Hoe bevalt de accu voor de elektrische fiets?

Een tijdje geleden kon je al lezen dat ik een elektrische fiets heb gekocht om naar mijn nieuwe werk te gaan. Iets wat ik voor de zomervakantie al een paar keer deed. Inmiddels gebruik ik de fiets niet 1 keer per week maar 3 dagen per week. Hoe bevalt de accu voor de elektrische fiets nu?

Mogelijkheden accu voor de elektrische fiets

Toen ik mijn fiets kocht, kon ik kiezen tussen 3 soorten accu’s voor de elektrische fiets.

Accu 1: 340Wh accu (45-60km)

Accu 2: 450Wh accu (50-80km)

Accu 3: 750Wh accu (110-130km)

De eerste accu zat bij de prijs inbegrepen, de tweede accu had een meerprijs van 150 euro en de derde accu had een meerprijs van 250 euro. Daarnaast kun je ook nog kiezen voor een normale acculader ( bijgeleverd) of een snelle acculader die ook weer een meerprijs heeft van 40 euro.

Aangezien het via googlemaps 11 km is van schoon naar huis met wellicht een kleine omweg langs de BSO van dochterlief schatte ik in dat ik aan de eerste accu voldoende zou hebben. Als ik thuis was in de oplader en de volgende ochtend weer fris op weg. Maar dat bleek niet altijd echt voldoende te zijn. Hoe kwam dat dan?

Een Accu heeft een actieradius. In mijn geval 45 tot 60 km. Maar de afstand die ik minimaal afleg per dag 22 km, betekent niet dat ik 2 dagen met mijn accu voor de elektrische fiets kan doen. Dat komt omdat er verschillende dingen invloed hebben op de actieradius!

Zwaar beladen

Zo merkte ik dat ik op een dag waarop ik naar school fietste met mijn fietstassen afgeladen vol, mijn transportkratje helemaal afgeladen vol en een zware rugtas op mijn rug ik al op de heenweg op de helft van mijn accuduur zat. Direct lichte paniek want ik had al eens een stuk met een lege accu moeten fietsen, en trust me dat is rete zwaar! Want de fiets zelf weegt al zo’n 35 kilo met alles erop en eraan! Dus snel de elektrische ondersteuning wat lager gezet en wat langzamer fietsen.

Maar als kleuterjuf zal ik nog wel veel vaker mijn fietstassen en kratje helemaal volstoppen met spullen. En elke keer zachtjes naar school fietsen heb ik ook weer niet zoveel zin in. Want dat betekent ook nog vroeger opstaan. En mijn slaap is toch wel heilig šŸ™‚

Zonnige dag of wind

Op een mooie zonnige dag waar bijna geen wind stond en ik geen extra bagage bij mij had, fietste ik zonder moeite 26,2 km per uur, dertig minuten lang en was de accu voor de elektrische fiets nog niet eens aan zijn derde streepje begonnen. Met wind tegen, moet je meer moeite doen om dezelfde snelheid te behalen en vraag je meer van de accu.

Andere invloeden op de actieradius zijn de weg. Onverharde wegen en veel bergop zijn ook weer nadelig. De bandenspanning moet niet te laag zijn en de versnelling moet niet te zwaar zijn.

Less is more of een grotere accu

Nu fiets ik dus de hele rit, met maximale ondersteuning, en ja dan is de accu voor de elektrische fiets dus sneller leeg. Mijn benen en billen moeten nog wat wennen aan dit hele sportieve gedeelte. En ik zit er nu toch sterk aan te twijfelen om niet toch een grotere accu online te kopen voor mijn elektrische fiets. Vooral op donderdag en vrijdag waar ik twee dagen achter elkaar werk en de fiets niet altijd 11 uur aan de lading kan hangen kan het nog wel eens een grote uitdaging worden om vrijdag met volledige ondersteuning naar huis te fietsen. Geen lekker begin van je weekend natuurlijk!

Facebook Comments

ellen

Hoi Ik ben Ellen eigenaar van MamaScrapelle. Ik ben behoorlijk creatief en dol op prentenboeken en op stap gaan met mijn man en 6 jarige dochter!