende ontspanningstechnieken: blijf bewegen. Wandel een rondje in je buurt, ga naar het strand of het bos (als het niet te druk is) of maak een fietstocht. Goed om je hoofd te legen, stramme spieren soepel te maken, aandacht te geven aan elkaar en te genieten van de natuur. Ook voor gamende kinderen is het advies: zorg dat ze minimaal 2 uur per dag blijven bewegen. Dit is van groot belang om de motorische ontwikkeling te stimuleren en eventuele schadelijke effecten van het gamen tegen te gaan.

tips in coronatijd

Hippocrates

Bewegen is het beste medicijn

Zoals ze in bijvoorbeeld Japan heel goed weten, de natuur versterkt je gezondheid. Een mooie benaming hiervoor is het bosbaden.
De review van bosbaden lees je hier.

Een mooi boek met een overzicht van de mooiste plekken in Nederland is Wandellust, geschreven door Cynthia Schultz.

Tip 8. Ontspanning en mindfulness

Ook een zeer doeltreffende manier om te ontspannen is het doen van mindfulness oefeningen. Als je stressgevoelens voelt opkomen, als je kortaf reageert, als je het gevoel hebt dat je er niet helemaal bij bent met je hoofd? Probeer eens een paar simpele ademhalingsoefeningen.

Een fijne app is de VGZ mindfulness app. Uitgebreide oefeningen en de mogelijkheid om je persoonlijke favorieten op te slaan. Okee, in de praktijk blijkt het natuurlijk heel lastig om dit dagelijks te doen. Dit vraagt echt een enorme discipline. Maar het is de moeite waard!

vgz oefening per dag

Een bodyscan is bijvoorbeeld een heerlijke manier om je lichaam te ontspannen van teen tot kruin. Bijzonder hoe allerlei pijntjes kunnen verdwijnen en je totaal relaxed eindigt, of in slaap valt. Misschien niet ieders ding maar als je ervoor openstaat, doen! Of misschien juist wel als je er niet voor openstaat!

Een review van een praktisch Mindfulness doeboek kun je vinden op de website van MamaScrapelle.

Tip in coronatijd 9. Gedeelde Smart is Halve Smart

Deze oerdegelijke Hollandse uitdrukking is gewoon een hele waardevolle les. Praat er vooral over; als je iets moeilijk vindt of je zorgen maakt. Wat vaker bellen met iemand om je hart te luchten. Wat een opluchting kan het zijn om te horen dat zussen, vrienden of bekenden tegen dezelfde dingen aanlopen.

Een steunende omgeving is heel helpend in deze moeilijke tijden. Het coronavirus blijft om zich heen grijpen en beïnvloedt vele levens. Qua gezondheid, maar ook praktisch en financieel. Voor veel ouders kan de stress en spanning enorm oplopen. Dit komt de sfeer in een gezin niet altijd ten goede. Er zijn zorgen over de gevolgen hiervan op kinderen. Zeker in de kwetsbare gezinnen, waarin niet altijd dat steunende netwerk aanwezig is. Belangrijk is het dan dat er instanties zijn die hulp kunnen bieden. Zoek contact met het wijkteam van de gemeente voor hulp en advies als dat nodig is. Voor je eigen gezin, of voor een gezin in je omgeving als je je zorgen maakt.

Tip 10. Relativeren

De huidige tijd toont ook nog een ander belangrijk aspect. Je gezondheid is het allerbelangrijkste. Overlijdens door corona, behandelingen die door corona uitgesteld moeten worden. Dit heeft een veel grotere impact dan thuiswerken en even niet naar feestjes kunnen of op vakantie gaan. Er zijn ergere zaken; zo simpel is het. Dat is dan een belangrijke gedachte om in je achterhoofd te houden.

En het is fijn om tips in coronatijd te krijgen, maar vrijwel niemand kan dat allemaal tegelijk toepassen. Geeft niks, hou vol en kijk wat lukt.

Lianne
Delen is enorm lief

Lianne

Ik ben Lianne, 40 jaar oud en moeder van drie hele lieve jongens. Opgeleid als orthopedagoog en geïnteresseerd in alles rondom opvoeding en ontwikkeling. Hoe kun je als ouder mindful te werk gaan, hoe zorg je voor jezelf en hoe hou je het een beetje leuk?

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.