Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors De kunst van de liefde

Al een paar dagen zoek ik naar woorden om de voorstelling van Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors uit te leggen en als ik eerlijk ben weet ik niet of ik ze nu heb gevonden. Het theaterstuk gaat over relaties, maar uiteindelijk gaat bijna ieder toneelstuk over relaties en over hoe mensen zich tot elkaar verhouden. Zoals één van de spelers opmerkt: we kunnen het wel alleen, maar samen is zoveel leuker.

Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors

Goed, om een beeld te schetsen: Adelheid Roosen, Titus Muizelaar, George Groot en Lineke Rijxman spelen tot en met mei de Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors. De voorstelling wordt gespeeld tussen het publiek en duurt ongeveer een uur. Het begint overigens wel vrij rustig met wat interactie tussen spelers en publiek dat tot doel heeft om je te laten nadenken over jezelf en de nabijheid van andere mensen. Als de voorstelling ‘echt’ is begonnen springen de spelers dartel heen en weer tussen het publiek op vrolijke klassieke muziek. Er zitten stukjes in de voorstelling die suggereren dat er autobiografische elementen in het stuk zitten. De overgangen en de mix tussen de verschillende dialogen volgen elkaar in zo een rap tempo op dat je tijdens de voorstelling niet veel tijd hebt om erbij stil te staan.

Relatie

Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors

Adelheid Roosen en Titus Muizelaar hebben buiten het toneel al jaren een relatie met elkaar. In de gesprekken, ruzies en discussies die worden opgevoerd zien we ongetwijfeld daar stukjes van terug, maar zonder dat het al te privé wordt. Het is wel bij vlagen grappig, soms pijnlijk en ook wel herkenbaar. In de voorstelling is een deel van het verhaal dat voordat Muizelaar een relatie kreeg met Roosen, hij eerst een relatie had met Lineke Rijxman. Ik weet niet of dat echt zo is, maar het verhaal in het stuk is dat Rijxman de relatie heeft verbroken en dat zij dus ‘de wond’ van Muizelaar is. Daarmee wordt ook gesuggereerd, mijns inziens, dat Roosen het gevoel heeft het tegen die andere vrouw te moeten opnemen. Zeker als uitkomt dat Rijxman en Muizelaar met elkaar op kerstvakantie gaan als Muizelaar al vier maanden in een relatie met Roosen zit. Roosen weet ervan, geeft schoorvoetend toe, uit liefde voor Muizelaar omdat ze denkt dat de twee ‘nog wat uit te minnen hebben’. Het gevolg is dat Rijxman en Roosen zich ook moeten gaan verhouden tot elkaar. Dat wringt.  

Kalm

Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors

Waar blijft George Groot dan? Hij heeft immers gezegd dat hij ‘wel een hoofdrol wilde’. George Groot is erbij geroepen door Adelheid Roosen omdat zij zijn woorden nodig had om de voorstelling Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors te maken. Hij blijft rustig. Ook tijdens de fictionele stukjes die een ongelukkige relatie tussen een man en een vrouw laten zien. Zelfs als hij door zijn vrouw op een pijnlijk prachtige manier wordt dood gewenst blijft hij kalm.  Hij blijft ook rustig als er een ‘zoenles’ (dat lees je goed) nagespeeld wordt. Muizelaar blijft eveneens kalm. Al is het alleen al omdat hij in het stuk speelt dat hij de woorden juist níét heeft om zijn gevoelens te omschrijven.

Vragen

Er wordt het publiek vragen gesteld in Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors. Een greep. Hoe verdrietig is het dat in een relatie niet alles wordt gezegd? Wanneer sta ik intimiteit toe? En welke intimiteit sta ik toe? En met wie? Is het erg dat je moeder nooit tegen je heeft gezegd dat ze van je houdt? En wat betekent dat voor hoe je zelf over je gevoelens praat? Hoe ben je een goede vader? Wil je kinderen? Doet het pijn als je ze niet hebt? Vragen, vragen vragen. Ga er niet vanuit dat je ze kunt beantwoorden, maar ben blij dat ze zijn gesteld.

Trailer:

https://www.youtube.com/watch?v=K_spnq5-MVY

Wie wat waar wanneer

Titel: Rijsen&Rooxman, DeDikkeMuiz&Sjors

Makers en spelers: Adelheid Roosen, Lineke Rijxman, Titus Muizelaar en George Groot

Productiehuis: Mugmetdegoudentand / Adelheid+Zina

Regie: Luk Perceval

Prijs kaartje E19,-

Te zien tot 13 april in theater Bellevue (Amsterdam), daarna te zien door het hele land.

18 t/m 20 april – Stadsschouwburg Utrecht
8 t/m 12 mei – Theater Bellevue, Amsterdam
16 t/m 18 mei – Toneelschuur, Haarlem
21 t/m 23 mei – Het Nationale Theater, Den Haag
29 t/m 31 mei – Verkadefabriek, Den Bosch
2 juni – Theater Rotterdam

disclaimer
Facebook Comments

Tanja

Mijn naam is Tanja en ik ben het levende bewijs dat historici niet stoffig zijn. Ik houd van lezen, koken en theater en daar geniet ik het liefst van met mijn man en twee dochters van vijf en zeven jaar.