Computational Thinking met Smart Life

Afgelopen dinsdag mocht ik voor Ellen op pad. In feite werd ik zo haar eerste gastblogger zelfs! Zij kreeg namelijk wel een heel toepasselijke persuitnodiging over het lesprogramma ‘Smart Life’. Deze leert kinderen om te begrijpen waarom en hoe je kunt programmeren en wat je ermee kunt.

Smart Life

Stichting CodeUur, Q42 en Blink introduceren, met behulp van het SIDN fonds, het eerste programmeerlesmateriaal Computational Thinking voor Nederlandse basisscholen. Met Smart Life leren ze om hun eigen leefomgeving zo leuk mogelijk te maken door er een beetje magie aan toe te voegen door hun omgeving ‘smart’ te maken. Zo ontdekken ze bijvoorbeeld hoe je de radio kunt laten aangaan als de kat door het kattenluikje naar buiten gaat. Het lesprogramma wordt gratis aangeboden aan alle basisscholen van Nederland.

Zijne Koninklijke Hoogheid Prins Constantijn heeft het lesprogramma ‘Smart Life’ afgelopen dinsdag geïntroduceerd door met groep 8 van de Haagse basisschool HSV het digibord van juf Elske te hacken.

Prins Constantijn en Master Lucas

Het lesprogramma Smart Life

Met het lesprogramma ‘Smart Life’ gaan de kinderen aan de slag met een opdracht vanuit een bestaande organisatie. Door een echte vraag van een organisatie worden leerlingen gemotiveerd en zien ze hoe de vakgebieden in de ‘echte wereld’ relevant zijn. Bij dit projectthema ‘Smart Life’ doen leerkrachten gedurende vijf lessen een programmeerproject met de klas. Zo ontdekken kinderen de basisprincipes van het programmeren en gaan ze zelf aan de slag.

Zij maken in de eerste les kennis met ‘Smart Life’ en wat het is. Hoe kan hun leven slimmer worden met behulp van technologie, computers en programmeren? In les twee wordt er al geprogrammeerd en bij les drie worden kinderen uitgedaagd het digibord te hacken.

smart life

Dit laatste is overigens alleen mogelijk als de leerkracht zelf hiervoor een eenvoudige modificatie aan het bord heeft gedaan. In les vier en vijf ontwikkelen kinderen met hun klasgenoten een ontwerp en sturen dat naar een vakjury. Het beste en meest creatieve idee wint een excursie naar Q42, waar kinderen workshops krijgen over smart life.

Ook voor leerkrachten met beperkte digitale kennis

De lessen ‘Smart Life’ vallen onder het vak wereldoriëntatie. De lessen zijn te vinden op de websites van CodeUur en Blink, en zijn zonder voorkennis van programmeren vrij te gebruiken door alle leerkrachten vanaf groep 5 van de basisschool. De voorbereiding voor de lessen ‘Smart Life’ bedraagt voor een leerkracht, net als andere lessen, circa vijf à tien minuten. Meer informatie is te vinden op: https://wereld.blink.nl. Geen excuus dus voor leraren om dit niet aan te bieden 😉

smart life

Waarom vinden wij dit interessant?

computerkamp

Als klein jongetje kreeg ik al computerles. Er werden speciale kampen georganiseerd waar je kon leren hoe een computer werkt. Met de nullen en enen. Ik was 7 jaar en mijn moeder moest zelfs ontheffing aanvragen dat ik mee mocht op dit computerkamp. Ik was te jong, maar omdat ik al zoveel met de computer deed mocht ik mee.

vierhouten

Ik twijfel zelfs of ik niet 2 keer in Vierhouten ben geweest.

Nu ruim 25 jaar later had ik wel verwacht dat de basisscholen verder zouden zijn met het leren van computertalen. Tegenwoordig kun je niet meer zonder de pc en de techniek moet doorontwikkelen. Kinderen zijn daarin onze toekomst en hun leergierige hersens kunnen nu veel aan. Onze dochter gaat volgend jaar ook naar de basisschool en ik vind het interessant om te weten hoever ze dan zijn met deze lesuren. Met een ICT’er als vader die voornamelijk in Linux programmeert en een moeder die ook veel verstand heeft van computers en programmeertaal SQL is het niet onwaarschijnlijk dat als onze dochter daar interesse in heeft zij van huis uit al wat meekrijgt.

Daarbij ben ik momenteel druk met de wet bescherming persoonsgegevens en datalekken en vind ik het belangrijk dat kinderen al jong leren dat je op een leuke magische manier kunt ‘hacken’ maar dat het niet leuk is om onschuldige mensen de dupe van nare virussen en enorme hacks te laten zijn.

Hier in Delft woont een jongen, Puck Meerburg,  een Whizzkid die op hoog niveau computers programmeert.

Ik denk dat meer jongeren gestimuleerd kunnen worden om al jong hiermee aan de slag te gaan!

Over Stichting CodeUur

Stichting CodeUur verzorgt momenteel programmeerlessen voor kinderen in groep 7 en 8 van de basisschool. De leerkracht kan hier zelf aan deelnemen, zodat hij of zij ziet hoe eenvoudig programmeren is. 16.000 leerlingen hebben in Nederland een CodeUur gevolgd. Door te programmeren, leren kinderen creatief en logisch denken. Stichting CodeUur wil een complete leerlijn Computational Thinking introduceren voor alle groepen van de basisschool. Wij vinden dit een goed teken en hopen dat onze dochter dan ook snel hier de vruchten van zal plukken over een paar jaar!

smart life

Over Blink

Blink maakt vernieuwende, digitale lesmethodes voor het basis- en voortgezet onderwijs, waarbij het bereiken van de leerling het uitgangspunt is. De lesmethodes zijn erop gericht om leerlingen te prikkelen, nieuwsgierig te maken en vooral veel zelf te laten ervaren en te laten ontdekken. Blink Wereld is het totaalpakket voor aardrijkskunde, geschiedenis, en natuur en techniek voor groep 3 t/m 8. Blink moedigt andere basisscholen aan ook met het lesprogramma aan de slag te gaan. Jaarlijks ontwikkelt Blink Wereld een nieuw en actueel projectthema waarin de vakken geïntegreerd aan bod komen.

Over Q42

Met 63 mensen worden in Amsterdam, Den Haag en Mountain View apps, websites, connected devices en games ontwikkeld. Q42 is een technisch innovatief internetbureau. Het doel van Q42 is ieder kind in Nederland te leren programmeren. Dit omdat computers een steeds groeter rol spelen in het leven en de banen van de toekomst. Programmeren kun je leren! En het is nog leuk ook!

Over SIDN fonds

SIDN fonds staat voor een sterk internet voor iedereen. Het fonds investeert in (internet)projecten met maatschappelijke meerwaarde, die bijdragen aan een sterker internet, empowerment van de gebruiker, of internet op een vernieuwende manier inzetten. SIDN fonds onderschrijft de ambitie van Stichting CodeUur en is een samenwerkingsverband met CodeUur aangegaan om aan deze ambitie bij te dragen, en samenwerking tussen relevante partijen op dit vlak te stimuleren.

Wat vind jij ervan dat kinderen computertalen gaan leren met Smart Life?

Facebook Comments

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben behoorlijk creatief en dol op prentenboeken en op stap gaan met mijn man en 6 jarige dochter!