Positief communiceren kun je leren

Taal leren

Kinderen zijn de eerste jaren van hun leven druk bezig met taal leren. Van geluiden naar simpele woorden als poes koe, naar papa mama, naar twee woord zinnen en hele zinnen. Moeilijke woorden en synoniemen van woorden. Naar vervoegingen en tijdsvormen. Ze slaan van alles op en zelf merk ik de laatste tijd dat “alles wat ik zeg kan en mag tegen mij gebruikt worden.”

Zo leer ik dat ik stopwoordjes heb. “Toch, He, Lieve schat” zijn woorden die onze dochter ook erg veel aan het gebruiken is. Maar soms komt er ook een grappig zinnetje uit als:

Line niet opgeven hè. Eerst mondje leegeten mama. Goed zo mama! Even wachten bijna klaar mama.

Positief

positief communiceren

Het meeste wat ik hoor zijn gelukkig allemaal positieve uitspraken. Wat voor mij een compliment is omdat ze daarmee aantoont dat ik op een positieve manier probeer op te voeden en haar dingen wil leren.

Onze dochter had al op jonge leeftijd een zeer grote woordenschat. Regelmatig kregen wij de vraag of ze soms zo klein was voor haar leeftijd omdat mensen het niet konden matchen met haar taalgebruik. Doordat ik als thuisblijfmama aan het werk ben had ik al snel aan een gebaar/ gezichtsuitdrukking of kreetje genoeg om haar te begrijpen. Daarbij had ze al snel door hoe ze kon verwoorden dat ze blij, bang, boos, verdrietig was. Compleet met mimiek. Erg handig!

Veel kinderen kunnen rond hun 2de verjaardag pas een paar woorden uitspreken en dan nog niet duidelijk, laat staan dat ze hun emoties kunnen verwoorden. Als gastouder werk ik dagelijks met jonge kinderen die de taal nog aan het leren zijn. Ook hebben de kindjes te maken met onderlinge rivaliteit, speelgoed afpakken, aandacht van mij willen, als eerste eten en/of drinken krijgen. Daarbij hebben ze de uitdaging dat ze de woorden nog niet kennen en zich nog niet goed kunnen uiten.

Hoe praat je met en tegen kinderen?

Ik wil niet een opvoeder zijn die constant “nee dit mag niet, niet doen, pas op dat..” zegt. Positief communiceren vind ik erg belangrijk.  Via een vraagouder van mij, die kindertherapeut is, kwam ik in aanraking met de site How2talk2kids.

Zij hebben een methode waarbij je leert om op een positieve manier je kinderen op te voeden. Je leert praten met en luisteren naar kinderen. Waarbij je leert om je kind te begrijpen en je kind jouw ook leert begrijpen. Je leert beschrijven wat je ziet in plaats van te veroordelen. Dit alles op een positieve manier zonder de woorden “nee” en “niet”.

Wat voorbeelden:

Niet op de bank staan! Vaak compleet met een toon van ergernis omdat je het voor de 10de keer zegt.

Verander dit in: “ <naam kind> een bank is om te zitten.” Zonder toon in je stem, als feit melden.

“Mama ik wil chips eten” “nee je mag geen chips ga die appel maar eten.” “Nee ik wil chips mama.” “Ik heb nee gezegd. Je krijgt geen chips je mag nu een appel. Klaar”

Verander dit in: Ik snap dat je nu een chipje wilt eten. Ik zou ook wel elke dag chipjes willen eten. We eten alleen chips in het weekend. Je mag nu kiezen uit een appel of rozijntjes. Dat vind je allebei lekker. Jij mag kiezen een appel of rozijntjes.

Leg dit op een rustige toon uit. Geef je kind een keus uit twee dingen waar je allebei achter staat, maar toon ook begrip voor het kind.

Bijtende peuters

Twee kinderen willen tegelijk met dezelfde pop spelen. B was al even aan het spelen met de pop en A wil er nu ook mee spelen en probeert deze af te pakken. A bijt daarbij B om duidelijk te maken dat ze boos is. Samen hebben ze ondertussen de pop stevig vast en geen van beide is van plan om de pop op te geven.

Je bent al gauw geneigd om te reageren met: “Nee dat mag niet. A je mag niet bijten!! (soms zet je het kind zelfs even op een strafhoek) Laat allebei maar los dan leg ik de pop wel weg als jullie er niet samen mee kunnen spelen. A ga jij maar in die hoek en B jij in die hoek spelen. En nu lief zijn!”

Hierbij straf je beide kinderen, ook het kind waarvan de pop werd afgepakt. Het kind wat gebeten is wordt genegeerd en het kind wat beet heeft aandacht gekregen.

Verander het eens in: “B gaat het lieverd? A vindt het nog moeilijk om te zeggen dat zij het niet leuk vindt. A, B was al even met de pop aan het spelen. A het is even wachten tot B klaar is met de pop en dan kan jij er mee spelen. Even wachten op je beurt dus. Kom je mij voortaan vertellen dat je ook graag met de pop wilt spelen? Dan kunnen we samen aan B vragen wanneer ze er klaar mee is en wanneer het jouw beurt is.”

Ik probeer zoveel mogelijk allebei de kinderen aandacht te geven, voorbeelden te geven hoe ze zelf iets kunnen vragen, hun gevoelens te verwoorden. Je kunt bijvoorbeeld nog zeggen dat je weet hoe moeilijk wachten is. En zoveel mogelijk de woorden “nee niet doen” te vermijden.

Samen delen samen spelen

Kijk goed naar de leeftijd van de kinderen. Heb ik nog meer poppen in huis dat ik A een andere pop kan geven? Stimuleer ik het samen delen samen spelen, of op de beurt wachten? In dit geval is het 1 pop. Dan probeer ik de nadruk te leggen op de beurt wachten. Soms gaat het om bijvoorbeeld iets als blokken en dan probeer ik samen delen samen spelen te stimuleren. Immers zijn er dan meerdere dingen die ze vast kunnen houden en valt er ook makkelijker samen mee te spelen.

Je kunt via de site van how2talk2kids twee boeken bestellen waar heel veel praktijkvoorbeelden in staan. Ik raad ze elke opvoeder aan om ze te lezen en zo samen met je kind positief leert communiceren.

Hoe communiceren jullie met je kind? Zeg je veel “nee” en “niet”? Leg je veel uit of hou je het kort en bondig?

 

 

Facebook Comments

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben behoorlijk creatief en dol op prentenboeken en op stap gaan met mijn man en 6 jarige dochter!