Je huisstijl ontwerpen of aanpassen

Bij het opstarten van je bedrijf of organisatie moet je bewust voor een bepaalde huisstijl kiezen die je gebruikt op onder andere briefpapier, offertes en facturen. Maar ook met bijvoorbeeld het logo op de website en bedrijfskleding kun je laten zien waar je voor staat. Je huisstijl is dus eigenlijk de uitstraling van je bedrijf naar de omgeving. Maar hoe gaat dat dan in zijn werk, zo’n huisstijl ontwikkelen?

Waarom een huisstijl?

Een huisstijl is eigenlijk de identiteit van je bedrijf of organisatie, oftewel de manier waarop jouw onderneming gepresenteerd wordt en hoe er gecommuniceerd wordt naar buiten toe. Als de identiteit van het bedrijf niet klopt bij de doelstelling, dan kan dit heel verkeerd overkomen naar de doelgroep, (potentiële) klanten. En hoe klanten het bedrijf of organisatie zien, draagt bij aan het succes; de klant moet zich in de identiteit kunnen herkennen, daarom moet je een huisstijl ontwikkelen die daarbij aansluit.

De vele soorten huisstijlen

Bij een huisstijl ontwikkelen kun je denken aan het kiezen van een naam, kleur, lettertype, logo, fotografiestijl en vormentaal als opmaak, vlakken, curves. En er zijn heel veel mogelijkheden en keuzes in te bedenken. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om op te vallen door creatief te zijn in spelen met vermengingen van hoofd- en kleine letters. En bedenk ook waar je het op wilt hebben. Heb je echt briefpapier nodig en waar wil je die vlag ophangen? Je kunt ook een boekenlegger laten drukken om jezelf onder de aandacht te brengen bij de doelgroep of de klant.

Zoek een ontwerper

Als je weet wat je wilt hebben, kun je op zoek gaan naar een ontwerper. Nodig een aantal bureaus uit waarvan de stijl je aanspreekt. Bedenk daarbij dat, voordat deze aan het ontwerpproces kan beginnen, hij of zij goed ingelicht moet worden over wat je wensen zijn. Wat is de doelstelling en de doelgroep van je bedrijf? Wat zijn de verwachtingen? Zijn er technische specificaties waar men rekening mee moet houden? Welk materiaal is er beschikbaar? Wanneer wil je dat het af is en met welk budget kan de ontwerper de huisstijl ontwikkelen?

De eerste indruk

Als je eenmaal de huisstijl hebt uit laten werken en in gebruik hebt genomen, zorg dan voor een goede eerste indruk. Vertegenwoordig jouw bedrijf zo goed mogelijk door representatief te zijn en je afspraken na te komen en gedraag je in het verkeer met je bedrijfsauto met daarop je prachtig nieuwe logo. Een huisstijl ontwikkelen is één ding, maar als de eerste indruk door jouw (werk)gedrag wordt verpest, heb je voor niks al deze moeite genomen!

Huisstijl aanpassen

Om de paar jaar kun je het bedrijf kritisch bekijken om te beoordelen of je huisstijl ontwikkelen opnieuw nodig is. Dat kan zijn omdat het hartstikke goed gaat met de onderneming, juist zelfs om  het ook goed te laten blíjven gaan, want je laat ermee zien dat je zelf ook meegroeit met de omgeving. Een aanpassing aan je logo hoef je dus niet alleen te doen wanneer je toch al bumperklevend door het rode licht je klant (die in de auto voor je bleek te zitten) kwijt raakt 😉

huisstijl ontwikkelen

Tips bij aanpassen van de huisstijl

Let op dat je de huisstijl niet te vaak aanpast. Het aanpassen binnen zo’n 5 jaar heeft een negatieve invloed op de identiteit van het bedrijf op de lange termijn, omdat de herkenbaarheid van de diensten afneemt omdat de doelgroep/de klant weer moet wennen aan de gewijzigde huisstijl. Wat kan helpen bij je huisstijl ontwikkelen is om je doelgroep mee te laten denken. Zoals bij het logo van het kwartaalblad van de KNVvL is gedaan: men plaatste een oproep om een ontwerp voor een nieuw logo in te zenden.

Facebook Comments

Delicia

Ik ben Delicia, moeder van een vrolijk en sociaal jongetje van 2 jaar. Hij houdt van lezen en ik van schrijven en dat kunnen we mooi combineren bij Mama Scrapelle, waar ik met veel plezier gastblogger ben.
Delicia