Conserveren van groente en fruit. Informatie en tips over fermenteren.

Conserveren van groente en fruit? Dat kan op verschillende manieren. Fermentatie is er eén van. Denk hierbij aan zuurkool, kimchi of (zoute) citroen. Maar, ook aan bier, yoghurt of brood. Zou je dat graag willen doen, maar weet je niet hoe? Of heb je het weleens gedaan, maar lukt het niet. Vaak zeg ik, het is eigenlijk heel simpel. Maar ja, dat is het meestal als je weet hoe het moet. Wil je (nog) een keer leren fermenteren? Lees dan deze blog met tips.

hoofdfoto

Fermenteren

Wat is Fermenteren? Fermentatie is een verzamelbegrip voor verschillende processen waarbij micro-organismen worden gebruikt voor het conserveren van levensmiddelen, zoals groente en fruit. Door bacteriën, schimmels en gisten ontstaan er zuren, alcohol en gassen die zorgen voor houdbaarheid. Tegelijkertijd wordt ook gezorgd voor een wijziging in bijvoorbeeld smaak, geur en kleur. Het is dus niet hetzelfde als inmaken. Bij inmaken voeg je zuur, suiker of alcohol toe en worden de bacteriën, schimmels en gisten juist gedood.

Alleen groente en fruit?

Is het conserveren van groente en fruit alleen iets voor de winter? Bij fermenteren dacht ik altijd aan zuurkool (eigenlijk heel simpel het toevoegen van zout aan witte kool) en dus een bezigheid voor de winter. Maar, fermenteren kan je ook met fruit doen én ook kaas, brood en yoghurt maken valt onder fermenteren. Het maken van brood via een starter is hier een voorbeeld van. En laten we bier niet vergeten. Dat is ook een proces van gisting en dus fermentatie. Tot slot ook ketchup en augurken zijn geconserveerde groente.

Tips en trucs

Waar kan je mee beginnen?

Laat je niet uit het veld slaan als het de eerste keer niet lukt om groente of fruit te conserveren. Begin met zuurkool of yoghurt. Dat is het meest simpele om te maken. Yoghurt duurt wel erg lang, want dat moet dan 5 á 6 uur in de oven op 40 graden. Maar, simpeler kan het niet. Verhit een liter melk tot net boven de 40 graden en roer 2 eetlepels yoghurt erdoor. Daarna in potjes in de oven. Eventueel kan je ook een speciale yoghurtmaker kopen. Zuurkool vraagt in feite alleen om water en zout. Begin niet meteen met kimchi. Dat is mij overigens ook nog niet goed gelukt.

Hoe voorkom je dat het mis gaat?

Wat kan je doen om zoveel mogelijk te voorkomen dat het mis gaat bij het conserveren van groente en fruit. Goed steriliseren. Zeker 10 á 15 minuten de pot uitkoken. En zorg dat je goede potten hebt die je af kan sluiten, maar ook een beetje open kan zetten. Plus het vraagt wel netjes werken. Zorg dat je handen schoon zijn, dat je schone theedoeken gebruikt, goed afgesloten potten, voldoende vloeistof (zodat het product onder staat).

Wat doe je als het mis gaat?

Ondanks goede (voor)bereidingen kan het mis gaan. Toch valt daar vaak wel wat aan te doen. Als je een schimmel op je product hebt bijvoorbeeld kan je die eraf scheppen. De pot weer goed steriliseren en het product weer terug doen (wel met voldoende vloeistof uiteraard). En bij een starter voor kan je gewoon weer water en meel toevoegen. Vaak werkt dat wel. En lukt het uiteindelijk toch om je groente en fruit goed te conserveren.

schimmel
Met deze schimmel kan je het toch nog in orde maken

Tot slot

En mocht je toch meer willen weten over fermenteren, volg dan een (digitale) cursus fermenteren, bijvoorbeeld bij Leren Fermenteren. De cursus bestaat uit liefst 30+ korte video’s vol informatie, recepten, tips en tricks. Op de website kan je ook een e-boek over fermenteren bestellen. Op dit moment overigens cursus en handboek mét korting.

Footer3
Elles
Delen is enorm lief

Elles

Ik ben Elles, 50 jaar, moeder van een 9-jarige dochter en een 14-jarige zoon. Ik blog regelmatig op Mamascrapelle en StoerLeesVoer. Ik hou namelijk van koken, mooie prentenboeken en literatuur. In mijn werk richt ik mij op een verbetering van de samenleving.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Post comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.