Leed op de snelweg

Het is vakantietijd. Met een vader in Noord Holland en schoonouders die tijdelijk 2 huizen hebben in Twente en Drenthe maken we de nodige kilometers. Zelf ben ik DOL maar dan ook echt DOL op autorijden. Zet mij hele stukken achter het stuur en ik ben het gelukkigste meisje op aarde. Van lezen en schrijven en spelletjes op mijn mobiel doen word ik wagenziek en naar buiten staren vind ik helaas toch al gauw saai als ik er niet wat ‘bij’ kan doen. Manlief kan altijd wel werken achter zijn laptop of slaapt even bij. Dus hij vindt het geen probleem als ik achter het stuur van zijn auto kruip.

Helaas is autorijden in Nederland niet zo leuk. Na al een paar flinke ritten achter de rug te hebben deze weken wil ik dan ook maar eens op mijn blog mijn hart luchten over mijn leed op de snelweg.

Leed op de snelweg

 Natuurlijk is echt leed op de snelweg de auto’s die met pech langs de kant staan. Een verhitte motor of kapot gereden banden. Het kan zo maar allemaal. Op Autodoc vindt u veel banden handig om te weten als je ook een keer met pech langs de weg hebt gestaan en je reserveband hebt gebruikt. 

Helemaal pech is er als er grote files ontstaan door grote ongelukken of wegwerkzaamheden. Ik raad je altijd aan om even op de site van AnaarBeter te kijken voor je op weg gaat voor een lange autorit. Dat voorkomt het nodig leed op de snelweg als je goed voorbereidt op pad gaat. 

Hoewel file’s en autopech vervelend zijn, zijn dat niet de dingen waar ik mij aan irriteer onderweg. Dat zijn namelijk andere dingen zoals:

1: Steeds veranderde toegestane snelheid:

Dan mag je 80, dan mag je 100, dan mag je 120 dan mag je 130 dan mag je na 19:00 harder dan 100. Het is altijd weer wat anders en op sommige trajecten verandert het wel 6 keer.

Op de hectometerpaaltjes staat soms wel en soms niet hoe hard je er mag rijden. Ook niet iets om op te bouwen dus de halve rit staar ik naar de berm om te kijken hoe hard ik nu weer mag rijden.

Laat het ons gewoon net als in Frankrijk zijn. Altijd 130, als het druk is rijden we vanzelf wel langzamer. En bij regen/slecht weer 110. Dat scheelt heel wat remgedrag en daarmee ook filevorming. Volgens mij!

2: Mobiele flitsers op de snelweg:

Trajectcontrole waar de snelweg vlakbij woonwijken is in verband met de luchtvervuiling.. ok prima kan ik me nog een beetje indenken. Maar al die losse flitsers om de staatskas te kunnen vullen daar kan ik echt gek van worden. Standaard staat de telefoon op Flitsmeister, tip! Als ik dan weet dat er een flitser aankomt kijk ik nauwkeurig naar de hectometerpaaltjes en de berm om te kijken of ik ze al zie staan. Even remmen en daarna weer terug naar (vaak de 130) mijn gewone snelheid.

Heel veel mensen zien de flitser op het laatste moment staan en springen vol op de rem, wat weer file’s en ongelukken zijn. Zou daar al eens onderzoek naar zijn gedaan?

3: Linksrijders en middelste rijbaan rijders:

Vaak zijn dat oude mensen die nooit in hun spiegels kijken om te zien of er sneller verkeer achter hun aankomt, of ze rijden wel lekker in het midden van de snelweg als ze dan gaan slingeren van de moeheid liggen ze niet gelijk ondersteboven in de berm.

Soms zijn het ook jonge ‘stoere’ lui die schijt hebben aan hun mede weggebruikers.

Rechts inhalen is verboden dus vaak blijf ik er braaf achter hangen en geef, wat volgens mij ook niet echt mag, wat lichtsignalen in de hoop dat ze weer ‘wakker en alert’ worden.

4: Motorrijders zonder beschermende kleding met kind!

Vandaag weer gezien en ik kan daar zoooo kwaad om worden. Motorrijders die een kind achterop hebben zonder beschermende kleding. Alleen een helm op. Daar zouden ze van mij nou echt dikke bekeuringen voor uit mogen schrijven. Het kind hoeft maar te vallen en kan het niet meer navertellen of leeft de rest van zijn/haar leven met littekens/ niet functionerende lichaamsdelen. Stoer hè met je kind achterop rondrijden, maar de motorrijder zou echt beter moeten weten. Dat ze zelf geen beschermende kleding dragen, dat is hun probleem. Maar zo’n kind heeft dat verantwoordelijkheidsgevoel nog niet en weet niet beter. RRHHH

5: Gesloten rijbanen:

Moet dat nou echt? Zijn er allemaal spitsstroken gemaakt die 9 van de 10 keer dichtzitten. Alleen bij hele zware spits gaan ze open. Een drukke zaterdagochtend? Nou we laten hem lekker dicht, en als er echt een file is dan gooien we hem misschien open. Waarom? Waarom zijn al die kilometers asfalt gemaakt om vervolgens bijna nooit gebruikt te worden. Eerst rijd je maandenlang file omdat ze met de weg bezig zijn, en daarna rijd je in de file omdat ze de strook nog niet open hebben gezet. Ben ik dan echt zo blond? 

 Wat zijn jouw irritaties op de snelweg?

leed op de snelweg
Facebook Comments

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben behoorlijk creatief en dol op prentenboeken en op stap gaan met mijn man en 6 jarige dochter!