5 km hardlopen: goed voornemen (met frisse tegenzin)

Eigenlijk zou ik helemaal niet aan goede voornemens doen. Maar tijdens de oudejaarsconference heb ik me toch nog bedacht. En een paar dagen later rende ik, met frisse tegenzin, op weg naar non-stop 5 km hardlopen in 8 weken. Lees mee, en wie weet haal je me in binnenkort!

Fit op de bank

Tijdens de Nationale Vitaliteitsweek afgelopen september kreeg ik op mijn werk de gelegenheid om een ‘fitheidscheck’ te laten doen. Daar kwam uit dat ik een metabolische leeftijd heb van 28 jaar. Omdat ik al een tijdje niet echt meer aan sport deed, was ik blij verrast op mijn 41e. Het betekende voor mij dat ik zonder schuldgevoel verder kon gaan met die stukken chocola (karamel met zeezout!) of een halve zak chips wegwerken tijdens een aflevering Goede Tijden Slechte Tijden op tv. Ook zonder 5 km hardlopen was ik immers fit!

De doorslag

De stukken chocola en zakken chips werden op oudejaarsavond afgewisseld door oliebollen en toastjes brie. En de televisie ging weer aan. Daar zat ik weer. Dekentje erbij en een pot met thee. Dit keer stond de oudejaarsconference aan. Claudia de Breij proostte op de verliezers toen het ging over het succes van de Oranje Leeuwinnen. Ik merkte dat ik nog precies wist hoe die geur van het gras rook toen ik vroeger zelf nog voetbalde. En terwijl ik daarbij het getrainde figuur van de cabaretière zelf zag, besloot ik dat het misschien tóch wel weer tijd is om te gaan hardlopen.

Opbouwen naar 5 km hardlopen

Hoe ging dat ook al weer? Om blessures te voorkomen, moet je het hardlopen rustig opbouwen. In het begin kun je het beste rennen afwisselen met wandelen. Zo kunnen je spieren, pezen en gewrichten wennen aan de schokbelasting. Er staan genoeg voorbeelden van opbouwschema’s op internet. Bij veel schema’s staat het wandelen tussen haakjes aangegeven. Mijn doel is: non-stop 5 km hardlopen na 8 weken.

Uit een combinatie van bestaande schema’s die er 12 weken over doen om die 5 km hardlopen te bereiken, heb ik mijn eigen schema gemaakt. Mijn basisconditie is goed en ik heb aardig wat ervaring met hardlopen. Ook heb ik in het verleden bij een hardloopvereniging goede looptechnieken geleerd, waar ik nog steeds aan denk als ik aan het rennen ben. Het mooiste zou wel zijn om 3x in de week te gaan hardlopen, maar dat is praktisch gezien niet haalbaar op dit moment. Twee keer moet te doen zijn.

5 km hardlopen hardloopschema

Goede schoenen

Eigenlijk zijn mijn hardloopschoenen aan vervanging toe. Nee, dit is geen excuus om tóch maar niet te gaan! Het schijnt dat schoenen waarmee niet gelopen wordt, stug en hard worden door vochtverlies bij temperatuurverschillen. Een goede demping in hardloopschoenen is belangrijk, want veel blessures ontstaan doordat de demping in hardloopschoenen versleten is. Voor mijn eerste opbouw naar 5 km hardlopen, ben ik naar een speciaalzaak geweest waar men uitgebreid mijn voeten heeft bekeken. Ze werden ter plekke al rennend gefilmd en aan de hand daarvan kreeg ik advies voor een bepaald type. En dit koop ik na al die jaren nog steeds, dus wat dat betreft kan ik snel aan de slag.

5 km hardlopen

Warming-up

En als je dan eindelijk, na die schop onder je kont, snel weg wilt rennen… pfff, komt eerst die warming-up nog. Oohh, nee hè, moet dat!? Toch is het belangrijk dat je lichaam goed is opgewarmd voordat je een training begint. Je wordt minder snel moe en het verminderd de kans op blessures. Bij mij blijft het eerlijk gezegd bij wat dynamische stretchoefeningen en traplopen. (Sssttt!)

En dan nu: rennen! Opgewarmd de kou in… op naar die non-stop 5 km hardlopen!

Hoe gaat het met jouw goede voornemens?

Delicia
Delen is enorm lief

Delicia

Ik ben Delicia, moeder van een vrolijk en sociaal jongetje van 3 jaar. Hij houdt van lezen en ik van schrijven en dat kunnen we mooi combineren bij MamaScrapelle, waar ik met veel plezier gastblogger ben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.