Snel en simpel vegan, van plantaardige kaas tot chocoladetaartjes

In Snel en simpel vegan vind je 67 recepten met alleen plantaardige ingrediënten. Ieder recept heeft maar 2-6 ingrediënten en is makkelijk en snel te bereiden. Met dit boek kun je tussendoortjes, voorgerechten, soepen, maaltijdsalades, stoofpotjes, pasta, noedels, groentegerechten, desserts en gebak maken. Voor ieder wat wils dus.

Vegan lifestyle

Een vegan lifestyle is meer dan een manier van eten, het is een manier van leven waarbij je het gebruik van alle producten van dierlijke oorsprong afwijst. Dat betekent naast geen vlees en vis, bijvoorbeeld ook geen eieren, zuivel en honing in de keuken. Gelukkig hoef je niets in te leveren qua smaak of voedingswaarde van je eten. Je kan blijven koken zoals je doet en vervangers zoeken, zoals kip vervangen door ‘nep’ kipstukjes. Of koemelk door een van de vele soorten plantaardige melk. Je kan ook anders leren koken, met bijvoorbeeld tempeh, tofu en peulvruchten. Of bijzondere granen zoals boekweit en gierst. Of andere smaakmakers dan je gewenst bent zoals norivellen en edelgistvlokken.

Er zitten veel voordelen aan een plantaardig menu voor je gezondheid, los van dat het goed is voor het milieu en dierenwelzijn. Zo krijg je geen dierlijke hormonen meer binnen. Vaak eet je ook meer groentes, met al hun voordelen, zoals je bloedsuikerspiegel in balans houden. Wat plantaardig eten jou persoonlijk brengt, kan je zelf ontdekken. Dat kan natuurlijk ook door gewoon af en toe eens een dierlijk ingrediënt weg te laten of vervangen of wat vaker vegan te eten of snacken. En vergeet vooral niet goed te proeven en genieten van de smaak.

Van een eiwitrijke smoothie tot pad thai

Snel en simpel vegan laat zien hoe veelzijdig de vegan keuken is. Erg leuk dus om er af en toe iets uit te maken. Qua maaltijden kun je denken aan warme gerechten zoals linzenragout, curry’s, spaghetti vega-bolognese en couscous met boerenkool. Maar er staan ook veel koude maaltijden in zoals een boekweitsalade met perzik en diverse boeddhabowls. Er staan ook kleinere of bijgerechten in dit kookboek, zoals geroosterde aubergines. Qua tussendoortjes vind je gezonde en minder gezonde recepten zoals smoothies, boerenkoolchips en een brownie van zoete aardappel.

Per recept zijn de stappen helder uitgelegd. Ook vind je van alle losse ingrediënten een afbeelding. Handig, helemaal als je niet zo bekend bent met de vegan keuken. Er staan best wat niet gangbare ingrediënten in het boek, zoals gepelde boekweit, macadamianoten, vanillepasta, parelgerst, wilde rijst en gele mungbonen. Maar als je het liever houdt bij de bekende ingrediënten, staan er ook gewoon recepten in met meer gangbare ingrediënten. Denk aan allerlei verse kruiden, gangbare groentes en avocado, tomatenpuree, sojasaus, zilvervliesrijst, olijven en dadels. Noem het maar op!

Cashewnotenkaas met edelgistvlokken

In sommige recepten komt een eerder recept terug. Zo kun je de gemaakte cashewkaas gebruiken in de farrosalade met meerkleurige tomaatjes en venkel. Ik zelf heb als eerste de cashewkaas gemaakt. Ingrediënten daarvoor zijn cashewnoten, kokosolie, citroen, edelgistvlokken en zout. Ik heb het gemaakt zonder bieslook, maar een volgende keer voeg ik die misschien wel toe. De kaas is namelijk goed in de smaak gevallen. Het het bovendien echt super makkelijk om te maken.

Je kan er nog je eigen draai aan geven. Bijvoorbeeld: hoe fijner je de cashewnoten maakt, hoe gladder smeersel je krijgt. Ik houd wel van een kleine bite. Ik vind de cashewkaas wel iets te citroenerig en zou meer edelgistvlokken toevoegen (I love edelgistvlokken!). Ik at het op een broodje, maar op een cracker of rijstwafel zal het ook goed smaken. Beetje groentesoep of rauwkost erbij en je hebt een voedzame lunch. Ook is het een lekkere kaasvervanger voor op de borrelplank.

Snel en simpel vegan is… snel en simpel

Ik kan je het kookboek zeker aanraden. Hoe beter je bekend bent met de vegan keuken, hoe sneller en simpeler het wordt. Het boek biedt een variatie aan bekende recepten in plantaardige vorm en verassende recepten om je smaakpapillen en ogen te prikkelen. Voor kinderen staan er ook genoeg gangbare smaken in zoals een lekker eenvoudig soepje. Of ga samen met je kind een zoete traktatie maken zoals bananenijs of een bananencake voor samen bakplezier. Leuk voor in de vakantie.

Andere reviews van kookboekenserie Snel & Simpel

Specificaties Snel en simpel vegan

Recepten en fotografie: Jessica Oldfield | Uitgever: Librero | 144 pagina’s | 9789463594097 | Meer informatie bij je lokale boekhandel of Bol.com

Footer5
Delen is enorm lief

Mandy

Hoi, ik ben Mandy Verleijsdonk (1987). Ik woon in Tilburg met mijn chihuahua Josje. Ik heb een bachelordiploma Psychologie & Gezondheid en werk als Medewerker Herstel bij FAMEUS. Daarnaast spreek en blog ik over mijn leven met autisme. Ik leef veganistisch.

Share

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.